Annons

Efter börssuccén: ”Det har varit en tuff resa”

Från vänster: Joachim Samuelsson, styrelseordförande i Crunchfish. En Crunchfish-användare styr sin VR-upplevelse med gester.
Från vänster: Joachim Samuelsson, styrelseordförande i Crunchfish. En Crunchfish-användare styr sin VR-upplevelse med gester.
Han belånade huset och fick sin familj och sina grannar att investera i bolaget. Efter fredagens notering är storägaren Joachim Samuelssons aktier i Crunchfish värda kring 160 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Malmöbolaget Crunchfish steg som en raket vid börsdebuten på First North i fredags. Vid stängningen hade geststyrningsbolagets aktiekurs rusat med hela 147 procent mot teckningskursen på 15 kronor.

”Det har varit en tuff resa”, säger en lättad Joachim Samuelsson, storägare och ordförande i Crunchfish (NTL).

Som Di Digital redan rapporterat blev noteringen jackpot för honom i fredags. Samuelssons andel på 27 procent var vid 15:30-tiden under måndagen värd kring 160 Mkr.

”Jag är givetvis mycket glad. Men detta är ingen sprint, det är ett maraton. Jag ska fortsätta vara en långsiktig ägare i Crunschfish”, säger han till Di Digital.

Joachim Samuelsson är en känd så kallad serie-entreprenör på Skånes tech-scen. Han är utbildad civilingenjör och startade 1996 telekombolaget Comopt, som han sålde fyra gånger fram till 2005.

”Jag sålde Comopt till ett amerikanskt företag 1999 och hamnade i ledningen där. Sedan var jag med att sälja det bolaget 2000. Efter it-kraschen köpte jag tillbaka det igen och var med om att göra ytterligare två exits med samma bolag 2004 och 2005. Totalt blev det alltså fyra exits i samma bolag”, berättar han.

Nästa resa började 2008 då han köpte in sig i tandimplantatbolaget Biomain. När bolaget såldes 2012 för cirka 200 Mkr låg hans ägarandel på 35 procent.

Samma år blev han storägare i Crunchfish, som tog in 17 Mkr i en första såddrunda. Bolaget var då ett litet startupbolag med ett par år på nacken. Men trots en lovande teknik för interaktion inom VR och AR har det tagit tid för Crunchfish att få några ordentliga intäkter.

”Jag har varit huvudinvesterare i alla rundor. Totalt har jag väl investerat cirka 40 miljonär kronor i Crunchfish”, säger Joachim Samuelsson.

Hans bolagsförsäljningar har visserligen gjort honom till en kapitalstark investerare. Men resan med Crunchfish har ändå varit krävande på det privatekonomiska planet.

Samuelsson har bland annat belånat huset och övertalat både grannar och familj att investera.

”När vi gick in med 15 miljoner kronor 2014 belånade vi på huset. Samma sak i slutet av 2015. Jobbigast var nog när rundan som skulle bli 25 miljoner kronor i början av året fallerade. Vi fick bara in 5 miljoner kronor och min fru undrade om vi verkligen skulle fortsätta att satsa våra egna pengar på detta”, förklarar Samuelsson.

Börsnoteringen blev lösningen på företagets finansiella utmaningar.

Inför den tog geststyrningsbolaget in 60 miljoner kronor i en nyemission. Bland investerarna fanns Handelsbanken Småbolagsfond som med sina 10 Mkr var den enskilt största nya ägaren. Emissionen övertecknades 29 gånger.

Crunchfish grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo. Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR, och förstärkt verklighet, AR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp.

Nu hoppas Samuelsson att bolaget ska öka sin försäljning inom geststyrning.

”Geststyrning är ju jätteviktigt inom AR och VR eftersom man inte har någon skärm lägre”, säger han.

Men bolaget har även en annan mobilteknologi som de hoppas bli tongivande med inom AR, eller förstärkt verklighet.

”Vi har även utvecklat teknologi inom AR som kan användas i vilken app som helst. Det blir nästa stora utrullning för vårt bolag. Vi har komponenter för båda megatrenderna, VR och AR”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer