Swiss Clinic säljer skönhetsprodukter på nätet. Men till skillnad från andra svenska ehandlare i nischen som Bangerhead eller Eleven säljer de endast sina egna produkter.
”Vi tycker att de har en otroligt spännande affärsmodell med ett eget varumärke och direktkontakt med kunderna”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity.
Swiss Clinic startades av Sebastian Gordon och Fredrik Kristensson redan för fem år sedan. De har byggt upp bolaget samtidigt som de jobbat med annat för att finansiera verksamheten. När de nu tar in 20 miljoner kronor i kapital från Eequity är det första gången de får in extern finansiering.
”Vi har länge jobbat ihop med försäljning, marknadsföring och även ägt en restaurang. Överskotten från det har gått till Swiss Clinic. Nu känner vi att vi är tillräckligt stora för att kunna ta in pengar”, säger Sebastian Gordon.
Idén till bolaget fick Sebastian Gordon och Fredrik Kristensson när de såg en lucka på marknaden mellan klassisk kosmetika och de behandlingar som erbjuds på exklusiva kliniker.
”Vi såg vad kunderna efterfrågade på Google och på bloggar och kunde utveckla produkter som många efterfrågade. Traditionellt utvecklar våra branschkollegor produkter efter vad som erbjuds på produktions- och ingredienssidan medan vi studerar Google Trends för att ta fram produkter som möter den efterfrågan som redan finns. Vi har heller inte flera distributions- och agentled vilket gör att vi kan vara snabba med att ta fram nya produkter.”, säger Sebastian Gordon.
Läs mer: Ny fond ska investera i nordisk ehandel
Swiss Clinic omsatte i fjol 25 miljoner kronor och räknar med att nå 50 miljoner i år. Den snabba tillväxten har dock inte varit helt smärtfri. I fjol fick bolaget ett förläggande av Konsumentverket till att betala vite på en halv miljon kronor för vilseledande marknadsföring.
”Det handlade om en produkt som blev bannlyst i Europa och vi var inte tillräckligt snabba med att ta bort den ur vårt sortiment. Det händer lite då och då när det gäller kosttillskott och vi lärde oss att vara striktare med vad vi tar in”, säger Sebastian Gordon.
Felix Erhardt ser Swiss Clinic som ett exempel på hur framtidens ehandelsbolag kan komma att se ut.
”Det som är häftigt med den här typen av varumärken är att de snabbt kan komma ut på många marknader. Titta till exempel på Daniel Wellington som vuxit väldigt, väldigt snabbt”, säger Felix Erhardt.
Swiss Clinic finns i dag i Sverige, Norge och Finland samt via franchise i Danmark och Spanien. Dessutom lanserar de just nu i Storbritannien. Plane är att samarbeta med till exempel mediebolag som har en stor onlinepublik för att snabbt få fäste på nya marknader.
”Det är ingen större skillnad för oss att lansera i Polen eller i Brasilien. Vi tittar på länder som har fungerande logistik och intresse för skönhetsprodukter oavsett var det är”, säger Sebastian Gordon.
Med uppbackningen av Eequity är målet nu att växa rejält de kommande åren.
”Vi har alltid som målsättningen att bygga våra portföljbolag till miljardföretag. Jag tror att Swiss Clinic kan bli ett bolag som omsätter en miljard inom fem till tio år”.