Hoppa till innehållet

E-handelsveteranen: ”Vi ska bygga ett nytt miljardbolag”

E-handelsveteranen Patrik Hedelins riskkapitalbolag Eequity investerar 30 miljoner kronor i hudvårdsbolaget Verso Skincare. ”Inom 5–6 år är detta ett miljardbolag”, säger han.

Patrik Hedelin, partner och medgrundare på Eequity, och Verso Skincares vd Lars Fredriksson.
Patrik Hedelin, partner och medgrundare på Eequity, och Verso Skincares vd Lars Fredriksson.Foto: Press.

Riskkapitalbolaget Eequity är en av Sveriges största investerare inom e-handel. Nu investerar man inledningsvis 30 miljoner kronor i hudvårdsbolaget Verso Skincare, med försäljning på nätet och i butik, och utesluter inte att gå in med mer kapital. 

Lyckas vi kommer Verso Skincare vara värt mer än en miljard.

Enligt Patrik Hedelin, partner på och medgrundare av Eequity, är ambitionen att inom 5-6 år ta Verso från en omsättning på knappt 50 Mkr om året, till ett bolag som drar in 300 Mkr om året. 

”Lyckas vi kommer Verso Skincare vara värt mer än en miljard kronor”, säger han.

Även Versos vd Lars Fredriksson tror att målet är inom räckhåll.

”Vi valde Eequity för deras djupa kunskaper och långa erfarenhet av att skala upp bolag globalt. Vi ser en fantastisk möjlighet att öka vår digitala närvaro och därmed både skala upp vår omsättning och vår lönsamhet”, säger han.  

Läs mer: Eequity plockar in miljardbelopp i ny rekordfond

Verso har 22 produkter i dag. Försäljningen sker genom drygt 200 butiker och 50 e-handlare över hela världen. Än så länge har man nästan ingen försäljning via den egna nätbutiken, men det är något Patrik Hedelin vill ändra på.

De har höga produktmarginaler, höga snittbeställningar och en låga kostnader för kundanskaffning.

Han menar att Verso Skincare har allt som behövs för att snabbt skalas upp globalt. 

”De har ett bra team, en stark varumärkesidentitet, egenutvecklade och patentskyddade hudvårdsprodukter, höga produktmarginaler, höga snittbeställningar och låga kostnader för kundanskaffning”, säger Patrik Hedelin.

Han jämför sedan Verso med tre andra bolag i Eequitys portfölj - Ideal of Sweden, Twistshake och Na-kd. 

Alla dessa faller under benämningen DNVB (digitally native vertical brands), det vill säga bolag med egna produkter och egen digital försäljning, utan mellanled, som på kort tid lyckats växa internationellt. 

Marknadsföringen av dessa typer av bolag sker i regel med en kombination av influencers och mer traditionell nätreklam, något Eequity har erfarenhet av. 

Lars Fredriksson uppger att Versos omsättning var strax under 50 Mkr under 2019. Rörelseresultatet är drygt 10 procent, enligt preliminära siffror.

Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera