Hoppa till innehållet

E-handlaren: Postnords avgift på Kina-paketen är tandlös

Med ”några knapptryck” duckar svenska e-handlare den extra avgiften på de så kallade Kina-paketen som träder i kraft den 1 mars. ”Det här säger lite om krocken mellan det analoga Sverige och digitala Kina”, säger Dinesh Nayar, vd på e-handelsplatsen Fyndiq.

Fyndiqs vd Dinesh Nayar.
Fyndiqs vd Dinesh Nayar.Foto: Sammy Steen

Handelsflödena är redan på plats. Istället för att ta rutten raka vägen från Kina till Sverige kommer paketen att mellanlanda i Holland, ompaketeras och importeras som om EU vore avsändaren. Den svenska e-handelsplattformen Fyndiq har omdirigerat sina flöden för att undvika den extra administrationsavgiften om 75 kronor per paket från tredje land, som Postnord inför den 1 mars. En nödlösning, enligt Fyndiqs vd Dinesh Nayar.

”Det här säger lite om krocken mellan det analoga Sverige och digitala Kina. Våra kinesiska handlare löste det här med några knapptryck, men problematiken kvarstår – momsen uteblir för Sverige”, säger han.

I januari blev det känt att Tullverket och Postnord har hamnat i strid om vems ansvar det är att driva in moms på de stora flöden försändelser från tredje land, och då framför allt Kina, som e-handeln har fört med sig. Nu har Postnord meddelat att de kommer att sköta momshanteringen mot en extra administrationsavgift om 75 kronor per paket. Skrämselpropaganda, menar Dinesh Nayar.

”Att bygga upp murar och handelshinder på det här viset skulle kanske imponera på presidenten på andra sidan Atlanten, men hör inte hemma i Sverige 2018. Det är inte det land vi känner som entreprenörer som driver en techstartup med medarbetare från hela världen”.

Läs mer: Postnords avgift för Kinapaket: 75 kronor 

Nyheten om den nya avgiften slog ner hårt bland Fyndiqs kunder och osäkerheten kring hur den nya avgiften kommer att slå är stor.

”I och med att vi närmar oss den 1 mars har vi tappat i försäljningen på de här varorna. Det är många oroliga kunder som hör av sig och ingen vet hur de ska förhålla sig. Att betala 75 kronor för en vara med ett värde på 35 kronor är helt orimligt”, säger Dinesh Nayar.

Att ducka avgiften genom att skicka paket via ett annat EU-land är ett nödvändigt ont för att inte kunderna ska drabbas, menar Dinesh Nayar, som ser två alternativ till långsiktiga lösningar på momsproblematiken. 

”Antingen hittar Postnord en digital och automatiserad lösning som gör att vi som handelsaktör kan se till att kunden gör rätt för sig och betalar moms redan i kassan, eller så överlåter Postnord till andra aktörer att bli momsombud i deras ställe. Det är också ett alternativ, även om det inte är att föredra”, säger han.

Läs mer: E-handlare hyllar avgift på Kina-shopping: ”Ska inte vara någon gräddfil” 

Andreas Svensson, analytiker på HUI Research, spår att det kommer att bli allt vanligare med lösningar likt Fyndiqs.

”På kort sikt kommer nog privatimporten att sjunka en del från de asiatiska länderna, men det kommer att bli svårt att stoppa konsumtionen av den här typen av varor genom att ålägga dem med en avgift. De kommer att hitta nya sätt att lösa logistiken”, säger han.

Enligt E-barometern för helåret 2017, som tas fram i samarbete mellan Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research, stod utlandsköpen för 31 procent av den totala näthandeln. 36 procent av dessa gjordes i sin tur från kinesiska handlare. Att flödena från öst skulle minska, är inte troligt menar Andreas Svensson, däremot ser han att fokus kan komma att flyttas från lågprissegmentet.

”En effekt av ökad reglering och avgift på importen, kan bli att kineserna växlar upp och börjar sälja mer högkvalitativa produkter. Idag söker sig konsumenterna dit bara för att hitta de billigaste varorna inom exempelvis hemelektronik och kläder, men det dröjer nog inte många år innan Kina även erbjuder ett kvalitetsinriktat utbud. Då kommer kanske inte de här 75 kronorna att spela lika stor roll”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera