Hoppa till innehållet

Efter alla bråk – nu tecknar Spotify avtal med Warner

Musikjätten Spotify tecknar ett nytt globalt avtal med skivbolagsjätten Warner Music. Detta efter ett år av förseningar, hårda förhandlingar och en rättstvist vid Indien-lanseringen.

Till vänster: Warner Music Groups ledning vid börsnoteringen 2005, bolaget köptes ut från börsen sex år senare. Till höger: Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Till vänster: Warner Music Groups ledning vid börsnoteringen 2005, bolaget köptes ut från börsen sex år senare. Till höger: Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: TT.

Förra sommaren gick Spotify ut med det kryptiska beskedet att man tecknat nya globala licensavtal med ”två av de fyra” stora skivbolagen. Beskedet orsakade förvirring, då det bara finns tre stora globala skivbolag i dag: Universal, Warner och Sony. 

Men branschtidningar som Music Business Worldwide var snabba med att avslöja att Spotify av allt att döma enbart tecknat avtal med Merlin, som representerar de mindre självständiga skivbolagen. Spotify hade därutöver gjort upp med Sony Music, vars avtal inte omedelbart skulle förnyas ändå.

Sedan dess har förhandlingarna med Warner och Universal dragit ut på tiden. Spotify lyckades inte förnya avtalen med någon av de två musikjättarna när de gick ut 2019. Det är knappast första gången, och det medför i regel inte att musiken försvinner från Spotifys tjänst. Men det är en huvudvärk för Daniel Ek och hans ledningsgrupp, inte minst när Spotify vill genomdriva nya satsningar.

Under 2019 föranleddes till exempel Spotifys uppmärksammade lansering i Indien av ett bråk och en rättstvist med Warner, delvis inför öppen ridå. När lanseringen väl skedde i Indien, i februari i fjol, så saknades stora delar av Warners musikutbud. Rättstvisten mellan Spotify och Warners musikförlag, Warner Chappell Music, blev segdragen och tog slut först i mitten av januari 2020.

Läs mer: Spotify lanserar i Indien – trots bråket med Warner

Under sommaren 2019 backade Spotify även från ett test som gick ut på att låta mindre artister ladda upp sin musik direkt på Spotify, vilket enligt uppgift berodde på att skivbolagen sagt ifrån.

Läs mer: Spotify stänger ned kontroversiell tjänst – efter tio månader

Men nu står det alltså klart att Spotify förnyar sitt globala avtal med Warner Music. Spotify bekräftade under onsdagen detta i ett kortfattat pressmeddelande.

”Spotify och Warner Music Group är nöjda med att kunna tillkännage ett förnyat globalt licenspartnerskap. Den utökade affären täcker länder där Spotify finns tillgängliga i dag, samt ytterligare marknader”, skriver Spotify i ett uttalande. 

Det är ännu oklart vilka de ytterligare marknaderna är. Men Spotify spås, enligt uppgift till Music Business Worldwide, lansera i Sydkorea de kommande månaderna. 

En av stötestenarna i Spotifys separata förhandlingar med Warner och Universal har varit den svenska streamingjättens miljardsatsning på poddar. 

Enligt en artikel i Financial Times, från februari i år, förväntar sig skivbolagen en garanterad minimiandel av Spotifys intäkter, oavsett varifrån de kommer. Spotify uppges ha velat undanta sina poddintäkter från den pott med pengar som skivbolagen delar på.

Läs mer: Spotify utmanar Acast – börjar med målgruppsstyrda poddannonser

Nu uppges Spotify och Warner lyckats mötas halvvägs i frågan, enligt MBW. Avtalet är klart och endast Universal återstår. 

Spotifys poddintäkter är i dagsläget mycket små. Men förhandlingarna är ändå känsliga då undersökningar visar att musik står för en minskande andel av marknaden för streamat ljud, både på Spotify och på andra håll. 

Warner Musics vd Steve Cooper har länge varit en svår förhandlingspart för Daniel Ek och hans team. Så sent som i maj i fjol sa Steve Cooper att Warner skulle motstå ”devalveringen” av sina artisters och låtskrivares musik från ”freemium-affärsmodeller” likt Spotify.

Utan att nämna Spotify vid namn gick han till attack mot ”misskötta familjeprenumerationer” och andra strategier för kundanskaffning som sker på ”bekostnad” av musikkapare.

Beskedet om avtalet möttes med en axelryckning på Wall Street, där Trumps hantering av coronakrisen står i fokus. Klockan 16 under onsdagen hade Spotifys aktiekurs backat 3,5 procent i linje med övriga börsen. Följ kursen här.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera