Hoppa till innehållet

E-handelsprofilen: ”Hysterin kring GDPR är som millenniebuggen”

EU:s nya, strängare dataskyddslag GDPR riskerar slå mot de svenska e-handelsbolagens försäljning på kort sikt. Men snart kommer hysterin att lägga sig. Det konstaterar e-handelsprofilen Nicklas Storåkers i en intervju med Di Digital.

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.
Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

”Bäste kund! Nu uppdaterar vi våra användarvillkor. Vänligen ge ditt godkännande för att fortsätta ta del av våra erbjudanden.”

Under de senaste veckorna har européernas inkorgar överrösts av meddelanden i liknande stil, i skenet av den skärpta dataskyddslagen GDPR. Avsändaren är inte sällan ett e-handelsföretag som vill behålla uppgifter om tidigare kunder i sina register även efter morgondagen, fredagen den 25 maj.

Mejlutskick är fortfarande en mycket lönsam försäljningskanal.

E-handelsbolagen är angelägna om att få nya godkännanden från sina kunder eftersom GDPR kräver att de redan på förhand ska bli informerade om hur uppgifterna kommer att användas och behandlas. Den nya lagen säger också att kunderna med större frihet ska kunna välja vilken typ av marknadsföring de vill nås av.

”Den stora utmaningen för e-handelsföretagen är att de måste förnya sina kunders godkännanden. Mejlutskick är fortfarande en väldigt viktig och mycket lönsam försäljningskanal för många bolag”, säger e-handelsprofilen Nicklas Storåkers, vd på prisjämförelsetjänsten Pricerunner.

Men många konsumenter kommer nog ignorera dessa 'tråkmejl' om GDPR.

Företag som baserar en del av sin affär på andras persondata måste nu alltså försäkra sig om att den inhämtats på ett sätt som är tillåtet.

Kan införandet av GDPR påverka försäljningen inom den svenska e-handelssektorn negativt?

”Det varierar. Mejl är en underskattad säljkanal som ibland kan utgöra uppemot 15 procent av ett e-handelsbolags omsättning. Får man nu in alla nya godkännanden innebär det ju inga problem. Men många konsumenter kommer nog ignorera dessa 'tråkmejl' om GDPR, vilket kan skapa vissa kortsiktiga problem”, säger Nicklas Storåkers.

Retargeting är när en viss annons följer dig från en sajt till en annan.

I samband med GDPR aktualiseras också frågan om försäljning av data till tredje part. Många e-handelsföretag anlitar i dag utomstående bolag för att bedriva så kallad ”retargeting”.

”Det innebär att en viss annons följer dig från en sajt till en annan, vilket en viktig del av e-handelsbolagens moderna marknadsföring. Just nu råder det delade meningar om man måste få konsumenternas godkännande för att kunna fortsätta med detta efter GDPR”, säger Nicklas Storåkers.

De stora vinnarna på den nya lagstiftningen kan i stället bli techjättar som Facebook och Google. Med enkelhet kan de uppdatera sina användarvillkor och fortsätta som tidigare, eftersom att de redan har gedigen information om sina användare, menar Nicklas Storåkers. 

Läs mer: Våg av ”GDPR-brev” spås skölja över storbolagen 

Andra spelare i branschen är mer beroende av att över huvud taget få ta del av personuppgifter, vilket blir svårare efter GDPR, säger han.

”Det är ju kontraproduktivt eftersom lagen infördes för att komma åt de stora plattformsbolagen – inte den lokala pizzerian.”

GDPR är helt klart jobbigare för mindre bolag.

På Pricerunner har förberedelserna inför GDPR inneburit ett "grannlaga arbete", som Nicklas Storåkers beskriver det.

”De stora plattformsbolagen har ägnat mycket tid åt det här. Men de medelstora och mindre e-handelsaktörerna har satt igång först under senvintern och arbetat mer intensivt under de senaste månaderna. De saknar resurser att lägga enorma summor pengar på det här. GDPR är helt klart jobbigare för mindre bolag eftersom att det ställer höga krav, bland annat på tekniken”, säger Nicklas Storåkers.

Även om vissa företag alltså kommer tvingas acceptera att deras äldre kunddatabaser blir oanvändbara efter midnatt, tonar Nicklas Storåkers ner GDPR:s påverkan på längre sikt.

”I slutänden kommer situationen att normalisera sig. Den här hysterin är ju närmast att likna vid millenniebuggen år 2000, där de flesta farhågorna visade sig vara överdrivna och snart fortsatte allt som förut. Men visst måste man ta GDPR på allvar. Det är en lagstiftning som gynnar både konsumenterna och företagen”, säger han.


FAKTA: GDPR stärker dina rättigheter

GDPR står för General Data Protection Regulation och är en europeisk förordning som stärker och harmonisera skyddet för EU-medborgare vid hantering av personuppgifter.

För dig som privatperson innebär GDPR följande:

  • Du har rätt att bli informerad på förhand om hur dina personuppgifter kommer bli behandlade av ett företag.

  • Du har rätt att få veta vilka personuppgifter ett företag behandlar om dig, hur de används och vilka de delas med. Begäran är gratis och företaget måste återkomma inom en månad.

  • Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter, i vissa fall har du också rätt att få dina personuppgifter raderade eller flyttade till ett annat företag.

  • Om dina personuppgifter har behandlats på ett inkorrekt sätt, kan du klaga till Datainspektionen och även ha rätt till skadestånd.

För företag innebär de nya reglerna följande:

  • Företaget måste få ett godkännande från varje individ vars personuppgifter man sparar och använder. Man måste tydligt be om lov, berätta vilken typ av uppgifter som sparas och vad dessa ska användas till.

  • Företagen måste i vissa fall utse ett dataskyddsombud, om dess verksamhet hanterar en stor mängd persondata, som ser till att GDPR följs genom kontroller.

  • Vid ett dataintrång måste företaget rapportera till Datainspektionen och inom 72 timmar informera berörda privatpersoner om att deras uppgifter läckt ut.

  • Om företaget missköter sin behandling av personuppgifter har Datainspektionen rätt att besluta om sanktionsavgifter på uppemot 200 miljoner kronor eller fyra procent av omsättningen.

Lyssna på vår specialpodd om GDPR här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/jarnkollpagdpr-alltdubehovervetaomlagensomingetbolagkommerundan

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera