Handelsflödena är redan på plats. Istället för att ta rutten raka vägen från Kina till Sverige kommer paketen att mellanlanda i Holland, ompaketeras och importeras som om EU vore avsändaren. Den svenska e-handelsplattformen Fyndiq har omdirigerat sina flöden för att undvika den extra administrationsavgiften om 75 kronor per paket från tredje land, som Postnord inför den 1 mars. En nödlösning, enligt Fyndiqs vd Dinesh Nayar.
”Det här säger lite om krocken mellan det analoga Sverige och digitala Kina. Våra kinesiska handlare löste det här med några knapptryck, men problematiken kvarstår – momsen uteblir för Sverige”, säger han.
I januari blev det känt att Tullverket och Postnord har hamnat i strid om vems ansvar det är att driva in moms på de stora flöden försändelser från tredje land, och då framför allt Kina, som e-handeln har fört med sig. Nu har Postnord meddelat att de kommer att sköta momshanteringen mot en extra administrationsavgift om 75 kronor per paket. Skrämselpropaganda, menar Dinesh Nayar.
”Att bygga upp murar och handelshinder på det här viset skulle kanske imponera på presidenten på andra sidan Atlanten, men hör inte hemma i Sverige 2018. Det är inte det land vi känner som entreprenörer som driver en techstartup med medarbetare från hela världen”.
Läs mer: Postnords avgift för Kinapaket: 75 kronor
Nyheten om den nya avgiften slog ner hårt bland Fyndiqs kunder och osäkerheten kring hur den nya avgiften kommer att slå är stor.
”I och med att vi närmar oss den 1 mars har vi tappat i försäljningen på de här varorna. Det är många oroliga kunder som hör av sig och ingen vet hur de ska förhålla sig. Att betala 75 kronor för en vara med ett värde på 35 kronor är helt orimligt”, säger Dinesh Nayar.
Att ducka avgiften genom att skicka paket via ett annat EU-land är ett nödvändigt ont för att inte kunderna ska drabbas, menar Dinesh Nayar, som ser två alternativ till långsiktiga lösningar på momsproblematiken.
”Antingen hittar Postnord en digital och automatiserad lösning som gör att vi som handelsaktör kan se till att kunden gör rätt för sig och betalar moms redan i kassan, eller så överlåter Postnord till andra aktörer att bli momsombud i deras ställe. Det är också ett alternativ, även om det inte är att föredra”, säger han.
Läs mer: E-handlare hyllar avgift på Kina-shopping: ”Ska inte vara någon gräddfil”
Andreas Svensson, analytiker på HUI Research, spår att det kommer att bli allt vanligare med lösningar likt Fyndiqs.
”På kort sikt kommer nog privatimporten att sjunka en del från de asiatiska länderna, men det kommer att bli svårt att stoppa konsumtionen av den här typen av varor genom att ålägga dem med en avgift. De kommer att hitta nya sätt att lösa logistiken”, säger han.
Enligt E-barometern för helåret 2017, som tas fram i samarbete mellan Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research, stod utlandsköpen för 31 procent av den totala näthandeln. 36 procent av dessa gjordes i sin tur från kinesiska handlare. Att flödena från öst skulle minska, är inte troligt menar Andreas Svensson, däremot ser han att fokus kan komma att flyttas från lågprissegmentet.
”En effekt av ökad reglering och avgift på importen, kan bli att kineserna växlar upp och börjar sälja mer högkvalitativa produkter. Idag söker sig konsumenterna dit bara för att hitta de billigaste varorna inom exempelvis hemelektronik och kläder, men det dröjer nog inte många år innan Kina även erbjuder ett kvalitetsinriktat utbud. Då kommer kanske inte de här 75 kronorna att spela lika stor roll”, säger han.