Hoppa till innehållet

Efter investeringen på 100 miljoner – G-Loot växlar upp

Stockholmsbaserade e-sportbolaget G-Loot växer så det knakar. I vintras gick investerare in med 100 miljoner kronor, något som gjort det möjligt för bolaget att växa och dra till sig blickarna från stora jättar.

G-Loots team.
G-Loots team.Foto: Pressfoto.

I januari i år drogs många blickar från startupscenen och i Sverige mot ett litet bolag inom e-sport. 

G-Loot (NTL), som utvecklar en plattform för pc och mobilspel där användarna kan vinna pengar i olika turneringar, hade säkrat 100 miljoner kronor i finansiering. Swedbank Robur och Norron gick in med huvuddelen.

Det efter att G-Loot bara ett och ett halvt år tidigare dragit in 45 Mkr i investeringar.

Läs mer: Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna 

Bolaget grundades 2013 av Patrik Nybladh och har sedan investeringen i början av året lagt i nästa växel för att ta del av den stora pengapåsen inom e-sport.

”Vi har byggt upp varumärken kring våra turneringar och blivit en av de stora spelarna med vår plattform och våra turneringar”, säger Patrik Nybladh. 

G-Loots affärsmodell har tre ben. Spelare kan betala en månadsavgift eller en engångssumma för att vara med i en tävling med prispengar. Det tredje är samarbeten med bolag som vill sponsra eller ta del av webbsändningarna av turneringarna, som inte sällan har miljonpublik.

G-Loots gundare Patrik Nybladh.
G-Loots gundare Patrik Nybladh.Foto: Pressfoto.

G-Loot har över hundra tusen spelare som använder plattformen varje månad, den siffran ökar hela tiden berättar Patrik Nybladh.

Förra året fylldes av förberedelser inför att komma igång ordentligt med spelplattformen som krävde tester och teknikutveckling. Summeringen av 2017 innebär en nettoomsättning på 18,7 Mkr, att jämföra med 15,3 Mkr 2016. 

Samtidigt ökar kostnaderna och förlusterna fördubblades till 22,7 Mkr i och med att kostnaderna ökade markant, något som är oundvikligt för ett bolag som är inne i den tillväxtfas som G-Loot nu befinner sig i enligt Patrik Nybladh.

Läs mer: Sportprofiler storsatsar på e-sport 

”2017 var ett år då vi förberedde för den skalning vi nu genomför. Vårt senaste kvartal var dubbelt så bra som tidigare bästa kvartal. Det kostar att växa och expandera. Vi har gått från 10 anställda i början av förra året till nuvarande 35”, säger han.

Patrik Nybladh säger att G-Loot kommer vara lönsamt redan nästa år om bolagets utveckling rullar på som det gjort nu med egna turneringar inom många olika speltitlar som lockar allt fler spelare. Trots det är det tillväxten som prioriteras, vilket kostar pengar.

”Tills vidare får resultatet stå i skymundan för tillväxten. Som det är nu finns ingen anledning att dra ner på tempot, snarare tvärt om”, säger han.

Än så länge är det dock ingen ko på isen. Bolaget har fulla lador i och med investeringen på 100 Mkr i vintras. De pengarna har varit viktiga både genom att kunna möjliggöra expansionen, men också genom att det visade att bolaget var att räkna med enligt Patrik Nybladh.

”Investeringen var en viktig faktor som visade att vi har en trygghet i bolaget. Vi har kommit in i finrummet i e-sporten och kunnat knyta de olika partnerskap med spelutvecklare som vi ingått i under året”, säger han.

Läs mer: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige” 

Även om USA är bolagets största marknad är e-sporten global till sin natur. Till helgen väntar final i bolagets turnering GLL:s andra säsong inom ett av världens största spel: PlayerUnknown’s Battlegrounds. 

Förutom att finalen sänds live via webben kommer lagen och spelarna till Nobelberget i Stockholm för att spela inför publik. 

Enligt uppgifter till Di Digital kommer två stora finansspelare till Sverige för att följa turneringen och samtala med bolaget. Kinesiska techjätten Tencent och japanska Softbank flyger till Stockholm för att ta kontakt med bolaget, men det är uppgifter som Patrik Nybladh är förtegen om.

”Vi kommenterar aldrig vilka investerare som flyger in för att träffa oss”, avslutar Patrik Nybladh kryptiskt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera