Ebay har på senare år mer och mer lämnat idén om att vara en auktionssajt för att istället bli en plattform där företag säljer sina prylar internationellt. I dag säljs över 80 procent av sajtens dryga miljard produkter till ett fast pris och majoriteten av det som säljs är nyproducerat.
Trots Ebays 175 miljoner aktiva användare och en omsättning på 9,6 miljarder dollar under 2017 så får bolaget sällan synlighet i medier för sin plattform. Istället uppmärksammas konkurrenter som Amazon, Alibaba och även Google Shopping.
Läs även: Alibabas Nordenchef: ”Vi är inget hot för svenska märken – vi vill vara en partner”
2005 lanserade Ebay sin sajt Ebay.se och året efter köpte bolaget upp den svenska konkurrenten Tradera. Men den svenska sajten blev ett misslyckande och lades ned redan 2007, däremot höll man kvar i Tradera. När Ebay 2015 delades upp i de två bolagen Ebay och Paypal blev Tradera en del av betaltjänsten Paypals portfölj och efter det har det varit tomt på svenska initiativ från Ebay.
Detta verkar däremot vara på gång att ändras, enligt Ilya Kretov, Ebays regionchef för Skandinavien och Europas tillväxtmarknader, som är baserad i Moskva.
”Jag har varit chef för regionen i två år och med ett rätt litet team tar det tid. Att vi inte har fått så mycket synlighet i Sverige är för att vi inte aktivt gått ut med lösningar för svenska säljare och köpare”, säger Ilya Kretov.
Till hösten gör han sitt besök i Sverige för att prata på Di:s e-handelskonferens.
Läs även: Svenska handelsjättarna gör som Amazon: Storsatsar på mat
Ilya Kretovs team består av cirka 100 personer, en bråkdel av de totalt 14 000 personer som i dag arbetar på Ebay. Tillsammans tar Ilya Kretovs team hand om 101 marknader varav man fokuserar på de bästa 15-20.
”Det blir närmast en person per marknad så vi har mycket på vårt bord”, säger han och skrattar.
Han förklarar att Skandinavien är en viktig marknad med tanke på köpkraften hos befolkningen.
”Skandinaver spenderar mer pengar online än vad hela Rysslands befolkning gör så marknaden är betydande. Sen är det intressant att jämföra med andra länder i Europa. Om man exempelvis tittar på Grekland, Rumänien och Ungern så har de både stora andelar köpare och säljare. I Sverige har entreprenörer ännu inte använt sig av möjligheten på samma sätt”, säger Ilya Kretov.
Med hjälp av Ebay anser Ilya Kretov att svenska entreprenörer skulle kunna nå en mycket större internationell marknad och få se en rejält ökad tillväxt jämfört med vad de gör i dag.
”Just nu arbetar vi på olika lösningar som kan förenkla för svenska handlare. Ett exempel på det är vårt nya logistiksamarbete som om det ger förväntat resultat även kan inkludera Sverige framöver.”
Samtidigt uppger Ilya Kretov att det finns hinder som kan sätta stopp för en lyckad e-handelsexpansion för mindre aktörer.
”Oavsett om man är baserad i Australien, USA eller i Europa så vill man ha sina varor på tre dagar och gratis returrätt. De aktörer som har lyckats bäst har lager på olika kontinenter för att kunna möta kundernas krav. Om man ska lyckas globalt är det en viktig beståndsdel”, säger Ilya Kretov.
Ilya Kretov är en av talarna på Di:s e-handelskonferens den 4 september i Stockholm