Regeringens uppmaningar om att stanna hemma blev ett hårt slag för den fysiska handeln, men e-handeln fortsätter att blomstra.
Pricerunner, vars affärsidé är att slussa vidare kunder till försäljare med lägsta priset, har haft en tillväxt på 90 procent i november, och under förra veckan var tillväxten över 100 procent.
Redan i fredags, alltså en vecka innan den egentliga ”Black Friday”, drog realisationskampanjen ”Black Week” igång och flera aktörer fortsätter fram till ”Cyber Monday” den 30 november.
”De här tio dagarna är den mest intensiva shoppingperioden på hela året”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.
I en undersökning som Post Nord gjorde uppgick försäljningen på Black Friday förra året till över sju miljarder kronor. Enligt Pricerunners undersökning som gjorts av marknadsundersökningsbolaget You Gov räknar 35 procent av de 1 009 intervjuade att handla under Black Friday i år, vilket är fler än bolaget tidigare räknat med.
”När mer än var tredje svensk planerar att handla på Black Friday-rean så kommer det att innebära att butikernas omsättning ökar kraftigt. Tidigare har vi räknat med att Black Friday växer med 15 till 30 procent i år till ett nytt rekord på 9 miljarder kronor. Men som det utvecklats så tror vi mycket väl att perioden kan nå 10 miljarder kronor i omsättning”, kommenterar Nickas Storåkers.
Flest reabesökare finns det bland de mellan 30 till 39 år, där 55 procent handlar på Black Friday-rean, medan endast 21 procent av svenskar över 60 år handlar på rean. 21 procent av de tillfrågade kommer att spendera mindre pengar på årets rea, och det är särskilt tydligt i det yngre gardet mellan 18 till 29 år.
”Den skakiga ekonomin har drabbat många unga och därför minskar de sin konsumtion. Det är svårt att uppskatta hur stor den totala tillväxten under Black Friday kommer att bli, eftersom det är de unga som i störst utsträckning handlar på rean”, säger Nicklas Storåkers.
Enligt Pricerunners analys av perioden i fjol är Black Friday-dagarna årets billigaste, då mer än en av fyra av de 33.300 jämförda produkterna såldes med rabatter på mellan 15 och 50 procent. Genomsnittsrabatten 2019 var 18 procent.
Det mest populära segmentet är leksaker.
”Perioden har utvecklat sig till ett bra tillfälle att handla julklappar. Enligt våra analyser av priserna på 50.000 produkter över ett helt år så är det lägst priser på Black Friday”, säger Pricerunners vd.
En annan populär kategori är tv-apparater, som är den enskilda produkten som omsätter mest. Det knepiga är dock att även om priset är lägre på Black Friday så fortsätter de falla i pris.
”Egentligen är det en ganska dålig idé att köpa en tv-apparat”, råder Nicklas Storåkers.
Mer än en fjärdedel av reavarorna i Pricerunners undersökning var blufferbjudanden, som enligt Pricerunners definition innebär att en vara smyghöjts med minst tio procent i perioden fram till Black Friday, och sedan sänkts med fem procent eller mer. Här har bland andra Pricerunner en jämförelsetjänst där kunden med hjälp av en graf kan se hur priset rört sig hos försäljaren.