Hoppa till innehållet

Efter konkursen – så ska ekologiska matkedjan Paradiset återuppstå

Paradiset blev ett helvete för grundaren Johannes Cullberg – som nu lagt allt han äger på att köpa tillbaka varumärket från konkursboet. ”Det har varit en galen period”, säger han till Di:s systertidning Market.

Johannes Cullberg grundade Paradiset som gick i konkurs i början av coronakrisen. Nu har han köpt tillbaka varumärket från konkursboet.
Johannes Cullberg grundade Paradiset som gick i konkurs i början av coronakrisen. Nu har han köpt tillbaka varumärket från konkursboet.Foto: Jesper Frisk (Di).

Det var i slutet av mars som Paradiset försattes i konkurs. Sedan dess har Johannes Cullberg gjort allt för att köpa tillbaka sitt livsverk.

Nu har han lyckats och verksamheten kommer att återuppstå, om än i ny tappning. För Di:s systertidning Market berättar grundaren att vägen framåt är att bli ett varumärke och en grossist snarare än att driva egna butiker.

”Vi ska utveckla en linje med riktigt bra produkter med fokus på hållbar hälsa som ska säljas i dagligvarubutiker”, säger Johannes Cullberg.

Men den egna butikssatsningen är över?

”Det förs förhandlingar om den ursprungliga butiken på Söder (i Stockholm, Di:s anm.), där några kollegor till mig vill driva den som franchise. Om det går i lås vore det en bra lösning, och då ska vi skapa Europas bästa butik där kunderna kan uppleva varumärket. Men vi får se var det landar.”

Mitt engagemang blev utspätt... Jag hade inte samma kontroll över viktiga beslut. Där vill jag inte hamna igen.

Enligt Cullberg blev det budgivning om varumärket med andra aktörer, ändå lyckades han till sist gå segrande ur striden.

”Jag budade det jag hade och till slut fick jag det. Men jag hade inte kunnat gå högre”, säger han till Market, utan att avslöja den slutgiltiga köpeskillingen.

”Jag har jobbat med att bygga upp bolaget i sex år, investerat alla mina pengar i det och hela min potentiella framtid ligger i Paradiset, så det vore fruktansvärt om jag behövde släppa varumärket ifrån mig”, säger han.

Paradiset grundades 2015 och fokuserade på ekologiskt producerad mat. Bolaget drev flera fysiska butiker i Stockholm och öppnade dessutom en egen e-handel två år senare.

Läs mer: Ängelinvesterarna: Krisen slår mot många startups – men är inte en techbubbla

Så sent som under hösten 2019 tog Paradiset in 22 miljoner kronor i kapital, enligt Bolagsverket, men dessa pengar gick åt innan konkursen. Storägare i bolaget var investmentbolaget Blue, men företaget tog även in kapital från ett antal småsparare genom plattformen Fundedbyme.

Det är fortfarande oklart när verksamheten kan komma igång igen, men den här gången är det bara han som äger – vilket han menar är en förutsättning för att lyckas.

”Att expandera kostade mycket pengar och mitt engagemang blev utspätt under resans gång eftersom jag inte hade samma möjlighet att ha kontroll över viktiga beslut. Där vill jag inte hamna igen.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera