Hoppa till innehållet

Efter förseningen: Artfinder tar in 19 miljoner – satsar på AI

Efter en rejält försenad kapitalrunda tar konstsajten Artfinder in 19 miljoner kronor från Oxford Capital och Wellington Partners. Ny rådgivare och delägare är även William Tunstall-Pedoe, vars teknik ingår i Amazons AI-butler Echo.

Artfinders vd Jonas Almgren.
Artfinders vd Jonas Almgren.Foto: Marek Matulka

Svensk-brittiska konstsajten Artfinder (NTL) fortsätter att växa fort. Men resan är krokig.

Bolaget var tidigare ett slags Wikipedia för konst och tog 2012 in riskkapital från det svenska riskkapitalbolaget Northzone (NTL). Men affärsidén spretade och följande år gjorde man en så kallad ”pivot”, där man ändrade fokus till konstförsäljning, och tog in cirka 45 miljoner kronor i riskkapital till en lägre värdering.

Idag är målet att sälja konst till folk som tidigare har köpt affischer på museum och nu vill ha äkta vara. Målet är att bli världens största plattform för direktförsäljning av konst på nätet.

Vi vill göra mycket inom artificiell intelligens

I slutet av mars 2016 kunde Di Digital rapportera att Artfinder var nära att ta in 30-35 Mkr, från bland andra Wellington Partners (NTL). Men nu står det klart att rundan blivit rejält försenad och att den är klar först nu. Detta till det lägre beloppet 19 Mkr (1,7 miljoner pund).

”Wellington var ombord redan i mars och vi skulle ta in resten via crowdfunding. Men det drog ut på tiden. Sedan dök Oxford Capital upp och då valde vi den vägen istället”, säger Jonas Almgren, vd och grundare på Artfinder, med huvudkontor i London.

Läs även: Blogg: Besök Salvador Dalís konst – inne i tavlan

Oxford Capital är huvudinvesterare i rundan och går in med knappt 9 Mkr. Näst störst är Wellington Partners, som går in med knappt 8 Mkr. Resten av kapitalet kommer från affärsänglar som Cambridge Angels, som varit med sedan starten, och entreprenören William Tunstall-Pedoe.

Under andra kvartalet i år är vi uppe i 5 000 sålda konstverk per månad

”Att få med William Tunstall-Pedoe som delägare och rådgivare var mycket intressant för oss, eftersom vi vill göra mycket inom artificiell intelligens. Han var med och startade ett bolag i Cambridge, Evi, vars mål var att skapa en tjänst som kunde svara på frågor verbalt. Bolaget såldes till Amazon och tekniken ingår numera i Amazons AI-assistent Alexa, som är en del av den uppkopplade högtalaren Amazon Echo”, säger Jonas Almgren.

Läs mer: Hur Amazon Echo hamnade i en mordutredning

Han uppger att Artfinders omsättning landade på cirka 55 miljoner kronor (5 miljoner pund) under 2016, med ett resultat strax under nollan. I år spår han att omsättningen uppgår till drygt 140 Mkr. Artfinder är nu lika stora i USA som i Storbritannien, men tillväxten är högst i USA.

”Under andra kvartalet i år är vi uppe i 5 000 sålda konstverk per månad”, säger Jonas Almgren.

Artfinders övriga ägare är Greylock Partners (NTL), privata änglar i Storbritannien, USA och Schweiz samt riskkapitalbolaget Northzone som har kvar en mycket liten ägarandel.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera