Hoppa till innehållet

Efter kritiken: Kreditbolaget byter namn och tar sikte mot börsen

Under 2019 fick kreditbolaget Bynk hård kritik från Konsumentverket för sin marknadsföring. Nu byter man skrud till Rocker inför en internationell expansion och potentiell börsnotering.

Bynks vice vd Oscar Hyléen samt vd:n Emil Hansson.
Bynks vice vd Oscar Hyléen samt vd:n Emil Hansson.Foto: Press.

Det svenska kreditbolaget Bynk, som grundades 2016, byter namn till Rocker. Det uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Namnbytet kommer efter ett 2019 som präglats av kritik mot Bynks marknadsföring. Konsumentverket har i en utredning slagit ned på bolagets formuleringar om att man kan ”låna sig lycklig” och att ”hela Sverige bynkar”.

Så sent som i november valde Konsumentombudsmannen att stämma kreditbolaget, med hot om vite på en miljon kronor, för att brustit mot kravet om måttfullhet. Bolaget har under de senaste åren lagt mycket pengar på just reklam, vilket delvis resulterade i en förlust på 110 miljoner kronor under 2018.

Läs mer: Kreditbolaget Bynk stäms för sin reklam – riskerar miljonbot 

Men om man ska tro bolaget självt har namnbytet till Rocker andra orsaker. Tanken är nu att bolaget ska bredda sitt utbud och röra sig mot att bli en så kallad neobank – redan nu har bolaget till exempel lanserat ett eget betalkort som kan laddas på med pengar. 

Samtidigt ska bolaget på allvar sjösätta en internationell expansion.

”Vi har vuxit snabbt och etablerat en stark plattform att skala upp från. Nu inleder vi vår internationalisering med målet att sätta ned foten i ett antal nya länder under året. Vi lanserar samtidigt Rocker som nytt företagsvarumärke för att optimera förutsättningarna för en framgångsrik expansion”, säger vd:n Emil Hansson i en kommentar.

Kunder kan i dag låna mellan 10 000 och 300 000 kronor på Bynk till en ränta på mellan 4-19 procent. Bolaget kommer att behålla Bynk som varumärke för detta existerande konsumentlån – medan framtida tjänster inom sparande, lån och betalningar kommer att marknadsföras under namnet Rocker. 

Bynk uppger samtidigt att de under 2019 omsatte över 100 miljoner kronor, vilket i så fall skulle motsvara att intäkterna ökat med drygt tre gånger sedan året innan. Något resultat för fjolåret väljer man dock inte att offentliggöra.

Dessutom väljer Bynk att avisera planer på en notering av bolaget. Börsen ses som ett av flera möjliga alternativ inför en kommande kapitalanskaffning, heter det. Någon tidsram för börsplanerna väljer man dock inte att uppge.

Hittills har Bynk till stor del förlitat sig på mediejätten Schibsted, som medfinansierat verksamheten med över över en halv miljard kronor och äger 32 procent av bolaget.

Läs mer: Schibsted storsatsar på mobillån – ska bygga europeisk mobilbank 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera