Hoppa till innehållet

Efter bakslagen – Lendify stärker utlåningskassan med 1 miljard

Lendify fick bordlägga en nyemission om 700 miljoner kronor – och skjuta upp en planerad börsnotering – efter att ha nekats en ny licens hos Finansinspektionen. Nu lånar bolaget in 1 miljard kronor för vidareutlåning till konsumenter.

Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och vice vd:n Erika Eliasson.
Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och vice vd:n Erika Eliasson.Foto: Patrik Olsson (Di).

I september i år rapporterade Di att det snabbväxande svenska kreditbolaget Lendify, som grundades 2014, varit tvungna att skjuta upp en planerad nyemission om 700 miljoner kronor. 

Dessförinnan hade Lendify drabbades av ett tungt bakslag när bolaget nekades ett tillstånd från Finansinspektionen om att få bedriva så kallad finansieringsrörelse, genom att bli ett kreditmarknadsbolag. 

Det hade till exempel gett företaget rätt att börja erbjuda sparkonton till sina kunder. Tanken var att sparkontona skulle finansiera 51 procent av nyutlåningen och 27,5 procent av bolagets totala utlåning redan vid slutet av 2021.

Lendify erbjuder blancolån utan säkerheter, men enbart till svenska hushåll med hög kreditvärdighet, som bolaget självt beskriver det. 

Läs mer: Lendify fick nobben av FI – kapitalrunda på 700 miljoner skjuts upp

Efter bakslaget hos Finansinspektionen har bolaget fortsatt fått förlita sig på att finansiera sin kreditverksamhet genom att låna in institutionellt kapital. Nu har Lendify tagit in ytterligare 1 miljard kronor från den amerikanska kapitalförvaltaren Insight Investment, meddelar bolaget.

”Första finansieringsrundan med Insight Investment skedde 2019. De har visat att de förstår vår affär och är en idealisk partner för fortsatt tillväxt. Lendify fortsätter fokusera på socialt hållbara låneprodukter och leder teknikskiftet inom digitala bankprodukter. Vi leder genom att ta ansvar och det kommer vi fortsätta att göra” säger vd Nicholas Sundén-Cullberg i en kommentar.

Lenfi har en nuvarande lånebok på mellan 2,5-3 miljarder kronor, enligt egen utsago, och runt 40 000 aktiva kunder.

Bolaget har inte gett upp planerna om att stärka sin egen kassa.

”I grundplanen skulle vi få tillgång till kapitalet först sent under andra kvartalet 2021. Så vi har fortfarande inte misslyckats med den tidsramen, även om det förmodligen kommer skjutas lite framåt i tiden”, sa Nicholas Sundén-Cullberg till Di Digital i september.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera