Hoppa till innehållet

Efter hemliga budet – Mat.se rusar fortsatt på börsen

Kursuppgången för matleveransbolaget Mat.se fortsätter efter att information om ett hemligt bud läckt ut på måndagen.

I går på måndagseftermiddagen stoppades handeln i Mat.se-aktien. Kursen hade då på kort tid rusat med 15 procent, vilket tyder på att information läckt ut på marknaden.

Klockan 16:15 under måndagen uppgav bolaget att man hade tagit emot ett preliminärt bud, men vem som lagt budet har Mat.se inte gått ut med. Och klockan 16:50 återupptogs handeln i aktien – varpå kursen rusade ytterligare. När börsen stängde på måndagen hade Mat.se stigit med hela 32 procent.

Läs mer: Köpbud på Mat.se har läckt ut - aktien handelsstoppad

På tisdagen fortsatte kursuppgången för Mat.se. Klockan 10:20 var aktien upp med nästan 23 procent (följ kursen här).

Innan budnyheten hade Mat.se-aktien varit något av en besvikelse och backat med över 10 procent under året. Efter att kursen rusat i och med budet har i stället kursen klättrat med nästan 17 procent i år.

Måndagens bud på Mat.se har väckt spekulationer i marknaden om vem den i dagsläget okända budgivaren är. Di Digital rapporterade på tisdagsmorgonen att konkurrenten Mathems storägare Verdane Capital inte lagt budet.

De svenska dagligvarujättarna Axfood och ICA har som policy att inte kommentera spekulationer i marknaden och vill heller inte svara på frågan om de står bakom budet.

Läs mer: Storägare om hemliga budet på Mat.se: ”Kan vara nordisk aktör”

Inte heller den norska aktören Norgesgruppen vill uppge om de ligger bakom budet.

”Vi kommenterar inte uppgifter om transaktioner”, säger Ingrid Gundersen, talesperson för Norgesgruppen till Nyhetsbyrån Direkt.

Axfood och ICA har en etablerad e-handel i dag medan Norgesgruppen för närvarande bedriver ett pilotprojekt för onlinehandel inom dagligvarukedjan Spar.

Enligt Cecilia Ketels, chef över investerarrelationer på Axfood, kommer Axfood under nästa år att fortsätta sina satsningar på e-handel inom butikskedjorna Willys och Hemköp.

”Vi kommer att rulla ut konceptet bredare nästa år. I dagsläget har vi e-handel i tio Willysbutiker och i tio Hemköpbutiker. Planen är att rulla ut e-handelssatsningen till fler butiker nästa år”, säger hon till Direkt.

Utöver utrullningen av e-handeln kommer Axfood inom ramarna för sin digitala strategi att arbeta mer med bolagets kundprogram som de hoppas kunna utnyttja bättre för att bland annat göra individuella erbjudanden till kund.

Di Digital/Direkt

Läs mer: Mat.se fyller på krigskassan

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera