Hoppa till innehållet

Efter avslöjandena om Löwengrip: ”Måste rannsaka mig själv”

Isabella Löwengrip har jagat tillväxt på bekostnad av arbetsmiljön. Det skriver hon på sin blogg, där hon talar ut om de senaste dagarnas avslöjanden om anställda som blivit sjuka av stress, och ett eventuellt ägarbyte i Löwengrip Beauty. 

Isabella Löwengrip.
Isabella Löwengrip.Foto: Jesper Frisk

Den senaste tiden har varit tuff för Isabella Löwengrip. I början av oktober gick hon själv ut på sin blogg och berättade att omsättningen för hennes skönhetsbolag Löwengrip Beauty halverats under 2019, och som följd av felsatsningarna drar hon helt in de storslagna USA-planerna. 

Läs mer: Kris för Löwengrips skönhetsbolag – omsättningen halverad 

I dagarna har hon berättat att hon tvingats säga upp majoriteten av de anställda. Framöver kommer hon själv att ratta sina sociala medier, som nu kommer att drivas mer personligt och mindre kommersiellt. Hon har också sålt sin 30-miljonerskåk. 

Men det tar inte slut där. 

I en granskning i SvD vittnar tidigare personal om priset för att jobba på något av Isabella Löwengrips olika bolag. Personal ska ha blivit sjuka av stress, somliga har jobbat utan avtal och en högt uppsatt chef ska ha haft så kallade hackkyklingar. 

På sin blogg skriver Isabella Löwengrip att några av händelserna är kända sedan tidigare, men att några är nya och att det gör henne illa berörd.  

”Givetvis måste jag rannsaka även mig själv och organisationen för att se var vi har fallerat. Jag är medveten om att jag de senaste åren inte varit lika närvarande och operativ i Löwengrip Beauty som tidigare.”

En anonym anställd ska ha beskrivit tiden på ett av Isabella Löwengrips bolag som ”utan tvekan den värsta perioden i mitt liv”. 

Läs mer: Isabella Löwengrip planerar att börsnotera sig själv 

Bakom missförhållandena ser hon de ambitiösa expansionsplanerna. 

”Bland annat genom att jaga tillväxt på bekostnad av arbetsmiljön. Här vet jag att medarbetare har hamnat i kläm och det är tydligt att styrningen från de ytterst ansvariga har brustit. Det är också en av anledningarna till att det idag förs en dialog om hur ägandet ska se ut i framtiden.”

Isabella Löwengrip bekräftar för SvD att hennes parhäst Pingis Hadenius – som hon delar ägandet 50/50 med i Löwengrip Beauty – kan komma att köpas ut. 

”Ja, jag har fått frågan från henne om jag vill köpa bolaget. Det är jag positiv till – det är ju mitt efternamn på produkterna och min dröm att driva det här. Jag vill jättegärna göra det mer på mitt sätt. Men vi är inte i hamn med något beslut än”, säger Isabella Löwengrip till SvD

Läs mer: Kändisarnas bolag – så mycket tjänar de 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera