Hoppa till innehållet

Förare flaggar för tvärnit – taxiappen svänger efter nya uppgifter

Taxinäringen är full av egen- och småföretagare som satt sin tilltro till tjänster som Uber och Bolt. Men de är inte immuna mot coronakrisen – även om taxiapparna försökt ge sken av det, menar förarna. ”Jag hade 4 körningar på 12 timmar i går”, säger Martin Laesker.

Uber och Bolt får kritik efter sina uttalanden i Di.
Uber och Bolt får kritik efter sina uttalanden i Di.

Det var i tisdags som Di Digital publicerade en artikel om att taxinäringen går på knäna under coronakrisen – med två undantag; taxiappbolagen Uber och Bolt.

”Än så länge har vi inte sett någon markant påverkan på vår verksamhet i Sverige”, sa Uber.

”I dagsläget upplever vi att mängden resor befinner sig på en fortsatt normal nivå”, sa Bolt.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Mängder av förare hos både Bolt och Uber har hört av sig till Di Digital – de känner inte alls igen beskrivningen från bolagen. 

I en egen Facebookgrupp för förare har irritationen vädrats och bilden är att appbolagen inte förstått deras dagliga kamp.

”Vad är det för fel på dem? Det finns inga körningar”, skriver en person i gruppen. 

En annan kallar bolagen för lögnare som borde berätta sanningen.

Martin Laesker är själv förare och engagerad i Facebookgruppen. Han vittnar om uppgivna kommentarer varje dag. Att Uber och Bolt har en annan verklighetsbild av situationen är för honom en gåta. 

”De borde ha all data, jag förstår faktiskt inte. De måste vara oroliga för något. Det är den enda förklaringen jag kan tänka mig”, säger han till Di Digital.

Läs mer: Techjättar öppnar plånboken – så mycket spenderas på hjälpinsatser i coronakrisen

Martin Laesker tror för egen del att många åkare kommer att gå i konkurs.

”Vissa har flera bilar med leasingavgifter varje månad, anställda som ska ha lön”, resonerar han.

Kassan brukar vara kring 3000 kronor efter en dag. I går var den 550 kronor.

När Bolt får höra talas om kritiken från de egna förarna backar bolaget från sitt uttalande i tisdags.

(Förtydligande: Efter den här artikelns publicering har Bolt återkommit med ett förtydligande. De menar att uppgifterna från Di:s tidigare publicering stämde. Under måndagen när uppgifterna inhämtades kunde de, tvärtemot vad förarna vittnar om, inte se någon nedgång.)

”Vi förstår att det är krävande tider för alla, inte minst förare kopplade till Bolt som har taxinäringen som sitt levebröd”, säger Nils Wijkmark, Bolts regionchef för norra Europa och utvecklar:

”Denna vecka när fler svenskar har uppmanats att arbeta hemifrån kan vi se att resandet med Bolt har minskat jämfört med tidigare veckor.”

Men han tillägger också:

”Även andra faktorer kan i viss grad spela in, exempelvis att det är sista veckan innan löning.”

Läs mer: Uber sänker priserna – men då blir det dyrare för stockholmare

Ubers kommunikationschef Malena Heed skriver i ett mejl att hon inte kan kommentera siffror eftersom Uber är ett börsnoterat bolag, men förklarar att mycket har hänt under de tre dagarna sedan hon uttalade sig senast.

”Jag har själv inte sett den diskussion du nämner (i Facebookgruppen, Di:s anm.) men jag tror att alla just nu känner av den ökande rädslan och osäkerheten som orsakas av coronaviruset, inte minst de som kör med hjälp av Ubers app. Deras välbefinnande är såklart vår prioritet och som vi sagt tidigare så vidtar vi en rad åtgärder för att stötta dem under den här tuffa tiden.”

Ubers globala finanschef Nelson Chai sa i en intervju med CNBC i veckan att bolaget står fast vid sina tillväxtmål för 2020. Något som skulle antyda att bolaget fortsatt inte ser en så stor nedgång, ur ett globalt perspektiv.

Men i Göteborg, där Martin Laesker kör för både Uber och Bolt, är det svårt att tro att några budgetmål kommer uppnås.

”Kassan brukar vara kring 3 000 kronor efter en dag. I går var den 550 kronor”, säger han med en suck.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera