Riskkapitalbolaget Eequity ska starta sin fjärde fond och siktar på att resa totalt 1,5 miljarder kronor i kapital i en runda som ska stängas före sommaren, rapporterar Bloomberg med hänvisning till källor.
Samma uppgifter lämnar en initierad källa som Di Digital har varit i kontakt med.
Eequitys grundare Patrik Hedelin vill inte kommentera huruvida man ska starta en ny miljardfond – men säger att bolaget planerar vara fortsatt aktivt på marknaden under 2018.
”Vår avsikt är att fortsätta bygga Eequity som en ledande sektorfond inom e-handel. Just nu arbetar vi med att genomföra vår tionde investering, som kommer att bli den sista i vår tredje fond”, säger han till Di Digital.
Läs mer: Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren”
Patrik Hedelin är en veteran inom e-handel som på 90-talet startade nätbokhandeln Bokus. Han medgrundade också Boo, som sålde märkeskläder på internet, men som fallerade i samband med att it-bubblan sprack vid millennieskiftet.
I och med det troliga instiftandet av den nya fonden kommer Eequity att mer än fördubbla sitt kapital. För tillfället förvaltar man nämligen 1,4 miljarder kronor i sina tre fonder och hade en genomsnittlig årlig avkastning på 39 procent vid slutet av 2017.
Eequity är en av de mer aktiva investerarna inom e-handel i Sverige. De riktar in sig på företag som har mellan 50 och 200 miljoner kronor i omsättning, med ett mål att vid exit ha tjänat 3,5 till 5 gånger den ursprungliga investeringen.
Läs mer: Modekungens Na-kd tar in kapital – passerar miljardvallen
Det är viktigt för Eequity att deras investeringar har egna varumärken och att de är aktiva i sociala medier, till exempel med marknadsföring genom influencers, uppger Patrik Hedelin.
Eequitys strategi är att bredda sina portföljbolags produktutbud och att introducera de egna varumärkena på nya marknader runtom i världen.
”Det betyder att vi kan bygga företag med högre tillväxt och behålla skalbarheten, samtidigt som de tidigt är lönsamma”, säger Patrik Hedelin.
Bland de nuvarande innehaven finns till exempel Footway, Ideal of Sweden, Na-kd och Swap. Därmed har Eequity slagsida mot bolag inom mode och accessoarer i sin portfölj – och så lär det förbli.
”Det kommer fortsatt att vara huvudspåret. Men vi gillar alla stora adresserbara marknader. Till exempel var vi tidigare med och byggde upp White Away inom vitvaror. Vår fördel som sektorfond är att vi kan föra över mycket erfarenheter och kompetens mellan bolagen”, säger Patrik Hedelin, partner på Eequity.
Läs mer: Efter USA-succén – nu utmanar Swap det H&M-ägda Sellpy