Hoppa till innehållet

Hennes uppdrag: Hantera Ubers kris

Varumärkesproffset Bozoma Saint John vill förbättra bilden av Uber genom storytelling. ”Varumärken är som personer och om de kan lära sig av sina misstag, borde vi inte ge dem en chans?” säger hon på konferensen SXSW.

Ubers varumärkeschef Bozoma Saint John på konferensen SXSW.
Ubers varumärkeschef Bozoma Saint John på konferensen SXSW.Foto: Joey Abrait

Inför en fullsatt sal med över 1800 i publiken och en kö utanför kommer Bozoma Saint John upp på SXSW:s scen och möts av busvisslingar, rop och applåder. 

”Jag är inte rädd av mig. Jag sätter ju på mig en paljettklänning mitt på dagen”, säger hon och skrattar.

Att ta sig an Ubers varumärke kräver mod. Efter ett år av negativa nyhetsrubriker lyckades taxiappbolaget rekrytera storytelling-proffset Bozoma Saint John från Apple Music.

Läs även: Tidslinje: Så tvingades Ubers vd bort efter bolagets mardrömsår

Bland annat hade Uber anklagats för sexuella trakasserier, för att använda sig av olagliga affärsmodeller och hade även stämts av Googleägda Waymo för att ha stulit affärshemligheter. Till råga på allt kritiserades den dåvarande vd:n Travis Kalanick för dåligt ledarskap.

”Jag tror inte på femårsplaner utan vi utvecklas hela tiden. Att kunna vara öppen för nya erfarenheter och idéer är jätteviktigt. När jag träffade (styrelseledamoten, red:s anm.) Ariana Huffington och Travis Kalanick, då var jag öppen till idén om Uber, vad som hände med bolagets varumärke och hur jag skulle kunna hjälpa att flytta konversationen vidare. Det var ett komplicerat beslut”, säger hon i en intervju på scen på SXSW i Austin.

Bozoma Saint Johns inkörsport till techbolag var Beats Music, som svensken Ola Sars byggde ihop med Dr Dre och Jimmy Iovine. Hennes roll där var att ta Beats filosofi och förankra den i streamingbranschen.

”Jag hade tidigare jobbat på Pepsi och där jag använde mig av underhållning, musik och konst för att skapa ett sammanhang med en publik. Att strömma musik var fortfarande i ett tidigt skede och jag var väldigt entusiastisk att förmedla den idén genom storytelling.”

Lyssna på Startup stories: ”Därför köpte Apple streamingtjänsten Beats” 

Apple förvärvade Beats 2014, fyra månader efter att hon hade börjat. Förvärvet innebar däremot en ny tjänst på Apple Music.

”När jag började på Apple var det fantastiskt. Apple var ett jättestort techbolag som antagligen var bäst på att knyta an till popkulturen just då. Att få möjligheten att vara med och skapa ett nytt koncept under ett redan etablerat varumärke var väldigt spännande för mig”, säger hon.

Att förmedla historier är en av Bozoma Saint Johns styrkor. Sen hon började på Uber har hon bland annat lanserat ”Rolling with the champions”, där kända personer intervjuas av den amerikanska tv-profilen Cari Champion under en Uber-resa.

Strax efter att Bozoma Saint John rekryterades till Uber tvingades den dåvarande vd:n Travis Kalanick bort från sin tjänst. Smällarna som bolaget hade tagit hade blivit för mycket för ägarna. 

Läs även: Elon Musk hemlig gäst på konferensen SXSW 

För Bozoma Saint John har ett sätt att ändra Ubers negativa trend varit att förmedla utvalda historier från Ubers 70 000 chaufförer och dess passagerare. Det är genom dessa berättelser samt öppenhet som hon vill förbättra bilden av Uber. Ett sätt att förstå är att själv sätta sig bakom ratten, vilken hon gjorde för första gången för fem månader sedan.

”Jag kör Uber Pool. Jag har åkt landet runt för att höra historier om hur det är att köra för Uber men det finns ingenting som funkar lika bra som att själv sätta sig bakom ratten”, säger hon. 

Att få möjligheten att vara med och skapa ett nytt koncept under ett redan etablerat varumärke var väldigt spännande för mig.

För startupbolag kan det ta tid att bygga förtroende. Det stämmer även för Uber, som ofta benämns som världens största startup. Men förtroendet kan samtidigt försvinna fort. Bozoma Saint John tror däremot att man kan förändra den negativa bild av Uber som har målats upp.

”Det handlar om transparens. Hur kommunicerar vi på ett sätt som får folk att förstå varför vi tar de beslut som vi tar. Det är det bästa vi kan göra och det finns inget annat sätt. Varumärken är inte hjärtlösa utan det är personer som tar besluten. Om de personerna kan lära sig från sina misstag och förändra det de gjort, ska vi då inte ge dem en chans?”


Konferensen SXSW

SXSW, även kallad South by South West, är en tech-, film- och musikfestival som årligen drar över 100 000 besökare till Austin, Texas.

Konferensen är bland annat känd för lanseringen av Twitter 2007 och av livestreamingbolaget Meerkat 2015.

Under 30-årsjubiléet 2016 kunde konferensen skryta om gäster som den då sittande presidenten Barack Obama. Under årets festival har bland annat senatorn Bernie Sanders och serieentreprenören Elon Musk gästat scenen.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera