”Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin”.
Så lät det när budbolaget Urb-it gick mot börsen i juli 2017.
Men börsraset var tidigt ett faktum. Redan efter två månader hade aktien fallit med nästan 30 procent och fortsatte därefter att rasa till nya bottennoteringar.
Sedan februari i år har bolaget, som låter privatpersoner leverera varor som köpts via e-handel – så kallade "Urbers" – till kunderna, en ny strategi framtagen av den nya ledningen.
“Under det senaste året har allt fler detaljhandlare blivit medvetna om ’last-mile’-utmaningarna. De strävar efter att förenkla leveransupplevelsen och erbjuda lösningar där kunden inte behöver välja mellan hastighet och miljöpåverkan. Vi levererar samma dag, på kundens villkor, och vi gör det till fots eller med kollektivtrafik”, säger Kevin Kviblad som tillträdde som vd i februari i år i samband med att bolagets nya strategi sjösattes.
Läs mer: Urb-its Lage Jonason: ”Inget förtroende alls” för tidigare vd:n
Bolagets nya strategi innebär att man lämnar den tidigare affärsmodellen där Urb-it var en marknadsplats för handlare att registrera sig på. I stället har man nu integrerat sig på e-handlares plattformar för att bli ett av leveransalternativen. Allt som allt finns Urb-it nu hos 200 retailers.
Enligt Kevin Kviblad har Urb-it i dag drygt 800 "Urbers" i Stockholm, Paris och London. Jobben faller inom gig-ekonomin där vem som helst kan ta en leverans genom bolagets app. I dag är de flesta "Urbers" studenter, berättar Kevin Kviblad.
I mars gjordes en kapitalinjektion i bolaget i form av en nyemission på 59,6 Mkr. Lage Jonason tog också tillbaka ordförandeposten.
När bolaget noterades 2017 låg teckningskursen på 15 kronor per aktie. Idag är kursen nere på 0,85 kronor, vilket motsvarar en nedgång på hela 94 procent. De senaste tre månaderna har aktien stigit med 26 procent till ett börsvärde på 68 Mkr. Följ kursen här.
Trots fiaskot på börsen anser Kevin Kviblad att valet att gå till börsen var korrekt. Dessutom tror han att en vändning kommer ske framöver.
”De trender vi ser nu, både för vår kostnadsmassa och för intresset från retailers samt att vi säkerställer att vi har positiv täckningsgrad per leverans, gör att jag är övertygad om att vi i sinom tid kommer börjar närma oss siffrorna vi gick in på börsen med”, säger han.
Uppgiften att vända Urb-it är minst sagt utmanande. Under 2017 omsatte bolaget 399 000 kronor och hade ett minusresultat på 90 miljoner kronor. Under första halvåret 2018 omsatte bolaget 634 000 kronor, med en förlust på 34 Mkr.
Läs mer: Urb-it får intern kritik: Börsen inte rätt plats för bolaget
Men Kevin Kviblad menar att förändringen som skett sedan februari lett till radikalt minskade kostnader, bland annat har man gått från ett åttiotal anställda förra våren till dagens 25.
”Med tiden blir vi klokare och i takt med lärdomarna och marknadsutvecklingen har vi förenklat hela motorn i bolaget och fokuserar nu på leveranser samma dag från butik till kund på ett miljövänligt sätt”, säger han.
Bolagets höga ambitioner vid börsintroduktionen syntes också i en finansiell projektion från bolagets ordförande, Lage Jonason. Enligt honom skulle bolagets omsättning 2022 ligga på 800 miljoner och bolaget skulle vara verksamt i mellan 30 och 50 städer.
Dit har man alltså en bra bit kvar, trots det har Urb-it som mål att under fjärde kvartalet nästa år att gå med vinst, berättar Kevin Kviblad.
”Vi har på kort tid förenklat plattformen och organisationen. Vi har sett över affärsmodellen och vår kostym för att kunna visa svarta siffror under 2019.”