Det var i tisdags som Di Digital publicerade en artikel om att taxinäringen går på knäna under coronakrisen – med två undantag; taxiappbolagen Uber och Bolt.
”Än så länge har vi inte sett någon markant påverkan på vår verksamhet i Sverige”, sa Uber.
”I dagsläget upplever vi att mängden resor befinner sig på en fortsatt normal nivå”, sa Bolt.
Reaktionerna lät inte vänta på sig. Mängder av förare hos både Bolt och Uber har hört av sig till Di Digital – de känner inte alls igen beskrivningen från bolagen.
I en egen Facebookgrupp för förare har irritationen vädrats och bilden är att appbolagen inte förstått deras dagliga kamp.
”Vad är det för fel på dem? Det finns inga körningar”, skriver en person i gruppen.
En annan kallar bolagen för lögnare som borde berätta sanningen.
Martin Laesker är själv förare och engagerad i Facebookgruppen. Han vittnar om uppgivna kommentarer varje dag. Att Uber och Bolt har en annan verklighetsbild av situationen är för honom en gåta.
”De borde ha all data, jag förstår faktiskt inte. De måste vara oroliga för något. Det är den enda förklaringen jag kan tänka mig”, säger han till Di Digital.
Läs mer: Techjättar öppnar plånboken – så mycket spenderas på hjälpinsatser i coronakrisen
Martin Laesker tror för egen del att många åkare kommer att gå i konkurs.
”Vissa har flera bilar med leasingavgifter varje månad, anställda som ska ha lön”, resonerar han.
Kassan brukar vara kring 3000 kronor efter en dag. I går var den 550 kronor.
När Bolt får höra talas om kritiken från de egna förarna backar bolaget från sitt uttalande i tisdags.
(Förtydligande: Efter den här artikelns publicering har Bolt återkommit med ett förtydligande. De menar att uppgifterna från Di:s tidigare publicering stämde. Under måndagen när uppgifterna inhämtades kunde de, tvärtemot vad förarna vittnar om, inte se någon nedgång.)
”Vi förstår att det är krävande tider för alla, inte minst förare kopplade till Bolt som har taxinäringen som sitt levebröd”, säger Nils Wijkmark, Bolts regionchef för norra Europa och utvecklar:
”Denna vecka när fler svenskar har uppmanats att arbeta hemifrån kan vi se att resandet med Bolt har minskat jämfört med tidigare veckor.”
Men han tillägger också:
”Även andra faktorer kan i viss grad spela in, exempelvis att det är sista veckan innan löning.”
Läs mer: Uber sänker priserna – men då blir det dyrare för stockholmare
Ubers kommunikationschef Malena Heed skriver i ett mejl att hon inte kan kommentera siffror eftersom Uber är ett börsnoterat bolag, men förklarar att mycket har hänt under de tre dagarna sedan hon uttalade sig senast.
”Jag har själv inte sett den diskussion du nämner (i Facebookgruppen, Di:s anm.) men jag tror att alla just nu känner av den ökande rädslan och osäkerheten som orsakas av coronaviruset, inte minst de som kör med hjälp av Ubers app. Deras välbefinnande är såklart vår prioritet och som vi sagt tidigare så vidtar vi en rad åtgärder för att stötta dem under den här tuffa tiden.”
Ubers globala finanschef Nelson Chai sa i en intervju med CNBC i veckan att bolaget står fast vid sina tillväxtmål för 2020. Något som skulle antyda att bolaget fortsatt inte ser en så stor nedgång, ur ett globalt perspektiv.
Men i Göteborg, där Martin Laesker kör för både Uber och Bolt, är det svårt att tro att några budgetmål kommer uppnås.
”Kassan brukar vara kring 3 000 kronor efter en dag. I går var den 550 kronor”, säger han med en suck.