Hoppa till innehållet

E-handlaren ”pausar” 9 000 kunder som returnerar för mycket

Boozt ”pausar” 9 000 kunder som modehandlaren bedömer returnerar för många klädesplagg. Det skriver Ehandel.se.

Dagens industri har tidigare rapporterat om Boozts BOOZT -1,01%Dagens utveckling nya klausul. Nu rapporterar Ehandel.se att antalet kunder som tillfälligt stoppas från att handla uppgår till 9 000.

Det motsvarar 0,3 procent av bolagets kunder.

LÄS MER: E-handelsjätten portar kunder som returnerar för mycket

På sin hemsida motiverar Boozt beslutet så här:

”Fair use”-klausulen kommer att hjälpa oss att ha en dialog med kunder som upprepade gånger lägger ovanligt stora beställningar och returnerar nästan alla varor eller returnerar flera gånger, samt i de fall vi misstänker att en vara returneras efter användning. Mer konkret betyder det att vi i vissa fall kan tvingas inaktivera ett kundkonto och eventuellt andra relaterade konton.”

Enligt modehandlaren införs klausulen för att minska bolagets klimatpåverkan. 

Men enligt Dagens industris analytiker Agnetha Jönsson är fraktkostnader och hantering av returer också viktiga variabler för e-handlare att se över i jakten på lönsamhet - särskilt när konjunkturen börjar bli kärvare. 

LÄS MER: Analys: Tuffare för kunderna när e-handeln tvingas strama åt

Enligt Ehandel.se har även brittiska Asos tidigare i år börjat kartlägga sina kunders returbeteende och blockerar dem som misstänks utnyttja systemet.   

Hos tyska Zalando är både frakt och returer gratis för den som handlar för minst 229 kronor. Här är tiden inom vilken det går bra att returnera generösa 100 dagar. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera