I januari i år drogs många blickar från startupscenen och i Sverige mot ett litet bolag inom e-sport.
G-Loot (NTL), som utvecklar en plattform för pc och mobilspel där användarna kan vinna pengar i olika turneringar, hade säkrat 100 miljoner kronor i finansiering. Swedbank Robur och Norron gick in med huvuddelen.
Det efter att G-Loot bara ett och ett halvt år tidigare dragit in 45 Mkr i investeringar.
Läs mer: Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna
Bolaget grundades 2013 av Patrik Nybladh och har sedan investeringen i början av året lagt i nästa växel för att ta del av den stora pengapåsen inom e-sport.
”Vi har byggt upp varumärken kring våra turneringar och blivit en av de stora spelarna med vår plattform och våra turneringar”, säger Patrik Nybladh.
G-Loots affärsmodell har tre ben. Spelare kan betala en månadsavgift eller en engångssumma för att vara med i en tävling med prispengar. Det tredje är samarbeten med bolag som vill sponsra eller ta del av webbsändningarna av turneringarna, som inte sällan har miljonpublik.
G-Loot har över hundra tusen spelare som använder plattformen varje månad, den siffran ökar hela tiden berättar Patrik Nybladh.
Förra året fylldes av förberedelser inför att komma igång ordentligt med spelplattformen som krävde tester och teknikutveckling. Summeringen av 2017 innebär en nettoomsättning på 18,7 Mkr, att jämföra med 15,3 Mkr 2016.
Samtidigt ökar kostnaderna och förlusterna fördubblades till 22,7 Mkr i och med att kostnaderna ökade markant, något som är oundvikligt för ett bolag som är inne i den tillväxtfas som G-Loot nu befinner sig i enligt Patrik Nybladh.
Läs mer: Sportprofiler storsatsar på e-sport
”2017 var ett år då vi förberedde för den skalning vi nu genomför. Vårt senaste kvartal var dubbelt så bra som tidigare bästa kvartal. Det kostar att växa och expandera. Vi har gått från 10 anställda i början av förra året till nuvarande 35”, säger han.
Patrik Nybladh säger att G-Loot kommer vara lönsamt redan nästa år om bolagets utveckling rullar på som det gjort nu med egna turneringar inom många olika speltitlar som lockar allt fler spelare. Trots det är det tillväxten som prioriteras, vilket kostar pengar.
”Tills vidare får resultatet stå i skymundan för tillväxten. Som det är nu finns ingen anledning att dra ner på tempot, snarare tvärt om”, säger han.
Än så länge är det dock ingen ko på isen. Bolaget har fulla lador i och med investeringen på 100 Mkr i vintras. De pengarna har varit viktiga både genom att kunna möjliggöra expansionen, men också genom att det visade att bolaget var att räkna med enligt Patrik Nybladh.
”Investeringen var en viktig faktor som visade att vi har en trygghet i bolaget. Vi har kommit in i finrummet i e-sporten och kunnat knyta de olika partnerskap med spelutvecklare som vi ingått i under året”, säger han.
Läs mer: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige”
Även om USA är bolagets största marknad är e-sporten global till sin natur. Till helgen väntar final i bolagets turnering GLL:s andra säsong inom ett av världens största spel: PlayerUnknown’s Battlegrounds.
Förutom att finalen sänds live via webben kommer lagen och spelarna till Nobelberget i Stockholm för att spela inför publik.
Enligt uppgifter till Di Digital kommer två stora finansspelare till Sverige för att följa turneringen och samtala med bolaget. Kinesiska techjätten Tencent och japanska Softbank flyger till Stockholm för att ta kontakt med bolaget, men det är uppgifter som Patrik Nybladh är förtegen om.
”Vi kommenterar aldrig vilka investerare som flyger in för att träffa oss”, avslutar Patrik Nybladh kryptiskt.