Hoppa till innehållet

Easyparks algoritmer ska hjälpa dig hitta p-plats

Parkeringsappen Easypark ökade omsättningen till 300 miljoner kronor under 2016. I år ska man lansera en ny tjänst för att guida bilister till lediga parkeringsplatser.

Easyparks koncernchef och delägare Johan Birgersson.
Easyparks koncernchef och delägare Johan Birgersson.

Den svenska parkeringsappen Easypark (NTL) fortsätter sin snabba frammarsch i Europa och Australien. I fjol köpte man två bolag och ökade omsättningen med 40 procent. Och under 2017 hoppas man omsätta 400 miljoner kronor. Senare i år lanserar bolaget en ny tjänst för att låta bilister i realtid se tillgängliga parkeringsplatser och hitta snabbaste vägen dit.

”Vi är mitt inne i en tillväxtfas och ansluter fler städer, p-operatörer och bilister hela tiden. Vår nya tjänst blir en riktig game changer”, säger koncernchef och delägare Johan Birgersson.

Easypark har vuxit fort sedan riskkapitalbolaget Verdane Capital (NTL) köpte 61 procent av bolaget 2012 för 250–300 Mkr, enligt uppgift till Di Digital. Sedan dess har bolaget vuxit utan att ta in nytt riskkapital.

Vi hoppas bli först ut med att erbjuda en tjänst som med stor precision guidar till närmaste lediga parkeringsplats

Under 2016 köpte Easypark två bolag: israeliska Parko, en app för att snabbt hitta ledig gatuparkering, samt den tyska konkurrenten Mobile City, med verksamhet i Tyskland, Österrike och Frankrike. Men merparten av tillväxten har dock varit organisk, enligt bolaget.

Läs mer: Easypark köper tysk p-jätte

Easyparks preliminära siffror visar att omsättningen ökade med 40 procent till 300 Mkr under 2016. Rörelsemarginalen för koncernen förväntas bli närmare 15 procent, upp från 8 procent under 2015.

”Vi har sedan vår omstart 2012 fokuserat på att få en skalbar affär. Bolaget är riggat för att bli globalt. Lönsamheten ökar ju större vi blir”, säger Johan Birgersson.

För 2017 är målsättningen att nå en omsättning på 400 Mkr. Det skulle innebära en tillväxt på 33 procent.

”Resultatet är osäkert då vi håller på att öka investeringarna ytterligare för området ’parking guidiance’. Detta efter att nu har integrerat Parkos teknologi till vår plattform”, förklarar Johan Birgersson.

Under 2017 hoppas Easypark lansera en ny tjänst som guidar bilister till tillgängliga parkeringsplatser i realtid.

”Vi hoppas bli först ut med att erbjuda en tjänst som med stor precision guidar till närmaste lediga parkeringsplats. Vi är störst i Europa och är ledande inom de algoritmer som kan förutspå tillgängligheten på parkeringsplatser”, säger koncernchefen.

Ambitionen är att lansera tjänsten under sista kvartalet i år i en rad utvalda städer.

”Vi hoppas lansera i någon av de större städerna i Sverige, samt i några storstäder i Europa”, säger Easyparks vd Johan Birgersson.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera