I går på måndagseftermiddagen stoppades handeln i Mat.se-aktien. Kursen hade då på kort tid rusat med 15 procent, vilket tyder på att information läckt ut på marknaden.
Klockan 16:15 under måndagen uppgav bolaget att man hade tagit emot ett preliminärt bud, men vem som lagt budet har Mat.se inte gått ut med. Och klockan 16:50 återupptogs handeln i aktien – varpå kursen rusade ytterligare. När börsen stängde på måndagen hade Mat.se stigit med hela 32 procent.
Läs mer: Köpbud på Mat.se har läckt ut - aktien handelsstoppad
På tisdagen fortsatte kursuppgången för Mat.se. Klockan 10:20 var aktien upp med nästan 23 procent (följ kursen här).
Innan budnyheten hade Mat.se-aktien varit något av en besvikelse och backat med över 10 procent under året. Efter att kursen rusat i och med budet har i stället kursen klättrat med nästan 17 procent i år.
Måndagens bud på Mat.se har väckt spekulationer i marknaden om vem den i dagsläget okända budgivaren är. Di Digital rapporterade på tisdagsmorgonen att konkurrenten Mathems storägare Verdane Capital inte lagt budet.
De svenska dagligvarujättarna Axfood och ICA har som policy att inte kommentera spekulationer i marknaden och vill heller inte svara på frågan om de står bakom budet.
Läs mer: Storägare om hemliga budet på Mat.se: ”Kan vara nordisk aktör”
Inte heller den norska aktören Norgesgruppen vill uppge om de ligger bakom budet.
”Vi kommenterar inte uppgifter om transaktioner”, säger Ingrid Gundersen, talesperson för Norgesgruppen till Nyhetsbyrån Direkt.
Axfood och ICA har en etablerad e-handel i dag medan Norgesgruppen för närvarande bedriver ett pilotprojekt för onlinehandel inom dagligvarukedjan Spar.
Enligt Cecilia Ketels, chef över investerarrelationer på Axfood, kommer Axfood under nästa år att fortsätta sina satsningar på e-handel inom butikskedjorna Willys och Hemköp.
”Vi kommer att rulla ut konceptet bredare nästa år. I dagsläget har vi e-handel i tio Willysbutiker och i tio Hemköpbutiker. Planen är att rulla ut e-handelssatsningen till fler butiker nästa år”, säger hon till Direkt.
Utöver utrullningen av e-handeln kommer Axfood inom ramarna för sin digitala strategi att arbeta mer med bolagets kundprogram som de hoppas kunna utnyttja bättre för att bland annat göra individuella erbjudanden till kund.
Di Digital/Direkt
Läs mer: Mat.se fyller på krigskassan