Budbee har sedan starten 2016 tagit sina så kallade sista-milen-leveranser till 150 svenska orter, samt stora delar av Danmark, Finland och Nederländerna. Nu tar logistikföretaget, med Kinnevik som storägare, ytterligare ett expansionskliv och lanserar sina tjänster i 63 nya svenska orter på tre veckor – var av i 46 orter redan nu, under fredagen.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Satsningen innebär att Budbees hemleveranser nu når 60 procent av alla svenskar.
”Denna expansion genererar initialt cirka 100 nya arbetstillfällen runt om i Sverige”, säger Budbees kommunikationschef Simon Strindberg.
Budbee ökade under 2019 sin omsättning från cirka 50 till 150 miljoner kronor. Resultat slutade på minus 66 miljoner kronor, vilket var i linje med expansionsplanerna, enligt Strindberg.
I juni i år passerade bolaget hela 2019 års omsättning.
Den starka tillväxten förklaras delvis av den ökade e-handeln i coronakrisenens spår. Bara i mars hanterade Budbee 50 procent högre volymer än sin prognos.
Men det är inte det enda som hänt under våren. I april kunde Di Digital berätta att Budbee tagit in 106 miljoner kronor från storägaren Kinnevik, vilket tydligen bara var en liten del av en större emission.
”Vi siktade på att ta in 159 miljoner, men den blev kraftigt övertecknad. Vi fick sätta stopp vid 278 miljoner”, sa Simon Strindberg till Di Digital i slutet av juni.
Bland de nya ägarna som kommit in märks Stena Sessans som gått in med 100 miljoner kronor och därmed blivit tredje största ägare.
På hållbarhetsområdet har Budbee nyligen invigt en ny terminal i Brunna som är självförsörjande på el genom en solcellspark. Denna energikälla ska även försörja de första 66 elfordonen som ska utgå från terminalen. Målet är att bli branschens grönaste aktör.
Några av alla de orter där Budbee nu lanserar på är Alingsås, Nynäshamn och Ängelholm. Inom tre veckor ges bland andra Gävleborna och Falkenbergarna möjlighet att få snabba hemleveranser från Budbee.