Förra sommaren gick Spotify ut med det kryptiska beskedet att man tecknat nya globala licensavtal med ”två av de fyra” stora skivbolagen. Beskedet orsakade förvirring, då det bara finns tre stora globala skivbolag i dag: Universal, Warner och Sony.
Men branschtidningar som Music Business Worldwide var snabba med att avslöja att Spotify av allt att döma enbart tecknat avtal med Merlin, som representerar de mindre självständiga skivbolagen. Spotify hade därutöver gjort upp med Sony Music, vars avtal inte omedelbart skulle förnyas ändå.
Sedan dess har förhandlingarna med Warner och Universal dragit ut på tiden. Spotify lyckades inte förnya avtalen med någon av de två musikjättarna när de gick ut 2019. Det är knappast första gången, och det medför i regel inte att musiken försvinner från Spotifys tjänst. Men det är en huvudvärk för Daniel Ek och hans ledningsgrupp, inte minst när Spotify vill genomdriva nya satsningar.
Under 2019 föranleddes till exempel Spotifys uppmärksammade lansering i Indien av ett bråk och en rättstvist med Warner, delvis inför öppen ridå. När lanseringen väl skedde i Indien, i februari i fjol, så saknades stora delar av Warners musikutbud. Rättstvisten mellan Spotify och Warners musikförlag, Warner Chappell Music, blev segdragen och tog slut först i mitten av januari 2020.
Läs mer: Spotify lanserar i Indien – trots bråket med Warner
Under sommaren 2019 backade Spotify även från ett test som gick ut på att låta mindre artister ladda upp sin musik direkt på Spotify, vilket enligt uppgift berodde på att skivbolagen sagt ifrån.
Läs mer: Spotify stänger ned kontroversiell tjänst – efter tio månader
Men nu står det alltså klart att Spotify förnyar sitt globala avtal med Warner Music. Spotify bekräftade under onsdagen detta i ett kortfattat pressmeddelande.
”Spotify och Warner Music Group är nöjda med att kunna tillkännage ett förnyat globalt licenspartnerskap. Den utökade affären täcker länder där Spotify finns tillgängliga i dag, samt ytterligare marknader”, skriver Spotify i ett uttalande.
Det är ännu oklart vilka de ytterligare marknaderna är. Men Spotify spås, enligt uppgift till Music Business Worldwide, lansera i Sydkorea de kommande månaderna.
En av stötestenarna i Spotifys separata förhandlingar med Warner och Universal har varit den svenska streamingjättens miljardsatsning på poddar.
Enligt en artikel i Financial Times, från februari i år, förväntar sig skivbolagen en garanterad minimiandel av Spotifys intäkter, oavsett varifrån de kommer. Spotify uppges ha velat undanta sina poddintäkter från den pott med pengar som skivbolagen delar på.
Läs mer: Spotify utmanar Acast – börjar med målgruppsstyrda poddannonser
Nu uppges Spotify och Warner lyckats mötas halvvägs i frågan, enligt MBW. Avtalet är klart och endast Universal återstår.
Spotifys poddintäkter är i dagsläget mycket små. Men förhandlingarna är ändå känsliga då undersökningar visar att musik står för en minskande andel av marknaden för streamat ljud, både på Spotify och på andra håll.
Warner Musics vd Steve Cooper har länge varit en svår förhandlingspart för Daniel Ek och hans team. Så sent som i maj i fjol sa Steve Cooper att Warner skulle motstå ”devalveringen” av sina artisters och låtskrivares musik från ”freemium-affärsmodeller” likt Spotify.
Utan att nämna Spotify vid namn gick han till attack mot ”misskötta familjeprenumerationer” och andra strategier för kundanskaffning som sker på ”bekostnad” av musikkapare.
Beskedet om avtalet möttes med en axelryckning på Wall Street, där Trumps hantering av coronakrisen står i fokus. Klockan 16 under onsdagen hade Spotifys aktiekurs backat 3,5 procent i linje med övriga börsen. Följ kursen här.