I december förra året gick Edgeware till Stockholmsbörsen. Bolaget säljer hård- och mjukvaruprodukter till bland annat telekom- och kabeloperatörer som strömmar rörlig bild.
Bolaget är alltså väl positionerat att ta del av en marknad som växer i takt med att tittandet på tablå-tv sjunker samtidigt som tittandet på film och tv via internet ökar
Läs mer: Analys av Edgeware inför noteringen
Nu kommer bokslutet för hela 2016 och det fjärde kvartalet. Det visar på en snabb försäljningstillväxt.
Vid 09.20-tiden handlades Edgewares aktie upp 4,29 procent till 36,50 kronor.
För helåret 2016 landade omsättningen på 252,3 miljoner kronor, upp 23,9 procent. EBIT uppgick till 34,3 miljoner kronor under året jämfört med 13,3 miljoner kronor under 2015.
I det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 30,6 procent till 84,6 miljoner kronor. EBIT landade på 10 miljoner kronor jämfört med 4,6 miljoner kronor samma kvartal året innan.
Mellan 2007 och 2016 ökade Edgware i snitt omsättningen med 41 procent om året, men från en liten bas.
Vd Joachim Roos noterar att tillväxten i det fjärde kvartalet inte berodde på någon enskild kund. Under året minskade beroendet av ett fåtal kunder och bolaget har nu flera "stora kunder", skriver Joachim Roos.
Edgewares vd ser med tillförsikt på 2017.
"Vi ser varje dag att den förväntade marknadstillväxten blir verklighet", skriver Joachim Roos i vd-ordet.
Han tror att Edgeware kommer att kunna nå sina finansiella mål. De innefattar bland annat att den årliga organiska tillväxten ska överskrida 20 procent och att den långsiktiga EBIT-marginalen ska vara över 15 procent.
Innan börsnoteringen tog Edgeware in 180 miljoner kronor i riskkapital. Förutom Creandum har även Micron Ventures och Amadeus Capital Partners, som bland annat investerat i ögonstyrningsbolaget Tobii, gått in som delägare.