Hoppa till innehållet

Easypark expanderar – köper italienskt p-bolag

Easypark köper italienska Sostafacile. Prislappen hamnar på cirka 40 miljoner kronor, erfar Di Digital.

Easyparks affärsidé är att kapa tiden som bilägare lägger på att hitta och betala för sin parkering. Tidsbokningar sker via en app och inte via automat.

Sverige är Easyparks största marknad men bolaget har gjort flera förvärv de senaste åren, i länder som Tyskland och Israel. Nu köper Easypark ett bolag till, denna gång på den italienska marknaden.

Bolaget vill inte ange prislappen, men enligt Di Digitals uppgifter betalar Easypark omkring 40 miljoner kronor för Sostafacile, som enligt ett pressmeddelande har ”tiotusentals” användare i Italien.

Genom affären ökar Easypark sin närvaro i framförallt norra Italien. Easypark kommer nu att finnas i 199 italienska orter.

I fjol köpte Easypark det tyska bolaget Mobile City, vilket banade väg för expansion i såväl Tyskland som Österrike och Frankrike.

Storägare i Easypark är riskkapitalbolaget Verdane (NTL), med drygt 60 procent av aktierna.

Läs mer: Easypark köper tysk p-jätte

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera