Annons

Edtechbolagets förlust skenar – vd:n: ”Helt enligt plan”

Tre av Sqores fyra grundare: Robert Lyngman, Niklas Jungegård (vd) och Gustav Borgefalk.
Tre av Sqores fyra grundare: Robert Lyngman, Niklas Jungegård (vd) och Gustav Borgefalk. Foto: Oskar Omne
Edtechbolaget Sqores förlust närmare trefaldigades under fjolåret, samtidigt som omsättningen backar. Men enligt vd:n Niklas Jungegård är den röda balansräkningen ett nödvändigt ont i bolagets omställning mot den stekheta universitetsmarknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbolaget Sqore (NTL) startade 2009 med affärsidén att underlätta för företag att vaska fram rätt kandidater i rekryteringsprocessen med hjälp av tävlingar och uppgifter. Sedan dess har verksamheten vuxit och 2015 började bolaget utveckla ytterligare ett ben att stå på: tjänster som matchar studenter med universitet. Med över 100 000 anslutna universitet, framför allt i utlandet, och runt en miljon registrerade studenter, valde Sqore vid årsskiftet att renodla verksamhet mot universitetsmarknaden.

”Universiteten måste byta ut runt 20-40 procent av sin studentpool varje år, samtidigt har de ofta svårt att nå ut till lämpliga kandidater. Det var ett tufft beslut att skala ned HR-affärsområdet, men det fattades baserat på datan – dels efterfrågan, men även försäljningssiffrorna”, säger Sqores vd och medgrundare Niklas Jungegård.

Men den nya affären har hittills inte gett något positivt utslag i räkenskaperna. Bolaget bakom Sqore, Student Competition, redovisar en omsättning som faller från dryga 17 miljoner kronor 2016 till knappa 15 Mkr i fjol, samtidigt som förlusterna ökar från -10 Mkr 2016 till -28,5 Mkr 2017.

Universiteten måste byta ut runt 20-40 procent av sin studentpool varje år, samtidigt har de ofta svårt att nå ut till lämpliga kandidater

Enligt Niklas Jungegård har den skakiga balansräkningen förklarliga skäl stavade periodisering och nedskrivning, vilket bolaget uppskattar står för 15 av de dryga 28 negativa miljonerna.

Läs mer: Sqores grundare: ”Vi har stora planer för året” 

Men även borträknat den negativa effekten, så ökar förlusterna från föregående år med dryga 3 miljoner kronor. Anledningen är att bolaget har en kostsam utvecklingsfas bakom sig, enligt Niklas Jungegård, som menar att förlusten är ”helt enligt plan” och att siffrorna nu är på väg in i det svarta.

”Vår kostnadskostym om 4 miljoner kronor i månaden under första kvartalet förra året var modell större, då vi investerade mycket i produktutveckling och marknadsexpansion. Den kostnaden har vi halverat till samma period i år”, säger han.

Sqore har sedan 2015 haft ett friskt tillflöde av riskkapital i form av investeringsrundor i tre omgångar om drygt 30 miljoner kronor vardera – den senaste så sent som i januari i år. Denna, den senaste rundan, leddes av den befintliga ägaren och affärsängeln Mats Gabrielsson, känd från tv-serien Draknästet, tillsammans med Jeremia Andersson, en av grundarna bakom rekryteringsbolaget Academic Work. Jeremia Andersson tog samtidigt plats i Sqores styrelse, där även Spotifys globala HR-chef Katarina Berg sedan tidigare är ledamot.

Vi nådde en milstolpe i juni då kassaflödet för månaden var positivt.

I samband med rundan, värd 32 miljoner kronor, trappade den tidigare storägaren, riskkapitalbolaget Northzone, ned sitt innehav i bolaget från att äga 21 till 1 procent. Samtidigt gick Marta Sjögren, partner i Northzone, från att vara ledamot till suppleant i Sqores styrelse.

”Northzone har fortfarande ett intresse i bolaget, men i samband med rundan hade vi möjlighet att ta in nya ägare med fokus på universitetsmarknaden och Northzone kunde minska sitt innehav”, säger Niklas Jungegård.

Läs mer: 10 av Sveriges hetaste edtechbolag just nu 

Pengarna från rundan användes enligt Niklas Jungegård till att betala av skulder och ”läka ett negativt eget kapital”.

Samtidigt som helhetsaffären fortfarande tampas med en inbromsad tillväxt, växer bolaget på den underliggande universitetsmarknaden. Sqores plattform som matchar universitet och högskolor med lämpliga studentkandidater har gett ny fart till försäljningen som under fjolåret ökade med 160 procent till 11,1 miljoner kronor.

Försäljningsmässigt omsatte vi 30 procent mer 2017 än 2016.

Enligt Niklas Jungegård bör även den så kallade "like for like"-försäljningen tas med i beräkningen, alltså kontraktsvärdet för avtal under året, som ökat från 17,3 Mkr 2016 till 22,3 Mkr 2017.

”Försäljningsmässigt omsatte vi 30 procent mer 2017 än 2016, men vi gjorde ett antal större förändringar i slutet av förra året vilket påverkade resultatet negativt”, säger Niklas Jungegård.

Om bolaget lyckas vända den växande förlusten återstår att se. I en intervju med Di Digital förra året berättare Niklas Jungegård att Sqore valt bort vinst till förmån för tillväxt – nu ska bolaget tvärtom vara moget för att bli en vinstdrivande affär.

”Vi nådde en milstolpe i juni då kassaflödet för månaden var positivt. Nu går vi in i en ny treårsplan med målet att gå med vinst nästa år och kraftigt minska förlusten redan i år”, säger Niklas Jungegård.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies