Hoppa till innehållet

Efter klagomålen: Klarna ändrar betaltjänsterna

Fintechbolaget Klarna får allt fler klagomål. Efter att Di Digital granskat företagets betaltjänster gör man nu ändringar för att öka säkerheten när kunderna genomför köp.

Klarna backar nu och gör ändringar i sina betallösningar.
Klarna backar nu och gör ändringar i sina betallösningar.Foto: Jonas Eng

Som Di Digital tidigare rapporterat har anmälningarna och klagomålen mot betaltjänstbolaget Klarna ökat

Kunder har rasat mot att betaltjänsterna går lite väl smidigt och snabbt. När bank-id inte alltid krävs vid köp och betalningar är risken att fel kund faktureras stor enligt anmälarna.

Läs mer: Kunderna rasar mot Klarnas snabba betalningar: "Bör prövas" 

Även Konsumentverket ställer sig frågande till om betalningarna kan genomföras på ett säkert sätt när bank-id inte krävs. 

”Klarna borde kräva bank-id, för mig är det en självklarhet och det borde det vara för Klarna också. De måste ta klagomålen på allvar”, sa Anna Hult, jurist på Konsumentverket, i en kommentar.

I samband med Di Digitals granskning hävdade Klarna att betalningarna trots allt görs på ett säkert sätt.

Läs mer: Klarnas grundare drog in 700 Mkr – anställda gick back 

Men efter granskningen och ökningen av klagomål från kunderna verkar det nu som att Klarna kommer att göra ändringar för sina betaltjänster. 

I ett uttalande till Di Digital medger Klarna att man just nu håller på med förändringar i hur kunderna genomför sina betalningar.

”Vi ser för närvarande över funktionen och implementerar några justeringar för kunderna, men på grund av säkerhetspraxis kan vi inte ge mer information än så just nu”, skriver Johanna Nyman, presskontakt på Klarna, i ett mejl till Di Digital.

Enligt henne har kundernas anmälningar till Konsumentverket, Finansinspektionen, Datainspektionen och Allmänna reklamationsnämnden fått effekt. 

”I detta fall tar justeringarna bland annat sin utgångspunkt i de klagomål som har inkommit, men uppdateringar görs såklart också på eget initiativ baserat på innovation och för att skapa en smidigare upplevelse för våra handlare och kunder”, säger hon.

Enligt Johanna Nyman lanserar man en ny funktion vid månadsskiftet augusti-september där kunden själv kommer kunna välja om de alltid vill använda bank-id eller inte.

”Det är kundens eget val, och inget legalt krav, men eftersom vi ser att det finns en efterfrågan på detta så vill vi kunna erbjuda våra kunder denna möjlighet”, skriver hon i ett mejl till Di Digital. 

Om kunden inte väljer att aktivera funktionen kommer det fortsättningsvis vara så att det räcker med att kunderna fyller i mejladress eller postnummer för att kunduppgifterna automatiskt fylls i,  något Konsumentverket varit mycket kritiska till och vill få prövat. 

Klarna hävdar dock att betalning utan krav på bank-id är säkert.

Artikeln har uppdaterats efter att Klarna återkommit till Di Digital med fler svar efter att artikeln publicerats.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera