Annons

Efter ägarstriden: Zound Industries ökar försäljningen kraftigt

Zound Inudstires vd Pernilla Ekman.
Zound Inudstires vd Pernilla Ekman. Foto: Di/Press
Lur- och högtalarbolaget Zounds intäkter steg med 44 procent under tredje kvartalet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Zound Industries (NTL), som säljer hörlurar och högtalare under varumärken som Marshall och Urbanears, rapporterar 413 miljoner kronor i försäljning för det tredje kvartalet. Det är 44 procent högre än under samma period 2017.

Hittills i år har bolaget sålt för 1,15 miljarder kronor, meddelar Zound i ett pressmeddelande.

Bolaget har nyligen slutit ett avtal med Adidas om att ge ut hårdvara under sportjättens varumärke och väntar sig lansera dessa produkter under andra halvan av 2019.

Zounds vd Pernilla Ekman har tidigare under 2018 dragits med en ägarstrid mellan storägaren Zenith Venture Capital och Konrad Bergström, en av Zounds grundare.

Den slutade med att Konrad Bergström fick sparken och senare sålde hälften av sina aktier i bolaget.

Läs mer: Zound-grundaren talar ut om sin hemliga budplan 

Di Digital rapporterade redan 2016 om att Zound planerade en börsnotering. Nu säger Pernilla Ekman till SvD att en sådan bör ske inom två års tid.

Zound söker sedan tidigare ett nytt licensavtal med det brittiska bolaget Marshall som sträcker sig så långt som 15 år.

Storägaren Tommy Jacobson uppgav i februari att Zound ska släppa en röststyrd högtalare med stöd för antingen Amazons eller Googles mjukvara inom ett års tid.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer