Annons

Efter konkursen – så ska ekologiska matkedjan Paradiset återuppstå

Johannes Cullberg grundade Paradiset som gick i konkurs i början av coronakrisen. Nu har han köpt tillbaka varumärket från konkursboet.
Johannes Cullberg grundade Paradiset som gick i konkurs i början av coronakrisen. Nu har han köpt tillbaka varumärket från konkursboet. Foto: Jesper Frisk (Di).
Paradiset blev ett helvete för grundaren Johannes Cullberg – som nu lagt allt han äger på att köpa tillbaka varumärket från konkursboet. ”Det har varit en galen period”, säger han till Di:s systertidning Market.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var i slutet av mars som Paradiset försattes i konkurs. Sedan dess har Johannes Cullberg gjort allt för att köpa tillbaka sitt livsverk.

Nu har han lyckats och verksamheten kommer att återuppstå, om än i ny tappning. För Di:s systertidning Market berättar grundaren att vägen framåt är att bli ett varumärke och en grossist snarare än att driva egna butiker.

”Vi ska utveckla en linje med riktigt bra produkter med fokus på hållbar hälsa som ska säljas i dagligvarubutiker”, säger Johannes Cullberg.

Men den egna butikssatsningen är över?

”Det förs förhandlingar om den ursprungliga butiken på Söder (i Stockholm, Di:s anm.), där några kollegor till mig vill driva den som franchise. Om det går i lås vore det en bra lösning, och då ska vi skapa Europas bästa butik där kunderna kan uppleva varumärket. Men vi får se var det landar.”

Mitt engagemang blev utspätt... Jag hade inte samma kontroll över viktiga beslut. Där vill jag inte hamna igen.

Enligt Cullberg blev det budgivning om varumärket med andra aktörer, ändå lyckades han till sist gå segrande ur striden.

”Jag budade det jag hade och till slut fick jag det. Men jag hade inte kunnat gå högre”, säger han till Market, utan att avslöja den slutgiltiga köpeskillingen.

”Jag har jobbat med att bygga upp bolaget i sex år, investerat alla mina pengar i det och hela min potentiella framtid ligger i Paradiset, så det vore fruktansvärt om jag behövde släppa varumärket ifrån mig”, säger han.

Paradiset grundades 2015 och fokuserade på ekologiskt producerad mat. Bolaget drev flera fysiska butiker i Stockholm och öppnade dessutom en egen e-handel två år senare.

Läs mer: Ängelinvesterarna: Krisen slår mot många startups – men är inte en techbubbla

Så sent som under hösten 2019 tog Paradiset in 22 miljoner kronor i kapital, enligt Bolagsverket, men dessa pengar gick åt innan konkursen. Storägare i bolaget var investmentbolaget Blue, men företaget tog även in kapital från ett antal småsparare genom plattformen Fundedbyme.

Det är fortfarande oklart när verksamheten kan komma igång igen, men den här gången är det bara han som äger – vilket han menar är en förutsättning för att lyckas.

”Att expandera kostade mycket pengar och mitt engagemang blev utspätt under resans gång eftersom jag inte hade samma möjlighet att ha kontroll över viktiga beslut. Där vill jag inte hamna igen.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer