Hoppa till innehållet

Efter hårda kritiken: Låneapp städar undan massiv reklaminsats

Anyfin vill profilera sig som en motpol till kreditbranschens ”lånehajar”. Men efter hård kritik har deras offensiva reklamkampanj dragits in – och bolaget har städat undan nästan alla spår. ”Vi har fått uppmärksamhet och det har varit värt att driva frågan”, säger marknadschefen Mimmi Grafström.

Anyfins medgrundare och vd Mikael Hussain och en av de skyltar bolaget satte upp utanför konkurrenternas huvudkontor i Stockholm i mitten av oktober.
Anyfins medgrundare och vd Mikael Hussain och en av de skyltar bolaget satte upp utanför konkurrenternas huvudkontor i Stockholm i mitten av oktober.Foto: Press/Kollage.

I mitten av oktober sjösatte låneappen Anyfin en offensiv reklamkampanj där udden riktades mot konkurrenterna.

”Anyfin förklarar räntekrig - utmanar lånehajar i finansbranschen”, hette det till exempel i ett pressmeddelande för kampanjen.

Paradnumret var en animerad reklamfilm med en talande delfinmaskot som producerades av reklambyrån Acne.

Men låneappens kampanj gick inte helt enligt plan.

Kort efter att den gått i gång kunde nämligen Di Digital rapportera att Konsumentverket kritiserade Anyfin – vars affärsmodell är att ta över krediter från andra företag – för att i en reklamfilm försköna skuldsättning. 

Dessutom kunde Di Digital visa på ett antal starka ägarkopplingar mellan Anyfin och Klarna – som var ett av företagen som pekades ut som ”lånehajar”.

Nu har Anyfin dragit in reklamfilmen med den talande delfinen.

”Ingen av den adresserade marknadsföringen visas för närvarande i tv eller i andra medier”, skriver Anyfins chefsjurist Pontus Ericson i ett svar till Konsumentverket som Di Digital har tagit del av.

Kampanjen innehöll fler element än bara reklamfilmen och nu verkar det som att även spåren efter dessa städas undan.

Pressmeddelandet där man förklarade ”räntekrig” är numera borttaget från bolagets sajt, som också tycks ha skrubbats på övriga referenser till kampanjen. 

Samma sak har skett på Anyfins sociala medier.

Mimmi Grafström, som är marknadschef på Anyfin, bekräftar att kampanjen är avslutad.

Hon säger till Di Digital att de pressmeddelanden som hörde till kampanjen har plockats ned på grund av Konsumentverkets tillsynsärende.

Nästan alla referenser till uttrycket ”lånehajar” verkar ha försvunnit från er sajt.

”Vi ser över hela vår marknadsföring i och med den pågående dialogen med Konsumentverket.”

På Instagram anlitade Anyfin i mitten av oktober också 100 influencers för att nå ut med sitt budskap om ”lånehajar”.

Under kampanjens hashtag finns nu endast ett relevant inlägg kvar. 

Det är naturligt, menar Mimmi Grafström.

”Kravet i kampanjen var att resa frågan i en vecka, sedan var det upp till profilerna att välja om de vill ha kvar inläggen”, säger hon.

Mimmi Grafström vill inte säga hur mycket hela kampanjen har kostat Anyfin.

Hur tycker du att kampanjen togs emot?

”Det vi ville var att göra en kampanj som skulle synas och sticka ut. Då får man räkna med debatt och kritik. Vi varnade för lånehajar för att sätta fokus på den överprissättning som finns inom konsumentkrediter. Vi har fått uppmärksamhet och det har varit värt att driva frågan.”

Bolaget har på grund av ”mycket hög arbetsbelastning” begärt och beviljats anstånd till den 14 november för att svara Konsumentverket. Utredningen pågår därmed fortfarande.

Även SVT:s satirprogram Svenska nyheter kritiserade i slutet av oktober Anyfin för hur bolaget använder sig av influencers för att marknadsföra kreditprodukter.

Anyfin grundades 2017 av Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann och har tagit in totalt 130 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Northzone och Accel.

Läs även: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera