Hoppa till innehållet

Edgeware utökar kundkretsen och växer snabbt

Medan linjär-tv tappar noterar streamingbolaget Edgeware som gick till börsen i december en försäljningsökning på 30 procent.

Joachim Roos, vd för Edgeware. Foto: Amanda Lindgren
Joachim Roos, vd för Edgeware. Foto: Amanda LindgrenFoto: Amanda Lindgren

I december förra året gick Edgeware till Stockholmsbörsen. Bolaget säljer hård- och mjukvaruprodukter till bland annat telekom- och kabeloperatörer som strömmar rörlig bild.
Bolaget är alltså väl positionerat att ta del av en marknad som växer i takt med att tittandet på tablå-tv sjunker samtidigt som tittandet på film och tv via internet ökar 

Läs mer: Analys av Edgeware inför noteringen

Nu kommer bokslutet för hela 2016 och det fjärde kvartalet. Det visar på en snabb försäljningstillväxt.

Vid 09.20-tiden handlades Edgewares aktie upp 4,29 procent till 36,50 kronor.

För helåret 2016 landade omsättningen på 252,3 miljoner kronor, upp 23,9 procent. EBIT uppgick till 34,3 miljoner kronor under året jämfört med 13,3 miljoner kronor under 2015.

I det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 30,6 procent till 84,6 miljoner kronor. EBIT landade på 10 miljoner kronor jämfört med 4,6 miljoner kronor samma kvartal året innan.

Mellan 2007 och 2016 ökade Edgware i snitt omsättningen med 41 procent om året, men från en liten bas.

Vd Joachim Roos noterar att tillväxten i det fjärde kvartalet inte berodde på någon enskild kund. Under året minskade beroendet av ett fåtal kunder och bolaget har nu flera "stora kunder", skriver Joachim Roos.

Edgewares vd ser med tillförsikt på 2017. 

"Vi ser varje dag att den förväntade marknadstillväxten blir verklighet", skriver Joachim Roos i vd-ordet.

Han tror att Edgeware kommer att kunna nå sina finansiella mål. De innefattar bland annat att den årliga organiska tillväxten ska överskrida 20 procent och att den långsiktiga EBIT-marginalen ska vara över 15 procent.

Innan börsnoteringen tog Edgeware in 180 miljoner kronor i riskkapital. Förutom Creandum har även Micron Ventures och Amadeus Capital Partners, som bland annat investerat i ögonstyrningsbolaget Tobii, gått in som delägare.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera