Annons

E-handelsveteranen: ”Vi ska bygga ett nytt miljardbolag”

Patrik Hedelin, partner och medgrundare på Eequity, och Verso Skincares vd Lars Fredriksson.
Patrik Hedelin, partner och medgrundare på Eequity, och Verso Skincares vd Lars Fredriksson. Foto: Press.
E-handelsveteranen Patrik Hedelins riskkapitalbolag Eequity investerar 30 miljoner kronor i hudvårdsbolaget Verso Skincare. ”Inom 5–6 år är detta ett miljardbolag”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Riskkapitalbolaget Eequity är en av Sveriges största investerare inom e-handel. Nu investerar man inledningsvis 30 miljoner kronor i hudvårdsbolaget Verso Skincare, med försäljning på nätet och i butik, och utesluter inte att gå in med mer kapital. 

Lyckas vi kommer Verso Skincare vara värt mer än en miljard.

Enligt Patrik Hedelin, partner på och medgrundare av Eequity, är ambitionen att inom 5-6 år ta Verso från en omsättning på knappt 50 Mkr om året, till ett bolag som drar in 300 Mkr om året. 

”Lyckas vi kommer Verso Skincare vara värt mer än en miljard kronor”, säger han.

Även Versos vd Lars Fredriksson tror att målet är inom räckhåll.

”Vi valde Eequity för deras djupa kunskaper och långa erfarenhet av att skala upp bolag globalt. Vi ser en fantastisk möjlighet att öka vår digitala närvaro och därmed både skala upp vår omsättning och vår lönsamhet”, säger han.  

Läs mer: Eequity plockar in miljardbelopp i ny rekordfond

Verso har 22 produkter i dag. Försäljningen sker genom drygt 200 butiker och 50 e-handlare över hela världen. Än så länge har man nästan ingen försäljning via den egna nätbutiken, men det är något Patrik Hedelin vill ändra på.

De har höga produktmarginaler, höga snittbeställningar och en låga kostnader för kundanskaffning.

Han menar att Verso Skincare har allt som behövs för att snabbt skalas upp globalt. 

”De har ett bra team, en stark varumärkesidentitet, egenutvecklade och patentskyddade hudvårdsprodukter, höga produktmarginaler, höga snittbeställningar och låga kostnader för kundanskaffning”, säger Patrik Hedelin.

Han jämför sedan Verso med tre andra bolag i Eequitys portfölj - Ideal of Sweden, Twistshake och Na-kd. 

Alla dessa faller under benämningen DNVB (digitally native vertical brands), det vill säga bolag med egna produkter och egen digital försäljning, utan mellanled, som på kort tid lyckats växa internationellt. 

Marknadsföringen av dessa typer av bolag sker i regel med en kombination av influencers och mer traditionell nätreklam, något Eequity har erfarenhet av. 

Lars Fredriksson uppger att Versos omsättning var strax under 50 Mkr under 2019. Rörelseresultatet är drygt 10 procent, enligt preliminära siffror.

Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer