Hoppa till innehållet

Efter jätterundan: Nu öppnar Instabox på två nya marknader

I dag slår Instabox upp luckorna till nya paketskåp i Norge och Danmark. Det är det första steget mot en internationalisering av det svenska sista milen-bolaget. ”Våra svenska e-handelspartners med verksamhet i Norge och Danmark är redo”, säger Instabox vd Alexis Priftis.

Alexis Priftis till vänster är vd och en av grundarna av Instabox.
Alexis Priftis till vänster är vd och en av grundarna av Instabox.

Det var i april som Di Digital kunde berätta att Instabox genomfört en kapitalrunda på 400 miljoner kronor och i samband med det värderades till 1,1 miljarder kronor.

250 miljoner av de totalt 400 var ett lån som skulle användas till köp och installation av nya skåp. Målet, enligt vd Alexis Priftis, var att nå fler utlämningsställen än Postnord i Sverige.

Nu går bolaget ut med att de parallellt även är redo att växa utanför Sverige.

”Planen är fortsatt att ställa upp uppemot 3 000 nya paketskåp i Sverige, vilket skulle innebära att vi får flest antal utlämningsställen på den svenska marknaden. Detta är en rimlig långsiktig ambition även för våra nya marknader. Jag ser fram emot att Instabox blir tillgängligt i stor skala i Norge och Danmark”, säger Alexis Priftis.

Han konstaterar att kapitaltillskottet från april möjliggör en snabb utrullningstakt.

Läs mer: Buden ser rusning i coronakrisen: ”Som julhandeln”

Instabox grundades 2015 och har sedan dess tredubblat sin omsättning år för år. I mars i år såg bolaget en 50-procentig ökning jämfört med prognos som en effekt av coronakrisen.

”Konsumenter ställer högre krav på klimatsmarta, snabba och säkra leveransalternativ med så lite mänsklig interaktion som möjligt”, säger han, och pekar på att det gynnar Instabox ”okrångliga” leveransmetod.

Instabox är en konkurrent till andra svenska sista-milen-tjänster som till exempel Airmee och Budbee. Budbee stängde kort efter Instabox en egen runda vilken värderade bolaget till 1,2 miljarder kronor.

Men medan konkurrenterna ägnar sig åt att köra paket fram till dörren erbjuder alltså Instabox leveranser till skåp i närheten av de boende.

”Att handla online har aldrig varit smidigare än när du kan hämta ut det du beställt samma dag, sju dagar i veckan utan köer och krångel”, säger Alexis Priftis.

Enligt Instabox blir deras tjänst tillgänglig för 2,5 miljoner danska, respektive två miljoner norska, e-handelskunder under året.

Läs mer: Hagströmer och Stenbeck ger sig in i fraktkriget

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera