E-handlaren Jollyroom (NTL) är en samlingsplats för barn- och babyprodukter. Sajten, som grundades 2011, säljer allt från barnvagnar och nappar till kläder och pingisrack.
Det har visat sig vara ett vinnande koncept. Det färska bokslutet för 2017 rymmer en omsättning på 1 miljard kronor, tillväxt på 50 procent och 25 miljoner kronor i rörelseresultat.
När Di Digital ringer upp vd och storägare Ole Sauar har personalen nyligen firat att man nådde över miljardstrecket.
”Personalen har lyckats med ett väldigt ambitiöst mål”, säger Ole Sauar.
Han har tidigare varit med och byggt upp marknadsplatsen Komplett, en sorts norsk Amazon-kopia.
”Vi är nu inne i den stora övergången från fysisk handel till onlinehandel. Jag har hållit på med detta i 22 år och det är först nu det tar fart på allvar.”
Han spår att Jollyroom bibehåller sin tillväxt i år och når över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon
Den svenska marknaden står för hälften av försäljningen och Norge 30 procent. Resten kommer från försäljning i de nyare marknaderna Danmark och Finland. Nyligen lanserade Jollyroom också i Tyskland.
”Vi har en långsiktig ambition att bli nummer ett i Europa inom distanshandel av barn- och babyprodukter. Vi samlar alla branscher i en butik för den målgruppen. Medan den målgruppen utgör 20 procent av omsättningen hos andra är det 100 procent hos oss”, säger Ole Sauar.
Jollyrooms framtid ligger helt och hållet i hans händer. Ole Sauars holdingbolag äger 62,5 procent av aktierna i e-handlaren. Resten äger den danska mediekoncernen Egmont.
Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid”
Ole Sauar ser inget behov att resa kapital för att finansiera Jollyrooms expansion.
"Nej, jag ser inget större behov på den sidan. Vi har byggt upp eget kapital. Vi bygger sten på sten helt enkelt och återinvesterar."
Vill ni till börsen?
”Nej. Vi testade det när vi byggde upp Komplett. Det känns kul att kunna ta detta vidare med en kontrollerande ägarposition. Då är det enklare att tänka långsiktigt: 10, 20, 30 år fram i tiden. En förutsättning för att kunna göra det är att äga en majoritet av verksamheten.”