På mindre än ett år har den svenska mediekoncernen MTG etablerat sig som en maktfaktor på den globala e-sportsarenan. I år väntas intäkterna från affärsområdet överstiga en miljard kronor.
Sedan sommaren 2015 har MTG investerat över en miljard kronor i förvärv på området. I juli köptes 74 procent av tyska Turtle Entertainment, som driver e-sportsligan ESL, för 720 Mkr. I november förvärvades datorfestivalen Dreamhack för 244 Mkr.
Under hösten köpte MTG även amerikanska ESEA, som utvecklat en teknikplattform för e-sportstävlingar, för ett “tvåsiffrigt miljonbelopp” räknat i euro, enligt Di Digitals uppgifter.
Enligt källor till Di Digital var den amerikanska internetjätten Amazon en konkurrerande budgivare på Turtle Entertainment.
Läs även: MTG köper Dreamhack – alla artiklar om storaffären
Klart är att bolagen i portföljen växer mycket snabbt. För helåret 2015 landade Turtle Entertainments omsättning, som även räknar in Esea, på 67 miljoner euro. Det motsvarar ungefär 627 Mkr och är mer än dubbelt så mycket som året innan.
Dreamhacks resultat för 2015 är ännu inte offentliggjort, men enligt uppgift till Di Digital ökade omsättningen till drygt 86 Mkr, från 69 Mkr år 2014.
År 2016 räknar MTG med en tillväxt på området på minst 40 procent, vilket i sånt fall skulle ge totala intäkter på strax under en miljard kronor. Affärsområdet som helhet redovisar dock fortsatt förluster.
Chef för MTGs digitala investeringar är sedan i höstas Arnd Benninghoff, med en bakgrund på det tyska mediebolaget Prosieben.
“E-sport är kärnan i vår digitala strategi. Det är egentligen helt naturligt givet MTGs bakgrund inom sport. För ‘millennials’ är det här en sport precis som vilken annan”, säger han.
ESL, Electronic Sports League, är en av världens största e-sportsligor och kan något förenklat jämföras med fotbollens Champions League. Svenskgrundade Dreamhack är i jämförelse ett slags e-sportens svar på Allsvenskan.
För ‘millennials’ är det här en sport precis som vilken annan.
“Med ESL och Dreamhack kontrollerar vi två av de största ligorna. Det är centralt i affären”, säger han.
MTGs intäktsmodell bygger dels på reklam- och sponsorintäkter från spelförlag, utvecklare och annonsörer, dels på försäljning av sändningsrättigheter samt besökarintäkter från försäljning av olika kringprodukter.
Klart är att det finns gott om utrymme att växa: En genomsnittlig e-sportstittare genererar idag intäkter på 3,5 dollar per år, exklusive köp av spel, enligt siffror från undersökningsföretaget Newzoo.
Motsvarande siffra för sportfans i allmänhet är femton gånger så hög – 54 dollar per år.
Arnd Benninghoff utesluter inte fler förvärv framöver, men anser att kärnan i affären är på plats genom ESL och Dreamhack.
“Då handlar det om förvärv för att komma åt talanger eller tilläggstjänter. Men vi investerar kraftigt i organisk tillväxt. Det finns inte så många stora uppköpskandidater kvar på området”, säger han.
Den kanske tydligaste konkurrenten på området är den amerikanska speljätten Activision Blizzard, som i fjol förvärvade den konkurrerande e-sportsligan Major League Gaming, MLG.
Prislappen på Major League Gaming låg på 46 miljoner dollar, motsvarande drygt 390 miljoner kronor och alltså drygt hälften av vad MTG betalade för ESL.
“Det går inte att jämföra verksamheterna. ESL är ett snabbväxande, hälsosamt bolag. MLG var ett bolag med stora utmaningar som tagit in mer finansiering än vad de fick betalt. Vi var aldrig en budgivare i den affären”, säger Arnd Benninghoff.
Läs även: Så ska King-ägaren utmana MTG på e-sport
MTGs digitala portfölj
Tyska Turtle Entertainment driver e-sportsligan ESL, en av världens största på området. I fjol konsumerades mer än 300 miljoner timmar strömmad video från bolagets olika e-sportstävlingar.
MTG betalade i fjol 720 Mkr för 74 procent av Turtle Entertainment.
Den svenskgrundade “datorfestivalen” Dreamhack anordnar regelbundna e-sportstävlingar i både Sverige och utomlands. Tävlingarna är mindre och med starkare lokal förankring än de som anordnas inom ESL.
MTG förvärvade i fjol hela Dreamhack AB för 244 Mkr.
Amerikanska Esea är en plattform för tävlingar i populära e-sportstitlar. Bolagets mjukvara används även för att avslöja och stoppa fuskare från att delta.
MTG köpte i fjol Esea för ett tvåsiffrigt miljonbelopp räknat i euro.
Youtubenätverket Zoomin.tv genererar mer än 2 miljarder videovisningar per månad, enligt MTG. En stor del av tittandet avser just datorspel och e-sport i olika former.
MTG köpte i fjol 51 procent av Zoomin.tv för 400 Mkr.
Det svenskgrundade Youtubenätverket Splay genererar över 200 miljoner videovisningar per månad. En stor del av dem gäller innehåll kopplat till spel och e-sport.
MTG ökade i fjol sitt ägande i Splay till 81 procent.
Mer om MTG:s e-sportsplaner i veckans Digitalpodden. Lyssna här:
http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-borsfest-sxsw-e-sportochtruecallersintaktsplaner
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.