Hoppa till innehållet

Efter corona-lyftet: Kinneviks budfirma lanserar på 63 nya orter

Snart kan 6 av 10 svenskar få hemleveranser från Budbee när de handlar på nätet. Logistikföretaget, som lyfts av pandemin, lanserar på 63 nya svenska orter inom loppet av tre veckor. 

En av Budbees leverantörer.
En av Budbees leverantörer.Foto: _ A Josef Heed

Budbee har sedan starten 2016 tagit sina så kallade sista-milen-leveranser till 150 svenska orter, samt stora delar av Danmark, Finland och Nederländerna. Nu tar logistikföretaget, med Kinnevik som storägare, ytterligare ett expansionskliv och lanserar sina tjänster i 63 nya svenska orter på tre veckor – var av i 46 orter redan nu, under fredagen.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Satsningen innebär att Budbees hemleveranser nu når 60 procent av alla svenskar.

”Denna expansion genererar initialt cirka 100 nya arbetstillfällen runt om i Sverige”, säger Budbees kommunikationschef Simon Strindberg.

Budbee ökade under 2019 sin omsättning från cirka 50 till 150 miljoner kronor. Resultat slutade på minus 66 miljoner kronor, vilket var i linje med expansionsplanerna, enligt Strindberg.

I juni i år passerade bolaget hela 2019 års omsättning. 

Den starka tillväxten förklaras delvis av den ökade e-handeln i coronakrisenens spår. Bara i mars hanterade Budbee 50 procent högre volymer än sin prognos.

Men det är inte det enda som hänt under våren. I april kunde Di Digital berätta att Budbee tagit in 106 miljoner kronor från storägaren Kinnevik, vilket tydligen bara var en liten del av en större emission.

”Vi siktade på att ta in 159 miljoner, men den blev kraftigt övertecknad. Vi fick sätta stopp vid 278 miljoner”, sa Simon Strindberg till Di Digital i slutet av juni.

Bland de nya ägarna som kommit in märks Stena Sessans som gått in med 100 miljoner kronor och därmed blivit tredje största ägare.

På hållbarhetsområdet har Budbee nyligen invigt en ny terminal i Brunna som är självförsörjande på el genom en solcellspark. Denna energikälla ska även försörja de första 66 elfordonen som ska utgå från terminalen. Målet är att bli branschens grönaste aktör.

Några av alla de orter där Budbee nu lanserar på är Alingsås, Nynäshamn och Ängelholm. Inom tre veckor ges bland andra Gävleborna och Falkenbergarna möjlighet att få snabba hemleveranser från Budbee.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera