Hoppa till innehållet

Efter Dreamhack-köpet: Så mycket drar MTG in på e-sport

MTGs storsatsningar på e-sport börjar ge rejäla avtryck i siffrorna. I år beräknas intäkterna från området nå miljardstrecket, kan Di Digital avslöja. “E-sport är kärnan i vår digitala strategi”, säger Arnd Benninghoff, chef för MTGs digitala investeringar.

Mediekoncernen MTG, som äger bland annat datorfestivalen Dreamhack (bilden) räknar med intäkter på nära en miljard kronor från e-sport under 2016.
Mediekoncernen MTG, som äger bland annat datorfestivalen Dreamhack (bilden) räknar med intäkter på nära en miljard kronor från e-sport under 2016.Foto: Mikael Fritzon / TT

På mindre än ett år har den svenska mediekoncernen MTG etablerat sig som en maktfaktor på den globala e-sportsarenan. I år väntas intäkterna från affärsområdet överstiga en miljard kronor.

Sedan sommaren 2015 har MTG investerat över en miljard kronor i förvärv på området. I juli köptes 74 procent av tyska Turtle Entertainment, som driver e-sportsligan ESL, för 720 Mkr. I november förvärvades datorfestivalen Dreamhack för 244 Mkr.

Under hösten köpte MTG även amerikanska ESEA, som utvecklat en teknikplattform för e-sportstävlingar, för ett “tvåsiffrigt miljonbelopp” räknat i euro, enligt Di Digitals uppgifter.  

Enligt källor till Di Digital var den amerikanska internetjätten Amazon en konkurrerande budgivare på Turtle Entertainment.

Läs även: MTG köper Dreamhack – alla artiklar om storaffären

Klart är att bolagen i portföljen växer mycket snabbt. För helåret 2015 landade Turtle Entertainments omsättning, som även räknar in Esea, på 67 miljoner euro. Det motsvarar ungefär 627 Mkr och är mer än dubbelt så mycket som året innan. 

Dreamhacks resultat för 2015 är ännu inte offentliggjort, men enligt uppgift till Di Digital ökade omsättningen till drygt 86 Mkr, från 69 Mkr år 2014.

År 2016 räknar MTG med en tillväxt på området på minst 40 procent, vilket i sånt fall skulle ge totala intäkter på strax under en miljard kronor. Affärsområdet som helhet redovisar dock fortsatt förluster.

Chef för MTGs digitala investeringar är sedan i höstas Arnd Benninghoff, med en bakgrund på det tyska mediebolaget Prosieben.

“E-sport är kärnan i vår digitala strategi. Det är egentligen helt naturligt givet MTGs bakgrund inom sport. För ‘millennials’ är det här en sport precis som vilken annan”, säger han.

ESL, Electronic Sports League, är en av världens största e-sportsligor och kan något förenklat jämföras med fotbollens Champions League. Svenskgrundade Dreamhack är i jämförelse ett slags e-sportens svar på Allsvenskan.

För ‘millennials’ är det här en sport precis som vilken annan.

“Med ESL och Dreamhack kontrollerar vi två av de största ligorna. Det är centralt i affären”, säger han.

MTGs intäktsmodell bygger dels på reklam- och sponsorintäkter från spelförlag, utvecklare och annonsörer, dels på försäljning av sändningsrättigheter samt besökarintäkter från försäljning av olika kringprodukter.

Klart är att det finns gott om utrymme att växa: En genomsnittlig e-sportstittare genererar idag intäkter på 3,5 dollar per år, exklusive köp av spel, enligt siffror från undersökningsföretaget Newzoo.

Motsvarande siffra för sportfans i allmänhet är femton gånger så hög – 54 dollar per år.

Arnd Benninghoff utesluter inte fler förvärv framöver, men anser att kärnan i affären är på plats genom ESL och Dreamhack.

“Då handlar det om förvärv för att komma åt talanger eller tilläggstjänter. Men vi investerar kraftigt i organisk tillväxt. Det finns inte så många stora uppköpskandidater kvar på området”, säger han.

Arnd Benninghoff är chef för MTGs digitala investeringar. Foto: MTG

Den kanske tydligaste konkurrenten på området är den amerikanska speljätten Activision Blizzard, som i fjol förvärvade den konkurrerande e-sportsligan Major League Gaming, MLG.

Prislappen på Major League Gaming låg på 46 miljoner dollar, motsvarande drygt 390 miljoner kronor och alltså drygt hälften av vad MTG betalade för ESL.

“Det går inte att jämföra verksamheterna. ESL är ett snabbväxande, hälsosamt bolag. MLG var ett bolag med stora utmaningar som tagit in mer finansiering än vad de fick betalt. Vi var aldrig en budgivare i den affären”, säger Arnd Benninghoff.

Läs även: Så ska King-ägaren utmana MTG på e-sport


MTGs digitala portfölj

Turtle Entertainment (ESL)

Tyska Turtle Entertainment driver e-sportsligan ESL, en av världens största på området. I fjol konsumerades mer än 300 miljoner timmar strömmad video från bolagets olika e-sportstävlingar.

MTG betalade i fjol 720 Mkr för 74 procent av Turtle Entertainment.

Dreamhack

Den svenskgrundade “datorfestivalen” Dreamhack anordnar regelbundna e-sportstävlingar i både Sverige och utomlands. Tävlingarna är mindre och med starkare lokal förankring än de som anordnas inom ESL.

MTG förvärvade i fjol hela Dreamhack AB för 244 Mkr.

Esea

Amerikanska Esea är en plattform för tävlingar i populära e-sportstitlar. Bolagets mjukvara används även för att avslöja och stoppa fuskare från att delta.

MTG köpte i fjol Esea för ett tvåsiffrigt miljonbelopp räknat i euro.

Zoomin.tv

Youtubenätverket Zoomin.tv genererar mer än 2 miljarder videovisningar per månad, enligt MTG. En stor del av tittandet avser just datorspel och e-sport i olika former.

MTG köpte i fjol 51 procent av Zoomin.tv för 400 Mkr.

Splay

Det svenskgrundade Youtubenätverket Splay genererar över 200 miljoner videovisningar per månad. En stor del av dem gäller innehåll kopplat till spel och e-sport.

MTG ökade i fjol sitt ägande i Splay till 81 procent.

Mer om MTG:s e-sportsplaner i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-borsfest-sxsw-e-sportochtruecallersintaktsplaner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera