Annons

Eequity slår samman två e-handelsbolag

Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.
Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.
E-handlarna Outdoorexperten och Skistart går samman för att bilda en ny specialistgrupp inom sport och fritid. Bakom affären står riskkapitalbolaget Eequity.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Riskkapitalbolaget Eequity fortsätter att ta del av konsolideringen i e-handeln. Nu bidrar man till sammanslagningen av Outdoorexperten, en nätbutik inom vandring, löpning samt vintersport, och Skistart, Nordens största skidbutik online. Tillsammans har bolagen en förväntad omsättning på över 250 miljoner kronor 2019.

Sammanslagningen sker genom att Outdoorexperten köper ut Inlandsinnovation, som tidigare ägde cirka 25 procent av Skistarts bolag Globisen och grundarna av Skistart återinvesterar i det gemensamma bolaget. Affären finansieras av befintliga ägare - främst Outdoorexpertens grundare och vd Pierre Breznik och riskkapitalbolaget Eequity, som äger 38 procent av Outdoorexperten. Även Aggregate Media, som investerar med hjälp av mediautrymme, är med på ett hörn.

Bolagen ska fortsätta sina verksamheter som i dag, med tillägget att Skistarts grundare Johan Rehnström och Henrik Lindh blir en del av Outdoorexpertens ledningsgrupp. Pierre Breznik blir vd för hela gruppen.

”Vi är väldigt imponerade över vad Skistart har byggt upp, de ligger långt fram när det gäller att ge expertråd och service till sina kunder. Skistart passar därmed perfekt in i vår strategi, att vara den självklara destinationen och experten online. Vi är väldigt glada över att tillsammans med Johan och Henrik få bygga vidare på vår gemensamma vision med fokus på expertis, rådgivning och inspiration”, säger Pierre Breznik, vd och grundare av Outdoorexperten.

Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera 

Även Skistarts vd Johan Rehnström är glad över affären och betonar att målet är att fortsätta vara en specialist på marknaden.

”För oss är det oerhört viktigt att vara specialist och inte generalist, vilket vi kommer fortsätta vara i en ännu större skala tillsammans med Outdoorexperten”, säger han.

Marknaden för outdoorprodukter är värderad till ca 6 miljarder kronor i Norden, varav cirka 15 procent av försäljningen sker online i dag, enligt bolaget.

De spår att tillväxten online blir fortsatt god, samtidigt som försäljningen i fysisk detaljhandel minskar. Antalet sportbutiker har mellan 2011 och 2017 minskat med 18 procent enligt Svensk Handel, en trend Outdoorexperten bedömer ska fortsätta de kommande åren.

Läs mer: Boo.com-grundaren ”Det är tydlig bubbelvarning i it-sektorn” 

”Marknaden håller på att förändras och kunderna ställer allt högre krav på något mer än bara en produkt till försäljning. Expertkompetens, relevant produktutbud och snabba leveranser är otroligt viktigt för att vara konkurrenskraftig”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity.

Eequity (NTL) har investerat i onlinesektorn sedan 2010 och förvaltar cirka 1,8 miljarder kronor i fyra olika fonder. Man har totalt 17 portföljbolag, varav många inom e-handeln. Eequity är grundat av Patrik Hedelin (NTL) och Magnus Wiberg (NTL), två it-entreprenörer med erfarenhet från bland annat Pricerunner och Boo.com.

NTL-länkarna går till Nordic Tech List.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer