Hoppa till innehållet

Efter kritiken: Pär Svärdson bekräftar arbetsmiljöproblem på Apotea

Apoteas lager i Morgongåva har stora arbetsmiljöproblem. Detta enligt en serie artiklar i tidningen Dagens ETC. Det rör sig bland annat om sexuella trakasserier och kollektiv bestraffning – och delar av historien bekräftas nu av ledningen.

Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätapotek, Apotea.
Pär Svärdson är vd och grundare av Sveriges största nätapotek, Apotea.

Anställda som Dagens ETC pratat med pekar ut en lång rad brister i arbetsmiljön på Apoteas lager i Morgongåva utanför Uppsala.

Kvinnor ska bland annat ha berättat om sexuella trakasserier och hur de inte tycker sig ha fått gehör hos sina chefer.

”Varje gång det börjar en ny tjej måste vi andra tjejer varna henne om vilka kläder hon ska undvika för att inte bli sexuellt trakasserad. Man kan inte ha springtights för då får man direkt kommentarer”, säger en person till tidningen.

Andra vittnar om hur de blivit utbrända, vilket de menar är en följd av arbetssituationen och kulturen. Enligt ETC är personer också rädda för företagets vd och grundare Pär Svärdson.

Läs mer: Nätapoteken rekordsäljer – äldre kunder strömmar till: ”Dramatisk utveckling”

”Det började med att jag var så slut på väg hem ifrån jobbet och grät dagligen i bilen. Jag började få ont i magen av all stress, kunde inte längre äta lunchen för jag var så stressad. Till slut fick jag problem med andningen och fick diagnosen utmattningssyndrom samt depression på grund av jobbet”, säger ett vittne.

Nu svarar Apotea på kritiken i ett pressmeddelande. Företaget skriver att de tar uppgifterna på största allvar och tänker vidta åtgärder för att stärka arbetsmiljön.

”Det är olyckligt om tidigare eller nuvarande medarbetare har upplevt brister hos oss och vi arbetar hårt för att stärka arbetsmiljön på lagret. Alla ska känna att vi är en professionell, trygg och bra arbetsgivare som tar ansvar för våra medarbetares hälsa”, säger Apoteas vd Pär Svärdson.

Det har förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet

Vidare poängteras att coronapandemin har ökat trycket på verksamheten och att de har behövt nyanställa väldigt många, väldigt fort.

”Vi var tvungna att rekrytera 200 personer på två veckor i april för att klara av vårt samhällskritiska uppdrag att leverera mediciner till människor i hela landet. Det är inte en optimal tillväxttakt och samtidigt som det är roligt att kunna anställa människor så är jag den första att erkänna att vi har legat efter administrativt och tyvärr har det förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet”, säger Pär Svärdson.

Läs mer: E-handelsprofilens nätapotek växer – omsätter 2,7 miljarder

Nästa steg, enligt Apotea, är att genomföra en medarbetarundersökning tillsammans med fackförbundet Unionen och Sveriges farmaceuter samt ta in en arbetsmiljökonsult.

Bolagets vice vd Sarah Ahnström kommer att ett extra stort ansvar för att driva arbetsmiljöarbetet i lagerverksamheten i Morgongåva och vara ett extra stöd till chefer på plats, står att läsa i pressmeddelandet.

”Jag vill understryka att övervakning, bestraffningar och sexuella trakasserier är fullkomligt oacceptabelt och vi har rutiner för att agera om något skulle inträffa, exempelvis en visselblåsarfunktion, säger Pär Svärdson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera