Hoppa till innehållet

Efter bakslagen – Lendify stärker utlåningskassan med 1 miljard

Lendify fick bordlägga en nyemission om 700 miljoner kronor – och skjuta upp en planerad börsnotering – efter att ha nekats en ny licens hos Finansinspektionen. Nu lånar bolaget in 1 miljard kronor för vidareutlåning till konsumenter.

Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och vice vd:n Erika Eliasson.
Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och vice vd:n Erika Eliasson.Foto: Patrik Olsson (Di).

I september i år rapporterade Di att det snabbväxande svenska kreditbolaget Lendify, som grundades 2014, varit tvungna att skjuta upp en planerad nyemission om 700 miljoner kronor. 

Dessförinnan hade Lendify drabbades av ett tungt bakslag när bolaget nekades ett tillstånd från Finansinspektionen om att få bedriva så kallad finansieringsrörelse, genom att bli ett kreditmarknadsbolag. 

Det hade till exempel gett företaget rätt att börja erbjuda sparkonton till sina kunder. Tanken var att sparkontona skulle finansiera 51 procent av nyutlåningen och 27,5 procent av bolagets totala utlåning redan vid slutet av 2021.

Lendify erbjuder blancolån utan säkerheter, men enbart till svenska hushåll med hög kreditvärdighet, som bolaget självt beskriver det. 

Läs mer: Lendify fick nobben av FI – kapitalrunda på 700 miljoner skjuts upp

Efter bakslaget hos Finansinspektionen har bolaget fortsatt fått förlita sig på att finansiera sin kreditverksamhet genom att låna in institutionellt kapital. Nu har Lendify tagit in ytterligare 1 miljard kronor från den amerikanska kapitalförvaltaren Insight Investment, meddelar bolaget.

”Första finansieringsrundan med Insight Investment skedde 2019. De har visat att de förstår vår affär och är en idealisk partner för fortsatt tillväxt. Lendify fortsätter fokusera på socialt hållbara låneprodukter och leder teknikskiftet inom digitala bankprodukter. Vi leder genom att ta ansvar och det kommer vi fortsätta att göra” säger vd Nicholas Sundén-Cullberg i en kommentar.

Lenfi har en nuvarande lånebok på mellan 2,5-3 miljarder kronor, enligt egen utsago, och runt 40 000 aktiva kunder.

Bolaget har inte gett upp planerna om att stärka sin egen kassa.

”I grundplanen skulle vi få tillgång till kapitalet först sent under andra kvartalet 2021. Så vi har fortfarande inte misslyckats med den tidsramen, även om det förmodligen kommer skjutas lite framåt i tiden”, sa Nicholas Sundén-Cullberg till Di Digital i september.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera