Facebook öppnar för att ändra upplägg kring sitt kritiserade kryptoprojekt Libra. Den digitala valutan kan nu komma att kopplas till andra valutor som således bestämmer Libramyntens värde, rapporterar Reuters.
Facebook kan komma att landa i att varje valuta har en egen variant av kryptovalutan, alltså en Libra-dollar, en Libra-euro och ett Libra-pund, enligt uttalanden från cehfen David Marcus.
Tidigare har planen varit att knyta Libras värde till en korg av valutor för att det värdemässiga svängrummet inte ska bli för stort, som andra kryptovalutor som exempelvis bitcoin.
”I stället för att ha en syntetisk enhet kan vi ha en serie av stablecoins”, sa David Marcus i ett panelsamtal under helgen.
Det var i somras som Facebook slog på stora trumman och meddelade sina planer för Libra. Som partners fick man då med sig ett konsortium av 28 namnkunniga bolag – däribland Uber och svenska Spotify – som alla förväntades investera knappt 100 miljoner kronor vardera.
Men sedan dess har sju tunga bolag hoppat av projektet – bland andra Paypal, Visa, Mastercard och Ebay. Oron har bestått av problem kopplade till integritet, penningtvätt, konsumentskydd och ekonomisk stabilitet.
Läs mer: Paypals vd till Di: Därför hoppar vi av Facebooks kryptovaluta
Politiker och centralbankstoppar från både USA och EU har också ratat den digitala valutan, bland annat med utgångspunkt i Facebooks dokumenterat usla meritlista gällande hantering av användarnas kontouppgifter.
”Vi vill framhäva att det finns flera vägar att gå och vi vet att det behövs en hel del smidighet för att komma framåt”, sa David Marcus.
Målsättningen är fortsatt att lansera Libra i juni 2020, men de regulatoriska hinder som uppdagats har lett till tvivel om att det målet är uppnåeligt. Potentiellt skulle Libra kunna användas av samtliga 2,4 miljarder användare på Facebook.
”Vi får se, men det är fortsatt målsättningen”, sa David Marcus i en intervju med Reuters i samband med panelen, med tillägget att ingen lansering kommer att göras innan myndigheternas krav mötts fullt ut.
(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)