Znipe har sitt kontor på Östermalm i Stockholm där nu ett 15-tal personer arbetar. Arbetet på streamingtjänsten, som lanserades för drygt ett år sedan, leds av e-sportsprofilen Johan ”Vesslan” Ryman och medgrundaren Erik Åkerfeldt.
Sedan starten har bolaget tagit in cirka 16 miljoner kronor av Northcap Ventures, AIV Venture Fund och ett antal affärsänglar. Nu tar bolaget in ytterligare 30 Mkr av ett privat investmentbolag och befintliga ägare.
”Det är inte svårt att ta in pengar men det tar tid att hitta rätt. Vi har bra know-how och nätverk inom e-sporten men vi behöver trovärdiga och solida investerare som kan vara med under en längre tid. Det har varit viktigt för oss”, säger Johan Ryman.
Vi tror att tittarna måste börja betala för innehåll. Men det kommer de bara att göra om det finns en betydligt bättre tjänst än gratisalternativen.
E-sport spås ofta bli en enorm marknad men hittills har det varit svårt för inblandade att tjäna stora pengar på den, speciellt i jämförelse med traditionell sport. Om tre år spår vissa aktörer att marknaden för e-sport kommer vara värd 12 miljarder kronor. Samtidigt förväntas 220 miljoner personer antingen spela eller titta på e-sport i år. Den siffran väntas trippla inom de närmaste åren.
”E-sporten har en stor hajp för att den har en så stor tittarskara. Men om man jämför med traditionell sport skapar man inte alls samma omsättning och intäkter från publiken saknas nästan helt. Där måste man hitta andra sätt att tjäna pengar”, säger Johan Ryman.
Flera aktörer arbetar däremot för att ge e-sporten samma intäkter som andra idrotter men det är fortfarande lång kvar. Bara marknaden för att tv-sända NFL ska ha varit värd över 55 miljarder kronor i fjol, enligt Business Insider.
Läs även: Blizzard lanserar global e-sportliga
Znipe, med sin plattform för att strömma e-sportsligor, har cirka 50 000 besökare per liga, vilket är en bråkdel av vad stora aktörer som Twitch har. Men än har ingen streamingaktör försökt att ta betalt av tittarna. Det är däremot något som Znipe vill ändra på.
”Vi tror att tittarna måste börja betala för innehåll. Men det kommer de bara att göra om det finns en betydligt bättre tjänst än gratisalternativen”, säger Johan Ryman.
Men Spotifys betaltjänst var bättre än den olagliga nedladdningen. Det var en anledning till att folk började betala.
När det kommer till streaming av matcher vill Johan Ryman hellre jämföra situationen med musikindustrin än med traditionell sport.
”Vi har samma problem som musikindustrin hade. Vad många glömmer bort är att innan Spotify fanns, var musik så gott som gratis via illegal nedladdning. Det var en konsekvens av en stor efterfrågan men ingen tillgång på digitalt innehåll, säger han och fortsätter:
”Men Spotifys betaltjänst var bättre än den olagliga nedladdningen. Det var en anledning till att folk började betala. Det är det vi försöker göra. Vi vill bygga en bättre upplevelse som folk är villiga att betala för.”
Läs även: MTG: E-sporten växer med 40 procent nästa halvår
Men för att få folk att betala behöver man mer än bara strömma ligorna, enligt Johan Ryman. För Znipe betyder det vertikaler inom redaktionellt material som tekniska spelanalyser och talkshows.
”Vi ska skapa eget videoinnehåll som analyser och storylines mellan ligor tillsammans med flera e-sportsjournalister. Vi har just signat upp en av världens kändaste e-sportsjournalister Duncan "Thorin" Sheilds så det blir jätteroligt”, säger Johan Ryman.