Hoppa till innehållet

Eequity slår samman två e-handelsbolag

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart går samman för att bilda en ny specialistgrupp inom sport och fritid. Bakom affären står riskkapitalbolaget Eequity.  

Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.
Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.

Riskkapitalbolaget Eequity fortsätter att ta del av konsolideringen i e-handeln. Nu bidrar man till sammanslagningen av Outdoorexperten, en nätbutik inom vandring, löpning samt vintersport, och Skistart, Nordens största skidbutik online. Tillsammans har bolagen en förväntad omsättning på över 250 miljoner kronor 2019.

Sammanslagningen sker genom att Outdoorexperten köper ut Inlandsinnovation, som tidigare ägde cirka 25 procent av Skistarts bolag Globisen och grundarna av Skistart återinvesterar i det gemensamma bolaget. Affären finansieras av befintliga ägare - främst Outdoorexpertens grundare och vd Pierre Breznik och riskkapitalbolaget Eequity, som äger 38 procent av Outdoorexperten. Även Aggregate Media, som investerar med hjälp av mediautrymme, är med på ett hörn.

Bolagen ska fortsätta sina verksamheter som i dag, med tillägget att Skistarts grundare Johan Rehnström och Henrik Lindh blir en del av Outdoorexpertens ledningsgrupp. Pierre Breznik blir vd för hela gruppen.

”Vi är väldigt imponerade över vad Skistart har byggt upp, de ligger långt fram när det gäller att ge expertråd och service till sina kunder. Skistart passar därmed perfekt in i vår strategi, att vara den självklara destinationen och experten online. Vi är väldigt glada över att tillsammans med Johan och Henrik få bygga vidare på vår gemensamma vision med fokus på expertis, rådgivning och inspiration”, säger Pierre Breznik, vd och grundare av Outdoorexperten.

Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera 

Även Skistarts vd Johan Rehnström är glad över affären och betonar att målet är att fortsätta vara en specialist på marknaden.

”För oss är det oerhört viktigt att vara specialist och inte generalist, vilket vi kommer fortsätta vara i en ännu större skala tillsammans med Outdoorexperten”, säger han.

Marknaden för outdoorprodukter är värderad till ca 6 miljarder kronor i Norden, varav cirka 15 procent av försäljningen sker online i dag, enligt bolaget.

De spår att tillväxten online blir fortsatt god, samtidigt som försäljningen i fysisk detaljhandel minskar. Antalet sportbutiker har mellan 2011 och 2017 minskat med 18 procent enligt Svensk Handel, en trend Outdoorexperten bedömer ska fortsätta de kommande åren.

Läs mer: Boo.com-grundaren ”Det är tydlig bubbelvarning i it-sektorn” 

”Marknaden håller på att förändras och kunderna ställer allt högre krav på något mer än bara en produkt till försäljning. Expertkompetens, relevant produktutbud och snabba leveranser är otroligt viktigt för att vara konkurrenskraftig”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity.

Eequity (NTL) har investerat i onlinesektorn sedan 2010 och förvaltar cirka 1,8 miljarder kronor i fyra olika fonder. Man har totalt 17 portföljbolag, varav många inom e-handeln. Eequity är grundat av Patrik Hedelin (NTL) och Magnus Wiberg (NTL), två it-entreprenörer med erfarenhet från bland annat Pricerunner och Boo.com.

NTL-länkarna går till Nordic Tech List.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera