Hoppa till innehållet

Efter ägarturbulensen: Soundtrack Your Brand tar 100 miljoner i en nedåtrunda

Efter en strid i ägarleden – där en falang företrädde en försäljning – tar streamingbolaget Soundtrack Your Brand in närmare 100 miljoner kronor från en ny finansiär. Ägare som Northzone, Industrifonden och Spotify späds ut – och bolagets värdering halveras. 

Ola Sars, medgrundare, vd och ordförande för Soundtrack Your Brand.
Ola Sars, medgrundare, vd och ordförande för Soundtrack Your Brand.

”Jag är väldig nöjd. Mitt under värsta Covid-krisen lyckades vi ta in 100 miljoner kronor. Vi ser nu en tydlig väg till lönsamhet”, säger Ola Sars, medgrundare, vd och numera även ordförande för Soundtrack Your Brand.

Nyhetssajten Breakit var först med att avslöja nyheten om rundan och ägarstriden bakom.

Soundtrack Your Brand (SYB) startades 2013 som ett samriskbolag med Spotify. Första produkten hette ”Spotify for business” och var en streamingtjänst med särskilda musiklicenser anpassade för restauranger, caféer, butiker och andra företag som erbjuder bakgrundsmusik för sina kunder.

Idag marknadsförs tjänsten under eget varumärke och kostar kring 300 kronor per månad för ett abonnemang. Det är dyrare än Spotify, men kunderna slipper bryta mot upphovsrättsliga lagar.

Affärsidén har under åren lockat kända investerare som Northzone, Telia, Industrifonden och Balderton att investera kring en halv miljard kronor i bolaget. 

Men förlusterna har varit stora och blev ett problem 2018 då bolaget misslyckades med att ta in 400 miljoner kronor i en finansieringsrunda. Efter ett beslut i styrelsen reagerade vd Ola Sars med att dra ner på utgifterna, lägga ner USA-kontoret och säga upp kring 40 medarbetare.

Bland annat fick ett helt säljteam som tog personliga möten mot stora butiks- och restaurangkedjor gå. Strategin blev istället att rikta in sig mot små och medelstora kunder och sköta försäljningen online, eller via partnerskap. 

Läs mer: Soundtrack Your Brand tecknar avtal med Sonos

I denna veva lämnade även medgrundaren och Spotifyveteranen Andreas Liffgarden styrelsen för att bli rådgivare till bolaget under 2018 och 2019. Han sedan dess lämnat bolaget helt. 

Istället för att ta in 400 miljoner kronor 2018 tog SYB in knappt kring 10 miljoner dollar i ett konvertibellån där merparten av de befintliga ägarna deltog, med undantag för Spotify som aldrig varit en finansiell investerare. 

Under 2019 ökade omsättningen med närmare 20 procent till 111 miljoner kronor, medan förlusten nästan halverades till 82 miljoner kronor. Utvecklingen gick således åt rätt håll, men lönsamheten var ändå en bit bort.

Samtidigt blossade en strid upp i ägarleden om den framtida strategin. Ola Sars beskriver hur en falang velat sänka priserna och satsa på snabbare tillväxt. 

”Jag har ansett att det är bättre att satsa på lönsamhet, stabil tillväxt och långsiktiga relationer. Vi växer inte lika snabbt som konsumentbolag Spotify och Apple Music, men vår radioliknande tjänst har bättre marginaler”, säger han och tillägger:

”Jag tycker man ska se Soundtrack Your Brand som ett datadrivet business-to-business-bolag med en prenumerationsbaserad mjukvarutjänst.”

När diskussionerna om en ny finansieringsrunda påbörjades i januari i år var ägarna inte överens. Vissa företrädde till och med en försäljning av bolaget, något Ola Sars säger sig ha varit emot.

Det hela slutade med att SYB nu tar in 10 miljoner dollar från det amerikanska riskkapitalbolaget Rokk3r Fuel. Enligt Ola Sars skedde affären mitt under Covid-19-krisen i mars och april. 

När nyemissionen officiellt registrerats till hösten uppges Rokk3r Fuel äga 37 procent av Soundtrack Your Brand. Enligt en preliminär ägarlista – som SYB delat med Di Digital – uppges Spotifys ägarandel gå från cirka 15 procent till knappt 4 procent. Även andra ägare som Balderton, Northzone, H&M-familjens investeringsbolag DIG, Industrifonden, Creandum och Telia kommer att se sina andelar spädas ut rejält.

Rundan sänker även bolagets värdering från cirka 640 miljoner kronor till 325 miljoner kronor. 

”Rokk3r gör en bra affär här och vi får den arbetsro vi behöver för att bli lönsamma. Om dessa pengar räcker, eller om vi behöver ta in ännu lite mer kapital, är en fråga som avgörs i slutet av året”, säger vd:n. 

Samtidigt så stärker Ola Sars sitt grepp över bolaget, genom att bli både vd och ordförande. Han ersätter därmed Industrifondens Johan Englund, som lämnar styrelsen i och med affären.

”Jag kör Daniel Eks modell, med amerikansk bolagsstyrning”, säger Ola Sars.

Betyder det att ni siktar på en börsnotering i USA?

”Det är inte uteslutet, även Stockholm kan vara aktuellt, men inget är i görningen nu. Blir det en börsnotering ska vi vara nära lönsamhet eller lönsamma. Jag tror det kan ske tidigast 2022.”

Joel Brosjö, som ibland beskrivs som SYB:s tredje grundare, lämnade bolaget för några veckor sedan. 

”Han ägnar sig åt olika startupprojekt nu, men vi är fortfarande nära vänner och han är fortfarande engagerad i bolaget”, säger Ola Sars.

Idag har SYB cirka 75 medarbetare, varav samtliga i Stockholm. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera