Hoppa till innehållet

Edgewares börsdebut – en jackpot för Creandum

Fredagens notering av streamingbolaget Edgeware är jackpot för riskkapitalbolagen Creandum och Amadeus. Även bolagets tre grundare drar in en hacka.

PARTNERS: Staffan Helgesson, Daniel Blomquist och Fredrik Cassel. Foto: Amanda Lindgren
PARTNERS: Staffan Helgesson, Daniel Blomquist och Fredrik Cassel. Foto: Amanda Lindgren

Riskkapitalbolagen Amadeus och Creandum är de stora vinnarna på streamingbolaget Edgewares notering på Stockholmsbörsen under fredagsmorgonen. Brittiska Amadeus drar in hela 153 miljoner kronor på försäljningen. Och svenska Creandum, som investerade i bolaget redan 2006, säljer aktier för närmare 100 Mkr.

Det här är det ultimata målet för det vi håller på med

Staffan Helgesson, partner på Creandum, hyllar Edgeware efter noteringen.

”Det här är ett bolag som Creandum investerade i när de var tre ingenjörer som satt i en barrack i Hammarbyhamnen för snart tolv år sedan. Det är helt fantastiskt att vara med på hela resan till att göra entré på riktiga listan. Det här är det ultimata målet för det vi håller på med. Alla bolag landar inte där men vi vill att de gör det.”

Läs även: Edgeware går till börsen – värderas till över 800 miljoner

Båda ägare kvarstår som de två största ägarna i Edgeware även efter noteringen. Amadeus ägarandel är nu drygt 25 procent, enligt tjänsten Holdings. Och Creandum äger fortfarande 20,6 procent av Edgeware vars börsvärde uppgick vid 10:30-tiden till 922 Mkr.

Följ Edgewares börskurs här.

Edgeware är en av Crendums tidiga investeringar som riskkapitalbolagets grundare Staffan Helgesson ansvarar för.

Även bolagets tre grundare Joachim Roos, Lukas Holm och Kalle Henriksson blir rika på noteringen. De tre säljer bara delar av sitt innehav i och med noteringen, men kammar ändå hem omkring 5 miljoner kronor vardera. 

Grundartrion har dock kvar den största delen av sitt ägande.

Läs mer: Noteringen är jackpot för Creandum

Nya institutionella investerare är Catella Fondförvaltning, Grenspecialisten Förvaltning, LMK Forward, Swedbank Robur Fonder och Ostvast Capital Management.

Edgewares grundades 2004. Bolagets affärsidé är att sälja infrastrukturen (mjuk- och hårdvara) som gör det möjligt för exempelvis internetoperatörer att ge strömmad rörlig bild till sina kunder. Det är nisch som spås växa, men där många aktörer, både stora och små, är med och slåss om kakan. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera