Annons

E-handlaren Boozt minskar förlusterna – trots den kalla våren

Boozts vd Hermann Haraldsson
Boozts vd Hermann Haraldsson Foto: Daniel Nilsson
Boozt såg ett försäljningslyft under första kvartalet 2018, trots det kalla vädret och den sena våren. Bolagets marginaler har dessutom förbättrats med ljusare nyanser av rött på sista raden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

E-handlaren Boozts omsättning ökade med 31 procent under första kvartalet 2018 till knappt 552 miljoner kronor, jämfört med 421 Mkr samma period året innan.

”Även om handeln påverkades negativt av det kalla vädret, uppvisade flexibiliteten i vår affärsmodell sin styrka då försäljningen upprätthölls. Försäljningsmixen blev dock en annan än förväntad då vårsäsongen inleddes först i slutet av kvartalet”, säger vd:n Hermann Haraldsson i en kommentar.

Läs mer: Allt fler e-handelsbolag faller offer för blankare 

Bolaget väljer också att skruva upp tillväxtprognosen för 2018 för sin försäljning av kläder och skor på nätet. Boozt spår nu en tillväxt i nettoomsättning på mer än 33 procent för helåret, från tidigare 30 procent. 

”Baserat på den starka utvecklingen och positiva valutaeffekter höjer vi vår tillväxtprognos. Vi fortsätter att se en starkare tillväxt mot slutet av året då produktkategorierna växlar upp tillväxttakten och nya varumärken lanseras”, kommenterar Hermann Haraldsson.

Samtidigt närmar sig klädhandlaren så sakteliga lönsamhet, med ett rapporterat rörelseresultat på minus 6,4 miljoner kronor för årets tre första månader. I fjol uppgick förlusterna i stället till 26,1 Mkr.

(Finwire/ Nyhetsbyrån Direkt/ Di Digital)

Läs mer: Trots Black Friday-lyft under slutet på 2017 – Boozt backar på börsen 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies