Annons

Efter klagomålen: Klarna ändrar betaltjänsterna

Klarna backar nu och gör ändringar i sina betallösningar.
Klarna backar nu och gör ändringar i sina betallösningar. Foto: Jonas Eng
Fintechbolaget Klarna får allt fler klagomål. Efter att Di Digital granskat företagets betaltjänster gör man nu ändringar för att öka säkerheten när kunderna genomför köp.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Som Di Digital tidigare rapporterat har anmälningarna och klagomålen mot betaltjänstbolaget Klarna ökat

Kunder har rasat mot att betaltjänsterna går lite väl smidigt och snabbt. När bank-id inte alltid krävs vid köp och betalningar är risken att fel kund faktureras stor enligt anmälarna.

Läs mer: Kunderna rasar mot Klarnas snabba betalningar: "Bör prövas" 

Även Konsumentverket ställer sig frågande till om betalningarna kan genomföras på ett säkert sätt när bank-id inte krävs. 

”Klarna borde kräva bank-id, för mig är det en självklarhet och det borde det vara för Klarna också. De måste ta klagomålen på allvar”, sa Anna Hult, jurist på Konsumentverket, i en kommentar.

I samband med Di Digitals granskning hävdade Klarna att betalningarna trots allt görs på ett säkert sätt.

Läs mer: Klarnas grundare drog in 700 Mkr – anställda gick back 

Men efter granskningen och ökningen av klagomål från kunderna verkar det nu som att Klarna kommer att göra ändringar för sina betaltjänster. 

I ett uttalande till Di Digital medger Klarna att man just nu håller på med förändringar i hur kunderna genomför sina betalningar.

”Vi ser för närvarande över funktionen och implementerar några justeringar för kunderna, men på grund av säkerhetspraxis kan vi inte ge mer information än så just nu”, skriver Johanna Nyman, presskontakt på Klarna, i ett mejl till Di Digital.

Enligt henne har kundernas anmälningar till Konsumentverket, Finansinspektionen, Datainspektionen och Allmänna reklamationsnämnden fått effekt. 

”I detta fall tar justeringarna bland annat sin utgångspunkt i de klagomål som har inkommit, men uppdateringar görs såklart också på eget initiativ baserat på innovation och för att skapa en smidigare upplevelse för våra handlare och kunder”, säger hon.

Enligt Johanna Nyman lanserar man en ny funktion vid månadsskiftet augusti-september där kunden själv kommer kunna välja om de alltid vill använda bank-id eller inte.

”Det är kundens eget val, och inget legalt krav, men eftersom vi ser att det finns en efterfrågan på detta så vill vi kunna erbjuda våra kunder denna möjlighet”, skriver hon i ett mejl till Di Digital. 

Om kunden inte väljer att aktivera funktionen kommer det fortsättningsvis vara så att det räcker med att kunderna fyller i mejladress eller postnummer för att kunduppgifterna automatiskt fylls i,  något Konsumentverket varit mycket kritiska till och vill få prövat. 

Klarna hävdar dock att betalning utan krav på bank-id är säkert.

Artikeln har uppdaterats efter att Klarna återkommit till Di Digital med fler svar efter att artikeln publicerats.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies