Hoppa till innehållet

Ebay-chefen vill satsa på svenska handlare

E-handelsplattformen Ebay har de senaste åren gått från renodlad auktionssajt till en bred e-handelsplattform. Nu vill de locka till sig fler svenska e-handlare.

Ilya Kretov är Ebays chef för Skandinavien och Europas tillväxtmarknader och han är en av talarna på Di:s e-handelskonferens den 4 september.
Ilya Kretov är Ebays chef för Skandinavien och Europas tillväxtmarknader och han är en av talarna på Di:s e-handelskonferens den 4 september.Foto: Pressbild

Ebay har på senare år mer och mer lämnat idén om att vara en auktionssajt för att istället bli en plattform där företag säljer sina prylar internationellt. I dag säljs över 80 procent av sajtens dryga miljard produkter till ett fast pris och majoriteten av det som säljs är nyproducerat. 

Trots Ebays 175 miljoner aktiva användare och en omsättning på 9,6 miljarder dollar under 2017 så får bolaget sällan synlighet i medier för sin plattform. Istället uppmärksammas konkurrenter som Amazon, Alibaba och även Google Shopping.

Läs även: Alibabas Nordenchef: ”Vi är inget hot för svenska märken – vi vill vara en partner” 

2005 lanserade Ebay sin sajt Ebay.se och året efter köpte bolaget upp den svenska konkurrenten Tradera. Men den svenska sajten blev ett misslyckande och lades ned redan 2007, däremot höll man kvar i Tradera. När Ebay 2015 delades upp i de två bolagen Ebay och Paypal blev Tradera en del av betaltjänsten Paypals portfölj och efter det har det varit tomt på svenska initiativ från Ebay.

Detta verkar däremot vara på gång att ändras, enligt Ilya Kretov, Ebays regionchef för Skandinavien och Europas tillväxtmarknader, som är baserad i Moskva.

”Jag har varit chef för regionen i två år och med ett rätt litet team tar det tid. Att vi inte har fått så mycket synlighet i Sverige är för att vi inte aktivt gått ut med lösningar för svenska säljare och köpare”, säger Ilya Kretov.

Till hösten gör han sitt besök i Sverige för att prata på Di:s e-handelskonferens.

Läs även: Svenska handelsjättarna gör som Amazon: Storsatsar på mat  

Ilya Kretovs team består av cirka 100 personer, en bråkdel av de totalt 14 000 personer som i dag arbetar på Ebay. Tillsammans tar Ilya Kretovs team hand om 101 marknader varav man fokuserar på de bästa 15-20.

”Det blir närmast en person per marknad så vi har mycket på vårt bord”, säger han och skrattar. 

Han förklarar att Skandinavien är en viktig marknad med tanke på köpkraften hos befolkningen. 

”Skandinaver spenderar mer pengar online än vad hela Rysslands befolkning gör så marknaden är betydande. Sen är det intressant att jämföra med andra länder i Europa. Om man exempelvis tittar på Grekland, Rumänien och Ungern så har de både stora andelar köpare och säljare. I Sverige har entreprenörer ännu inte använt sig av möjligheten på samma sätt”, säger Ilya Kretov.

Med hjälp av Ebay anser Ilya Kretov att svenska entreprenörer skulle kunna nå en mycket större internationell marknad och få se en rejält ökad tillväxt jämfört med vad de gör i dag. 

”Just nu arbetar vi på olika lösningar som kan förenkla för svenska handlare. Ett exempel på det är vårt nya logistiksamarbete som om det ger förväntat resultat även kan inkludera Sverige framöver.” 

Samtidigt uppger Ilya Kretov att det finns hinder som kan sätta stopp för en lyckad e-handelsexpansion för mindre aktörer.

”Oavsett om man är baserad i Australien, USA eller i Europa så vill man ha sina varor på tre dagar och gratis returrätt. De aktörer som har lyckats bäst har lager på olika kontinenter för att kunna möta kundernas krav. Om man ska lyckas globalt är det en viktig beståndsdel”, säger Ilya Kretov.

Ilya Kretov är en av talarna på Di:s e-handelskonferens den 4 september i Stockholm

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera