Susanne Najafi växte upp i Stockholmsförorten Rinkeby, en dotter till ambitiösa föräldrar som invandrat från Iran. I Di Digitals podcast Startup Stories berättar hon om uppväxten och om hur föräldrarna jobbade hårt för att hon och hennes syskon skulle få ett bra liv.
”Mina föräldrar, som är enorma förebilder för mig idag, gjorde allt för att jag och mina syskon skulle få det bra. Dom jobbade dubbla, trippla jobb på SJ och många olika ställen. Men min uppfostran kunde vara ganska hardcore ibland. Jag fick lära mig tidigt att du får ingenting gratis. Du måste kämpa stenhårt om du ska bli någon eller få något”, berättar den 36-åriga bolagsbyggaren och investeraren.
Första ”upproret” kom när hon sökte till Handelshögskolan, istället för läkarlinjen i linje med föräldrarnas önskemål.
”Dom ville att jag skulle bli läkare, som är varje iraniers stora dröm. Jag fick samtal från släktingar som sa "vi som trodde att du hade bra betyg, vad hände?",” skrattar hon.
Läs mer: Backing Minds gör ny investering: ”En perfekt e-handelsprodukt”
Susanne Najafi berättar även om sitt första entreprenörs-gigg, då hon som 22-årig trainee, etablerade sminkjättens Oriflames första kontor i Teheran, i föräldrarnas hemland Iran.
”Jag kunde persiska, men med svensk brytning. Så många garvade och undrade vilken by jag kom från. Jag sa: norrut... Men det avdramatiserade entreprenörskap för mig”, säger hon.
Efter examen från Handels följde fyra år på konsumentjätten Procter & Gamble, bland annat som produktchef i Norden och marknadschef för Dubaikontoret med ansvar för några av bolagets lyxvarumärken.
Allt fick ett dramatiskt slut när Susanne Najafi var med om en dramatisk skidolycka.
"Jag bröt nacken, men dog inte”, säger hon.
Vistelsen på sjukhuset skulle vara i flera månader.
Läs mer: Susanne Najafi en av Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40
"Det blev en påtvingad tid för reflektion, vilket jag idag måste säga var fantasiskt. Jag mindes hur det var att starta bolag och kände att jag måste komma ur det här karriärsracet. Vad håller jag på med? Jag ska bygga mina egna bolag!”, säger hon.
Resten är historia, som det heter. Susanne Najafi gick vidare till att grunda sju bolag, varav tre inom näthandel. Ett av dem var Unity Beauty Group som idag är nätbutiken Eleven (NTL).
”Jag hade som mål att omsätta över 100 miljoner kronor innan jag fyllde 30. Det misslyckades jag med. Jag var 31 år när det skedde”, säger hon.
2016 grundade hon riskkapitalbolaget Backing Minds ihop med Sara Wimmercranz. Målet var då att satsa på bolag inom underinvesterade marknader, bortom de nätverk som Stockholms riskkapitalbolag rör sig inom. Fonden har tagit in pengar från bland andra H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick, Collector Bank-grundaren Lena Apler, Cristina Stenbeck och King-grundaren Tomas Hartwig.
Läs mer: Nya tungviktare in i Backing Minds
Sedan dess har Backing Minds (NTL) bland annat investerat i Transfer Galaxy, ett ”Swish för utlandsbetalningar” som startades i Vivalla av två killar med rötterna i Somalia, dna-testbolaget Dynamic Code i Linköping, den nischade nätbutiken Horsemeup från Västra Frölunda och marknadsplatsen Virkesbörsen.
Läs mer: Guldregn över deras ”Swish för utlandsbetalningar”
Lyssna på intervjun med Backing Minds grundare Susanne Najafi här:
https://embed.acast.com/startupstories/susannenajafi-backingminds
Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.