Hoppa till innehållet

Eequity slår samman två e-handelsbolag

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart går samman för att bilda en ny specialistgrupp inom sport och fritid. Bakom affären står riskkapitalbolaget Eequity.  

Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.
Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.

Riskkapitalbolaget Eequity fortsätter att ta del av konsolideringen i e-handeln. Nu bidrar man till sammanslagningen av Outdoorexperten, en nätbutik inom vandring, löpning samt vintersport, och Skistart, Nordens största skidbutik online. Tillsammans har bolagen en förväntad omsättning på över 250 miljoner kronor 2019.

Sammanslagningen sker genom att Outdoorexperten köper ut Inlandsinnovation, som tidigare ägde cirka 25 procent av Skistarts bolag Globisen och grundarna av Skistart återinvesterar i det gemensamma bolaget. Affären finansieras av befintliga ägare - främst Outdoorexpertens grundare och vd Pierre Breznik och riskkapitalbolaget Eequity, som äger 38 procent av Outdoorexperten. Även Aggregate Media, som investerar med hjälp av mediautrymme, är med på ett hörn.

Bolagen ska fortsätta sina verksamheter som i dag, med tillägget att Skistarts grundare Johan Rehnström och Henrik Lindh blir en del av Outdoorexpertens ledningsgrupp. Pierre Breznik blir vd för hela gruppen.

”Vi är väldigt imponerade över vad Skistart har byggt upp, de ligger långt fram när det gäller att ge expertråd och service till sina kunder. Skistart passar därmed perfekt in i vår strategi, att vara den självklara destinationen och experten online. Vi är väldigt glada över att tillsammans med Johan och Henrik få bygga vidare på vår gemensamma vision med fokus på expertis, rådgivning och inspiration”, säger Pierre Breznik, vd och grundare av Outdoorexperten.

Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera 

Även Skistarts vd Johan Rehnström är glad över affären och betonar att målet är att fortsätta vara en specialist på marknaden.

”För oss är det oerhört viktigt att vara specialist och inte generalist, vilket vi kommer fortsätta vara i en ännu större skala tillsammans med Outdoorexperten”, säger han.

Marknaden för outdoorprodukter är värderad till ca 6 miljarder kronor i Norden, varav cirka 15 procent av försäljningen sker online i dag, enligt bolaget.

De spår att tillväxten online blir fortsatt god, samtidigt som försäljningen i fysisk detaljhandel minskar. Antalet sportbutiker har mellan 2011 och 2017 minskat med 18 procent enligt Svensk Handel, en trend Outdoorexperten bedömer ska fortsätta de kommande åren.

Läs mer: Boo.com-grundaren ”Det är tydlig bubbelvarning i it-sektorn” 

”Marknaden håller på att förändras och kunderna ställer allt högre krav på något mer än bara en produkt till försäljning. Expertkompetens, relevant produktutbud och snabba leveranser är otroligt viktigt för att vara konkurrenskraftig”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity.

Eequity (NTL) har investerat i onlinesektorn sedan 2010 och förvaltar cirka 1,8 miljarder kronor i fyra olika fonder. Man har totalt 17 portföljbolag, varav många inom e-handeln. Eequity är grundat av Patrik Hedelin (NTL) och Magnus Wiberg (NTL), två it-entreprenörer med erfarenhet från bland annat Pricerunner och Boo.com.

NTL-länkarna går till Nordic Tech List.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera