I mitten av oktober sjösatte låneappen Anyfin en offensiv reklamkampanj där udden riktades mot konkurrenterna.
”Anyfin förklarar räntekrig - utmanar lånehajar i finansbranschen”, hette det till exempel i ett pressmeddelande för kampanjen.
Paradnumret var en animerad reklamfilm med en talande delfinmaskot som producerades av reklambyrån Acne.
Men låneappens kampanj gick inte helt enligt plan.
Kort efter att den gått i gång kunde nämligen Di Digital rapportera att Konsumentverket kritiserade Anyfin – vars affärsmodell är att ta över krediter från andra företag – för att i en reklamfilm försköna skuldsättning.
Dessutom kunde Di Digital visa på ett antal starka ägarkopplingar mellan Anyfin och Klarna – som var ett av företagen som pekades ut som ”lånehajar”.
Nu har Anyfin dragit in reklamfilmen med den talande delfinen.
”Ingen av den adresserade marknadsföringen visas för närvarande i tv eller i andra medier”, skriver Anyfins chefsjurist Pontus Ericson i ett svar till Konsumentverket som Di Digital har tagit del av.
Kampanjen innehöll fler element än bara reklamfilmen och nu verkar det som att även spåren efter dessa städas undan.
Pressmeddelandet där man förklarade ”räntekrig” är numera borttaget från bolagets sajt, som också tycks ha skrubbats på övriga referenser till kampanjen.
Samma sak har skett på Anyfins sociala medier.
Mimmi Grafström, som är marknadschef på Anyfin, bekräftar att kampanjen är avslutad.
Hon säger till Di Digital att de pressmeddelanden som hörde till kampanjen har plockats ned på grund av Konsumentverkets tillsynsärende.
Nästan alla referenser till uttrycket ”lånehajar” verkar ha försvunnit från er sajt.
”Vi ser över hela vår marknadsföring i och med den pågående dialogen med Konsumentverket.”
På Instagram anlitade Anyfin i mitten av oktober också 100 influencers för att nå ut med sitt budskap om ”lånehajar”.
Under kampanjens hashtag finns nu endast ett relevant inlägg kvar.
Det är naturligt, menar Mimmi Grafström.
”Kravet i kampanjen var att resa frågan i en vecka, sedan var det upp till profilerna att välja om de vill ha kvar inläggen”, säger hon.
Mimmi Grafström vill inte säga hur mycket hela kampanjen har kostat Anyfin.
Hur tycker du att kampanjen togs emot?
”Det vi ville var att göra en kampanj som skulle synas och sticka ut. Då får man räkna med debatt och kritik. Vi varnade för lånehajar för att sätta fokus på den överprissättning som finns inom konsumentkrediter. Vi har fått uppmärksamhet och det har varit värt att driva frågan.”
Bolaget har på grund av ”mycket hög arbetsbelastning” begärt och beviljats anstånd till den 14 november för att svara Konsumentverket. Utredningen pågår därmed fortfarande.
Även SVT:s satirprogram Svenska nyheter kritiserade i slutet av oktober Anyfin för hur bolaget använder sig av influencers för att marknadsföra kreditprodukter.
Anyfin grundades 2017 av Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann och har tagit in totalt 130 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Northzone och Accel.
Läs även: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in