På fyra år har Malmöbaserade Godsent lyckats etablera sig som ett av de tre största e-sportbolagen i Sverige. Under 2020 ökade bolagets omsättning till 13,3 miljoner kronor, från 2,7 Mkr föregående år. Samtidigt byttes en förlust på 3,2 Mkr till en vinst om 2 Mkr.
Sedan starten 2017 har bolaget, som organiserar e-sportlag, knyter till sponsorer och säljer merchandise, rest 5,8 miljoner kronor i extern finansiering, en blygsam summa jämfört med andra e-sportlag som tävlar på samma nivå, säger Henrik Denebrandt, medgrundare.
”Vi tävlar mot, och har slagit, lag där de allra flesta har finansierats med ett antal 100 miljoner kronor. Så vi har extremt låg extern finansiering i förhållande till den här branschen i stort”, säger han.
Han får medhåll från sin medgrundare och affärspartner Ludwig Sandgren som säger att Godsent har satt ihop lag med en förhållandevis låg kostnadsbild i förhållande till sina konkurrenter, men ändå lyckats vinna mot flera av dem.
”Under 2020 var det många gånger som vi spelade och vann mot storklubbar vars lag har kunnat vara 10 gånger dyrare än våra, men de var inte 10 gånger bättre.”
Läs även: Ny storaffär inom e-sport – vill bli störst i Norden
Utöver en mindre kapitalrunda på 1 Mkr kommer den största delen av den externa finansieringen från affärsänglar, vänner och familj, samt grundarnas egna medel.
”Som entreprenörer är både jag och Henrik i det här företaget med hela vårt väsen. Jag har satsat hela min förmögenhet – och i princip min familjs förmögenhet – på detta”, säger Ludwig Sandgren.
Bolaget har en diversifierad affärsmodell där intäkterna kommer från en rad olika källor. Det handlar bland annat om försäljning av konsumentprodukter, så kallad merchandise, försäljning av spelarkontrakt, intäkter från spelutvecklare och spel, samt partnerskap och sponsoravtal med större aktörer som Samsung, Björn Borg och Betsafe. När Godsent vinner turneringar och tävlingar får bolaget en liten del av prispengarna, men det mesta går till spelarna själva.
Godsent har i dag sju lag som tävlar i spel som Counter-Strike, Dota 2, League of Legends och Fortnite. Eftersom e-sporten redan utövas på digitala plattformar har näringen inte påverkats lika hårt av coronapandemin som andra kulturyttringar.
När sportevenemang och nöjesproduktioner inom film och tv under 2020 lades på is, eller helt ställdes in, lockades istället mer publik över till e-sport, säger Ludwig Sandgren.
”Våra turneringar blev också förstörda av pandemin och kunde inte hållas på de villkor som de alltid har gjorts. Men på grund av att vi spelar datorspel så kunde turneringar fortgå online”, säger han och fortsätter:
”Det gjorde att vår underhållning till och med kunde bli stärkt av detta. Vi fick fler ögon på oss, för vi hade något att visa.”
Med en stor fanskara, som följer lagen och spelarna i sociala medier och på strömningsplattformar som Twitch, har bolaget byggt sitt varumärke organiskt. Marknadsföringen sker helt i egna kanaler och Godsent har tillsammans med samtliga spelares konton totalt 4,5 miljoner följare i sociala medier. Henrik Denebrandt säger att han räknar med närmare en fördubbling innan året är slut.
”Vi är födda digitala och har aldrig köpt en enda annons. Varumärket byggs av influerare och att vi spelar i extremt många turneringar i olika spel.”
Ludwig Sandgren säger att en annan viktig del i Godsents framgångsmodell ligger i bolagets fokus på spelarnas fysiska aktivitet och mentala hälsa. Spelarna har därför tillgång till hälsocoacher, dietister och ergonomer, samt psykologer som utreder och följer upp välmåendet i lagen.
”De befinner sig i en helhetslösning – som vi får kalla för all-inclusive – där det mesta är omhändertaget med deras boende och mat. Vi försöker optimera deras omständigheter så att de framför allt fokuserar på spelet.”
Ludwig Sandgren och Henrik Denebrandt säger att deras långsiktiga mål är att skala upp Godsent till att bli ett av de tio största underhållningsbolagen i världen inom e-sport och gaming.
De planerar nu för att genomföra en, i bolagets egna mått mätt, större finansieringsrunda under 2021. Kapitalet kommer att användas till att fortsätta skala upp de olika affärsområdena och accelerera tillväxten.
”Vi tror att vi, utan externt kapital, kommer att nästan dubbla omsättningen i år. Så med externt kapital har vi ännu större möjligheter att investera i att bli en större global organisation. Vi ser redan ett rekordstort intresse från nya partners, och behöver kunna skala upp vårt team eftersom vi är ganska slimmade idag”, säger Henrik Denebrandt.
I takt med att mer kapital strömmar in till bolagen, och att branschen i allt större utsträckning kommersialiseras, är e-sporten på väg in i en ny era, säger Ludwig Sandgren.
”När man kan ha publik på evenemang igen så tror jag att vi kommer att nå en helt ny nivå av mognad för industrin, och branschen kommer att ta ett jättesteg framåt. Det kommer helt enkelt att vara riktigt ballt.”