Hoppa till innehållet

Eequity går in med 45 miljoner i e-handel för bebisar

Västerås-bolaget Twistshake, som säljer bebisprodukter på nätet, tar in 45 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Eequity. ”Vi tror att den här investeringen kommer att bli en exportsucc锂 säger Felix Erhardt på Eequity.

Twisthakes grundare Vienar Roaks och Camillo Eriksson.
Twisthakes grundare Vienar Roaks och Camillo Eriksson.Foto: Ida Thunberg

Eequity fortsätter leta guldkorn i den svenska e-handelssektorn. Nu går branschprofilen Patrik Hedelins riskkapitalbolag in med 45 miljoner kronor i bebisproduktförsäljaren Twistshake.

”Marknaden för bebisprodukter har generellt sett varit ganska mossig, men Twisthake är en uppstickare som på kort tid tagit en mycket bra position inom segmentet. Det finns en stor efterfrågan på deras produkter och vi gillar att Twistshake redan är ett exportbolag”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity, till Di Digital.

Twistshake grundades 2014 i Västerås av Vienar Roaks och Camillo Eriksson, som tillsammans tog fram en egenutvecklad nappflaska med färgstark design. Allt eftersom har utbudet breddats till att även innehålla andra bebisprodukter som nappar, pipmuggar och termosar. Dessa säljs under det egna varumärket.

Det här blir med allra största sannolikhet vår sista investering i den tredje fonden

Läs mer: Na-kd växer - snor expansionschef från Industrifonden

På fyra år har bolaget, som både säljer genom olika e-handelskanaler och i fysiska butiker, nått en omsättning på runt 50 Mkr. Twistshakes produkter finns för tillfället på över 70 marknader och tre fjärdelar av intäkterna kommer från utlandet. Enligt egen utsago är bolaget lönsamt.

”Sociala medier är hemligheten till att det har gått så snabbt. Vi skickar ut 2 000 gratisprodukter i veckan. Just nu satsar vi stenhårt i USA och har en säljare på plats som bara jobbar mot sociala medier”, sa medgrundaren Vienar Roaks till Di i oktober i fjol.

Mycket riktigt har Twistshake fokuserat på marknadsföring genom så kallade influencers, på en världsmarknad för bebisprodukter som bedöms omsätta cirka 100 miljarder kronor.

”Vi ser väldigt stor potential i egna varumärken som säljer direkt till konsument. Dessa kan man ta från Sverige och rulla ut globalt, likt våra egna portföljbolag Na-kd, Swiss Clinic och Ideal Of Sweden. Vi tror att den här investeringen också kommer att bli en exportsucc锂 säger Felix Erhardt på Eequity.

Läs mer: Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren” 

Pengarna från Eequity ska bland annat finansiera en breddning av produktsortimentet. Målsättningen är också att växa bolagets personalstyrka från dagens 20 anställda.

”Det handlar framför allt om att bygga mer lager för att tillgodose den efterfrågan som finns. Även om bolaget är lönsamt och växer snabbt så är lagerbildningen alltid en utmaning. Då är det bra att ha en buffert, särskilt om du måste skruva ner vinsten under något år och bygga organisation”, säger Felix Erhardt.

Investeringen från Eequity på 45 Mkr sker inom ramen för deras tredje fond. Totalt förvaltar bolaget ett kapital på runt 1,2 miljarder kronor i 15 aktiva portföljbolag.

”Det här blir med allra största sannolikhet vår sista investering i den tredje fonden”, säger Felix Erhardt.

Tidigare i våras kunde Di Digital, med hänvisning till källor, rapportera att Eequity är i full färd med att ta in ytterligare 1,5 miljarder kronor till en ny jättefond före sommaren. Enligt vad Di Digital erfar ska arbetet med denna runda fortsatt gå enligt plan. 

Eequity och Felix Erhardt avböjer att kommentera uppgifterna.

Läs mer: E-handelsveteranen startar ny miljardfond i sitt Eequity 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera