Hoppa till innehållet

E-sportbolaget växte med 1.000 procent: Tar in nytt kapital och växlar upp i Norden

Esportal hade 1.000 procents tillväxt på sin plattform i fjol. Med veteraner från bland annat Klarna växlar man nu upp ännu ett snäpp. Koncernen som driver gamingcenter som Inferno Online har nu precis tagit in 42 miljoner kronor för att expandera i Norden.

Marcus Huber, vd för Esportal. Han har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution Gaming.
Marcus Huber, vd för Esportal. Han har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution Gaming.Foto: Jesper Frisk

Stockholmsbaserade Esportal Group driver dels fyra gamingarenor i Stockholm och Täby, dels en e-sportplattform och håller i turneringar. Koncernen omsatte i fjol 46 Mkr. Rörelseresultatet, ebitda, förbättrades med 10 Mkr men stannade ändå på en förlust på 9 Mkr.

Glädjeämnet för vd:n Marcus Huber, som har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution EVO +1,53%Dagens utveckling Gaming, var att e-sportplattformen Esportal fått rejäl fart.

”Onlineplattformen växte med 1.000 procent i fjol. Omsättningen landade på 15 Mkr och det operativa resultatet (ebitda) förbättrades med över 18 Mkr”, säger han.

Att koncernen som helhet visar röda siffror tas med ro. Marcus Huber är nöjd med att ha hittat en fungerande affärsmodell med intäkter från betalande användare i form av månadsabonnemang på e-sportplattformen samt från annonsörer och sponsorsamarbeten bland annat i samband med onlineturneringar i spelet Counter-Strike, CS:GO.

”Vi har sett ett enormt uppsving. Antalet abonnenter har ökat med 100 procent jämfört med föregående år. Annonsförsäljningen förra året låg på 6,5 Mkr, hittills i år har vi sålt för 5,5 Mkr”, säger han.

Annonsörerna är inte bara techjättar som HP och Logitech, som normalt är nära gamingvärlden, utan även andra som vill nå målgruppen män 18-36 år, en i reklamsammanhang svårflörtad publik.

”Snacksbolaget Doritos är till exempel en av våra största partners nu, men vi har också turneringar ihop med sponsorer som Pucko och Elgiganten”, säger Marcus Huber.

Esportal startade två nya gamingcenter i fjol, dels Red Bull Gaming Sphere – tänkt för en äldre publik med alkoholrättigheter och matservering – intill Inferno vid Odenplan, dels ett nytt Inferno Online i Täby. 

Tajmingen kunde ha varit bättre. Den förra öppnade i slutet av januari 2020, den senare ett par veckor in i februari. Sedan slog pandemin till med full kraft.

”I ett normalläge skulle Infernobolagen påverka koncernen positivt. På toppen har vi tappat 40 procent, men vi tror inte att det kommer att vara så här för evigt. Det finns ett uppdämt behov att träffas på platser som Inferno för att spela och umgås med vänner.”

Nyligen fylldes kassan på med 42 Mkr från investerare som riskkapitalfonden Uequity, LMK Venture Partners, som förvaltar kapitalet efter it-företaget Axis grundare, samt Modelio Equity, som drivs av Oliver Molse, och tidigare investerat i bland annat taxibolaget Bzzt. Finansieringsrundan hanterades av ABG Sundal Collier.

”Vi är väldigt stolta över att kunnat bevisa vår affärsmodell i Sverige. Målet är nu att skala upp på de nordiska marknaderna och ta det ut i resten av världen”, säger Marcus Huber.

Hur länge räcker pengarna som ni nu tagit in?
”Det kommer räcka för att ta bolaget till nästa fas. Det ser ljust ut för i år. Vi kommer omsätta betydligt mer på Esportal i år.”

När når ni nollresultat?
”Fortsatt tillväxt är det som vi siktar på. Vi styr ganska mycket över kostnaderna, det vill säga hur mycket vi lägger på utveckling och marknadsföring.” 

Hur påverkas ni av konkurrenter som Pophouses satsning på ett digitalt kulturhus vid Sergels torg?
”Jag tycker att det är kul att det investeras i e-sport och digitala upplevelser. Vi precis som de tror på att skapa digitala upplevelser ihop med fysiska möten. Vi kan lära av varandra.”

Viruspandemin har förstås bromsat utvecklingen, men samtidigt har nya dörrar öppnats.

”Vi räknar med att öppna minst ett nytt gamingcenter i år beroende på covidsituationen. Men givet att världen tar sig ur pandemin kommer människor alltid att vilja träffas i stadskärnor. Vi ser ett ökande intresse bland fastighetsägare för det vi håller på med. Vi kan skapa de upplevelser som gallerior och stadskärnor kommer att behöva.”

Esportal Group har under det senaste året toppat laget genom att rekrytera nyckelpersoner på ledande befattningar.

Ny finanschef är Fredrik Gardefors som har en erfarenhet från Qliro Group och Rocket Internet. Philip Berman har tagit rollen som produkt- och marknadschef och har ett förflutet på  Lendo-konkurrenten Advisa. Henrik Johansson är ny vd för dotterbolaget Inferno Online. Han kommer närmast från Easyfairs, som bland annat står bakom Kistamässan, och har tidigare varit på McKinsey. Chefsteknikern Igor Iankovych har en bakgrund på Netent och rekryterades för någon vecka sedan från ett casinobolag på Malta.

”Vi börjar få ihop ett fantastiskt team av talangfulla människor som vet vilket tempo man måste hålla för att växa. Vi är mitt inne steget att skala upp. Det känns som om man är tillbaka på Klarna 2010”, säger Marcus Huber, som när han slutade på betalbolaget 2015 var ansvarig för bolagets internationella säljavdelning.

Den tuffaste konkurrenten är betydligt större, brittiska Faceit vars e-sportplattform har omkring 15 miljoner registrerade användare och en handfull spel. 

Enligt Marcus Huber har Esportal över en halv miljon registrerade användare och 65.000–70.000 aktiva spelare i månaden. Det går att växa enbart på spelet Counter-Strike även om fler spel ligger i korten.

”Vi går inte ut i nuläget och säger vilket eller när det kan bli så”, säger han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera