Det var i april som Di Digital kunde berätta att Instabox genomfört en kapitalrunda på 400 miljoner kronor och i samband med det värderades till 1,1 miljarder kronor.
250 miljoner av de totalt 400 var ett lån som skulle användas till köp och installation av nya skåp. Målet, enligt vd Alexis Priftis, var att nå fler utlämningsställen än Postnord i Sverige.
Nu går bolaget ut med att de parallellt även är redo att växa utanför Sverige.
”Planen är fortsatt att ställa upp uppemot 3 000 nya paketskåp i Sverige, vilket skulle innebära att vi får flest antal utlämningsställen på den svenska marknaden. Detta är en rimlig långsiktig ambition även för våra nya marknader. Jag ser fram emot att Instabox blir tillgängligt i stor skala i Norge och Danmark”, säger Alexis Priftis.
Han konstaterar att kapitaltillskottet från april möjliggör en snabb utrullningstakt.
Läs mer: Buden ser rusning i coronakrisen: ”Som julhandeln”
Instabox grundades 2015 och har sedan dess tredubblat sin omsättning år för år. I mars i år såg bolaget en 50-procentig ökning jämfört med prognos som en effekt av coronakrisen.
”Konsumenter ställer högre krav på klimatsmarta, snabba och säkra leveransalternativ med så lite mänsklig interaktion som möjligt”, säger han, och pekar på att det gynnar Instabox ”okrångliga” leveransmetod.
Instabox är en konkurrent till andra svenska sista-milen-tjänster som till exempel Airmee och Budbee. Budbee stängde kort efter Instabox en egen runda vilken värderade bolaget till 1,2 miljarder kronor.
Men medan konkurrenterna ägnar sig åt att köra paket fram till dörren erbjuder alltså Instabox leveranser till skåp i närheten av de boende.
”Att handla online har aldrig varit smidigare än när du kan hämta ut det du beställt samma dag, sju dagar i veckan utan köer och krångel”, säger Alexis Priftis.
Enligt Instabox blir deras tjänst tillgänglig för 2,5 miljoner danska, respektive två miljoner norska, e-handelskunder under året.