Simone Giertz slog igenom stort runt 2016. Hennes Youtubekanal där hon visade upp sina hemmabyggda robotar samlade miljontals tittare. Genomslaget gjorde att hon flyttade till San Francisco för att medverka som programledare i Discoverys kultprogram Mythbusters.
Men det senaste året har livet tagit en ny vändning. I våras gick Simone Giertz ut och berättade att hon drabbats av en hjärntumör. Efter att ha opererats under försommaren är hon nu tillbaka med ett nytt projekt.
Läs mer: Simone Giertz – en ny stjärna poppar upp
I går kväll svensk tid lanserade hon Kickstarterprojectet "The Every Day Calendar", en stilren väggkalender som ska hjälpa användarna att klara av uppsatta mål.
"Det är som ett system där man får guldstjärnor. Vi är vuxna nu och då får man bara guldstjärnor om man ger dem till sig själv", säger Simone Giertz i Kickstartervideon.
Förhandsförsäljningen av Simone Giertz kalender startade i går kväll med målet att dra in drygt 300 000 kronor på 30 dagar. Efter 30 minuter var målet nått och efter mindre än ett dygn har hon förhandssålt för över 2,2 miljoner kronor.
Lyssna på Startup Stories: Så drog Simone Giertz miljoner visningar på Youtube
De senaste åren har flera svenska bolag gjort succé på crowdfundingplattformen Kickstarter. Det har dock inte visat sig vara någon garanti för framgång. Kamerabolaget Narrative fick in 4,5 miljoner kronor 2014 men gick två år senare i konkurs, detsamma hände för Tinitell som lanserat ett mobilarmband för barn. Hörlursbolaget Pugz drog in över 11 miljoner kronor på Kickstarter men hamnade sedan i svåra problem liksom hörlursbolaget Truu som fick in 1,6 miljoner kronor.