Hoppa till innehållet

E-sportbolaget växte med 1.000 procent: Tar in nytt kapital och växlar upp i Norden

Esportal hade 1.000 procents tillväxt på sin plattform i fjol. Med veteraner från bland annat Klarna växlar man nu upp ännu ett snäpp. Koncernen som driver gamingcenter som Inferno Online har nu precis tagit in 42 miljoner kronor för att expandera i Norden.

Marcus Huber, vd för Esportal. Han har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution Gaming.
Marcus Huber, vd för Esportal. Han har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution Gaming.Foto: Jesper Frisk

Stockholmsbaserade Esportal Group driver dels fyra gamingarenor i Stockholm och Täby, dels en e-sportplattform och håller i turneringar. Koncernen omsatte i fjol 46 Mkr. Rörelseresultatet, ebitda, förbättrades med 10 Mkr men stannade ändå på en förlust på 9 Mkr.

Glädjeämnet för vd:n Marcus Huber, som har ett förflutet på betaltjänstjätten Klarna och spelbolaget Evolution EVO +2,24%Dagens utveckling Gaming, var att e-sportplattformen Esportal fått rejäl fart.

”Onlineplattformen växte med 1.000 procent i fjol. Omsättningen landade på 15 Mkr och det operativa resultatet (ebitda) förbättrades med över 18 Mkr”, säger han.

Att koncernen som helhet visar röda siffror tas med ro. Marcus Huber är nöjd med att ha hittat en fungerande affärsmodell med intäkter från betalande användare i form av månadsabonnemang på e-sportplattformen samt från annonsörer och sponsorsamarbeten bland annat i samband med onlineturneringar i spelet Counter-Strike, CS:GO.

”Vi har sett ett enormt uppsving. Antalet abonnenter har ökat med 100 procent jämfört med föregående år. Annonsförsäljningen förra året låg på 6,5 Mkr, hittills i år har vi sålt för 5,5 Mkr”, säger han.

Annonsörerna är inte bara techjättar som HP och Logitech, som normalt är nära gamingvärlden, utan även andra som vill nå målgruppen män 18-36 år, en i reklamsammanhang svårflörtad publik.

”Snacksbolaget Doritos är till exempel en av våra största partners nu, men vi har också turneringar ihop med sponsorer som Pucko och Elgiganten”, säger Marcus Huber.

Esportal startade två nya gamingcenter i fjol, dels Red Bull Gaming Sphere – tänkt för en äldre publik med alkoholrättigheter och matservering – intill Inferno vid Odenplan, dels ett nytt Inferno Online i Täby. 

Tajmingen kunde ha varit bättre. Den förra öppnade i slutet av januari 2020, den senare ett par veckor in i februari. Sedan slog pandemin till med full kraft.

”I ett normalläge skulle Infernobolagen påverka koncernen positivt. På toppen har vi tappat 40 procent, men vi tror inte att det kommer att vara så här för evigt. Det finns ett uppdämt behov att träffas på platser som Inferno för att spela och umgås med vänner.”

Nyligen fylldes kassan på med 42 Mkr från investerare som riskkapitalfonden Uequity, LMK Venture Partners, som förvaltar kapitalet efter it-företaget Axis grundare, samt Modelio Equity, som drivs av Oliver Molse, och tidigare investerat i bland annat taxibolaget Bzzt. Finansieringsrundan hanterades av ABG Sundal Collier.

”Vi är väldigt stolta över att kunnat bevisa vår affärsmodell i Sverige. Målet är nu att skala upp på de nordiska marknaderna och ta det ut i resten av världen”, säger Marcus Huber.

Hur länge räcker pengarna som ni nu tagit in?
”Det kommer räcka för att ta bolaget till nästa fas. Det ser ljust ut för i år. Vi kommer omsätta betydligt mer på Esportal i år.”

När når ni nollresultat?
”Fortsatt tillväxt är det som vi siktar på. Vi styr ganska mycket över kostnaderna, det vill säga hur mycket vi lägger på utveckling och marknadsföring.” 

Hur påverkas ni av konkurrenter som Pophouses satsning på ett digitalt kulturhus vid Sergels torg?
”Jag tycker att det är kul att det investeras i e-sport och digitala upplevelser. Vi precis som de tror på att skapa digitala upplevelser ihop med fysiska möten. Vi kan lära av varandra.”

Viruspandemin har förstås bromsat utvecklingen, men samtidigt har nya dörrar öppnats.

”Vi räknar med att öppna minst ett nytt gamingcenter i år beroende på covidsituationen. Men givet att världen tar sig ur pandemin kommer människor alltid att vilja träffas i stadskärnor. Vi ser ett ökande intresse bland fastighetsägare för det vi håller på med. Vi kan skapa de upplevelser som gallerior och stadskärnor kommer att behöva.”

Esportal Group har under det senaste året toppat laget genom att rekrytera nyckelpersoner på ledande befattningar.

Ny finanschef är Fredrik Gardefors som har en erfarenhet från Qliro Group och Rocket Internet. Philip Berman har tagit rollen som produkt- och marknadschef och har ett förflutet på  Lendo-konkurrenten Advisa. Henrik Johansson är ny vd för dotterbolaget Inferno Online. Han kommer närmast från Easyfairs, som bland annat står bakom Kistamässan, och har tidigare varit på McKinsey. Chefsteknikern Igor Iankovych har en bakgrund på Netent och rekryterades för någon vecka sedan från ett casinobolag på Malta.

”Vi börjar få ihop ett fantastiskt team av talangfulla människor som vet vilket tempo man måste hålla för att växa. Vi är mitt inne steget att skala upp. Det känns som om man är tillbaka på Klarna 2010”, säger Marcus Huber, som när han slutade på betalbolaget 2015 var ansvarig för bolagets internationella säljavdelning.

Den tuffaste konkurrenten är betydligt större, brittiska Faceit vars e-sportplattform har omkring 15 miljoner registrerade användare och en handfull spel. 

Enligt Marcus Huber har Esportal över en halv miljon registrerade användare och 65.000–70.000 aktiva spelare i månaden. Det går att växa enbart på spelet Counter-Strike även om fler spel ligger i korten.

”Vi går inte ut i nuläget och säger vilket eller när det kan bli så”, säger han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera