Hoppa till innehållet

Efter börsfiaskot: Urb-its storstädning ska ge svarta siffror

Budbolaget Urb-it har sett sin aktiekurs rasa med 94 procent sedan börsintroduktionen förra året. Nu arbetar man efter en ny strategi som ska lyfta bolaget ur börsens avgrund.

Kevin Kviblad, vd på Urb-it.
Kevin Kviblad, vd på Urb-it.Foto: Pressfoto.

”Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin”. 

Så lät det när budbolaget Urb-it gick mot börsen i juli 2017.

Men börsraset var tidigt ett faktum. Redan efter två månader hade aktien fallit med nästan 30 procent och fortsatte därefter att rasa till nya bottennoteringar. 

Sedan februari i år har bolaget, som låter privatpersoner leverera varor som köpts via e-handel – så kallade "Urbers" – till kunderna, en ny strategi framtagen av den nya ledningen.

“Under det senaste året har allt fler detaljhandlare blivit medvetna om ’last-mile’-utmaningarna. De strävar efter att förenkla leveransupplevelsen och erbjuda lösningar där kunden inte behöver välja mellan hastighet och miljöpåverkan. Vi levererar samma dag, på kundens villkor, och vi gör det till fots eller med kollektivtrafik”, säger Kevin Kviblad som tillträdde som vd i februari i år i samband med att bolagets nya strategi sjösattes.

Läs mer: Urb-its Lage Jonason: ”Inget förtroende alls” för tidigare vd:n 

Bolagets nya strategi innebär att man lämnar den tidigare affärsmodellen där Urb-it var en marknadsplats för handlare att registrera sig på. I stället har man nu integrerat sig på e-handlares plattformar för att bli ett av leveransalternativen. Allt som allt finns Urb-it nu hos 200 retailers. 

Enligt Kevin Kviblad har Urb-it i dag drygt 800 "Urbers" i Stockholm, Paris och London. Jobben faller inom gig-ekonomin där vem som helst kan ta en leverans genom bolagets app. I dag är de flesta "Urbers" studenter, berättar Kevin Kviblad.

I mars gjordes en kapitalinjektion i bolaget i form av en nyemission på 59,6 Mkr. Lage Jonason tog också tillbaka ordförandeposten. 

När bolaget noterades 2017 låg teckningskursen på 15 kronor per aktie. Idag är kursen nere på 0,85 kronor, vilket motsvarar en nedgång på hela 94 procent. De senaste tre månaderna har aktien stigit med 26 procent till ett börsvärde på 68 Mkr. Följ kursen här.

Trots fiaskot på börsen anser Kevin Kviblad att valet att gå till börsen var korrekt. Dessutom tror han att en vändning kommer ske framöver.

”De trender vi ser nu, både för vår kostnadsmassa och för intresset från retailers samt att vi säkerställer att vi har positiv täckningsgrad per leverans, gör att jag är övertygad om att vi i sinom tid kommer börjar närma oss siffrorna vi gick in på börsen med”, säger han.

Uppgiften att vända Urb-it är minst sagt utmanande. Under 2017 omsatte bolaget 399 000 kronor och hade ett minusresultat på 90 miljoner kronor. Under första halvåret 2018 omsatte bolaget 634 000 kronor, med en förlust på 34 Mkr.

Läs mer: Urb-it får intern kritik: Börsen inte rätt plats för bolaget 

Men Kevin Kviblad menar att förändringen som skett sedan februari lett till radikalt minskade kostnader, bland annat har man gått från ett åttiotal anställda förra våren till dagens 25.

”Med tiden blir vi klokare och i takt med lärdomarna och marknadsutvecklingen har vi förenklat hela motorn i bolaget och fokuserar nu på leveranser samma dag från butik till kund på ett miljövänligt sätt”, säger han.

Bolagets höga ambitioner vid börsintroduktionen syntes också i en finansiell projektion från bolagets ordförande, Lage Jonason. Enligt honom skulle bolagets omsättning 2022 ligga på 800 miljoner och bolaget skulle vara verksamt i mellan 30 och 50 städer.

Dit har man alltså en bra bit kvar, trots det har Urb-it som mål att under fjärde kvartalet nästa år att gå med vinst, berättar Kevin Kviblad.

”Vi har på kort tid förenklat plattformen och organisationen. Vi har sett över affärsmodellen och vår kostym för att kunna visa svarta siffror under 2019.”

Urb-its storägare Lage Jonason.
Urb-its storägare Lage Jonason.Foto: AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)
Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera