Hoppa till innehållet

Efter köpet av Izettle: Paypal redo för fler storförvärv

Paypal står redo att göra fler miljardförvärv av fintechbolag. Det utfäster betaljättens vd Dan Schulman kort efter köpet av svenska Izettle.

Izettles vd och grundare Jacob de Geer, Paypals vd Dan Schulman och Paypals operativa chef Bill Ready.
Izettles vd och grundare Jacob de Geer, Paypals vd Dan Schulman och Paypals operativa chef Bill Ready.Foto: Izettle/Press.

Det amerikanska betalbolaget Paypal köpte nyligen den svenska fintechstartupen Izettle för 2,2 miljarder dollar, motsvarande 19,2 miljarder kronor, i bolaget hittills största förvärv.

Nu menar Paypals vd Dan Schulman att den starka balansräkningen gör att man kan tänka sig ingå fler transaktioner. Denna gång kan det handla om affärer på uppemot 3 miljarder dollar, eller 26 miljarder kronor.

”Jag skulle inte utesluta att vi tar på oss en större affär om det finns en god matchning”, säger Dan Schulman i en intervju med den tyska tidningen Handelsblatt.

Läs mer: Riskkapitalisten blir stormrik på Izettle: ”Hade hellre sett en notering” 

Paypal kom ursprungligen till för att hantera transaktioner på nätet inom handelsplattformen Ebay, men har sedan avknoppningen 2015 breddat verksamheten till att erbjuda mer digitala betaltjänster. 

Där har förvärv av aktörer inom fintechscenen varit en del av strategin. Vid sidan av iZettle gjorde man förra månaden också ett uppköp av den kanadensiska betalningsplattformen Hyperwallet för 400 miljoner dollar, eller 3,5 miljarder kronor.

(Finwire/ Di Digital)

Läs mer: Izettle-grundarna blir it-miljardärer på affären 

Läs mer: Spelet bakom Paypals svenska köp – så stängdes hemliga jätteaffären 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera