Annons

Eequity går in med 45 miljoner i e-handel för bebisar

Twisthakes grundare Vienar Roaks och Camillo Eriksson.
Twisthakes grundare Vienar Roaks och Camillo Eriksson. Foto: Ida Thunberg
Västerås-bolaget Twistshake, som säljer bebisprodukter på nätet, tar in 45 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Eequity. ”Vi tror att den här investeringen kommer att bli en exportsucc锂 säger Felix Erhardt på Eequity.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Eequity fortsätter leta guldkorn i den svenska e-handelssektorn. Nu går branschprofilen Patrik Hedelins riskkapitalbolag in med 45 miljoner kronor i bebisproduktförsäljaren Twistshake.

”Marknaden för bebisprodukter har generellt sett varit ganska mossig, men Twisthake är en uppstickare som på kort tid tagit en mycket bra position inom segmentet. Det finns en stor efterfrågan på deras produkter och vi gillar att Twistshake redan är ett exportbolag”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity, till Di Digital.

Twistshake grundades 2014 i Västerås av Vienar Roaks och Camillo Eriksson, som tillsammans tog fram en egenutvecklad nappflaska med färgstark design. Allt eftersom har utbudet breddats till att även innehålla andra bebisprodukter som nappar, pipmuggar och termosar. Dessa säljs under det egna varumärket.

Det här blir med allra största sannolikhet vår sista investering i den tredje fonden

Läs mer: Na-kd växer - snor expansionschef från Industrifonden

På fyra år har bolaget, som både säljer genom olika e-handelskanaler och i fysiska butiker, nått en omsättning på runt 50 Mkr. Twistshakes produkter finns för tillfället på över 70 marknader och tre fjärdelar av intäkterna kommer från utlandet. Enligt egen utsago är bolaget lönsamt.

”Sociala medier är hemligheten till att det har gått så snabbt. Vi skickar ut 2 000 gratisprodukter i veckan. Just nu satsar vi stenhårt i USA och har en säljare på plats som bara jobbar mot sociala medier”, sa medgrundaren Vienar Roaks till Di i oktober i fjol.

Mycket riktigt har Twistshake fokuserat på marknadsföring genom så kallade influencers, på en världsmarknad för bebisprodukter som bedöms omsätta cirka 100 miljarder kronor.

”Vi ser väldigt stor potential i egna varumärken som säljer direkt till konsument. Dessa kan man ta från Sverige och rulla ut globalt, likt våra egna portföljbolag Na-kd, Swiss Clinic och Ideal Of Sweden. Vi tror att den här investeringen också kommer att bli en exportsucc锂 säger Felix Erhardt på Eequity.

Läs mer: Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren” 

Pengarna från Eequity ska bland annat finansiera en breddning av produktsortimentet. Målsättningen är också att växa bolagets personalstyrka från dagens 20 anställda.

”Det handlar framför allt om att bygga mer lager för att tillgodose den efterfrågan som finns. Även om bolaget är lönsamt och växer snabbt så är lagerbildningen alltid en utmaning. Då är det bra att ha en buffert, särskilt om du måste skruva ner vinsten under något år och bygga organisation”, säger Felix Erhardt.

Investeringen från Eequity på 45 Mkr sker inom ramen för deras tredje fond. Totalt förvaltar bolaget ett kapital på runt 1,2 miljarder kronor i 15 aktiva portföljbolag.

”Det här blir med allra största sannolikhet vår sista investering i den tredje fonden”, säger Felix Erhardt.

Tidigare i våras kunde Di Digital, med hänvisning till källor, rapportera att Eequity är i full färd med att ta in ytterligare 1,5 miljarder kronor till en ny jättefond före sommaren. Enligt vad Di Digital erfar ska arbetet med denna runda fortsatt gå enligt plan. 

Eequity och Felix Erhardt avböjer att kommentera uppgifterna.

Läs mer: E-handelsveteranen startar ny miljardfond i sitt Eequity 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies