Annons

Efter kursraset – Spotify öppnar för att höja priserna: ”Verktyg för att växa affären”

Ännu ett kvartal där intäkten per kund faller – då börjar Daniel Ek prata om prishöjningar.
Ännu ett kvartal där intäkten per kund faller – då börjar Daniel Ek prata om prishöjningar. Foto: Henrik Montgomery/TT
Spotify växte sin användarbas mer än väntat under tredje kvartalet – det räckte inte för att övertyga marknaden. Nu bekräftar streamingjättens Daniel Ek att de gått in i en ny fas av sin verksamhet; Att börja höja priserna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Streamingjätten Spotify har nått 320 miljoner användare globalt – klart över den egna prognosen. Det framkom när bolaget rapporterade det tredje kvartalet under torsdagen.

Samtidigt stod det klart att intäkterna per betalande lyssnare fortsatt att sjunka, ned med 10 procent sedan i fjol. Premiumaffären är viktig för Spotify, eftersom den står för nästan hela bolagets omsättning.

Marknaden börjar nu ifrågasätta trenden och ställde sig negativ till rapporten. Aktien har gått som tåget på New York-börsen under 2020, men föll med drygt 8 procent i den inledande handeln på Wall Street.

Nu har Daniel Ek börjat fundera på prissättningen på vissa marknader. Detta efter att i flera år slaviskt följt mantrat att en vinstdrivande affär är sekundär till målet att dra in fler användare till tjänsten.

Under det tredje kvartalet höjde Spotify priserna på sitt familjeabonnemang i flera länder i Sydamerika liksom i Australien, Belgien och Schweiz.

”Vårt fokus är fortfarande att växa i antalet användare, men baserat på mognaden på vissa marknader, och ett ökat värde för prenumeranterna, har vi sett att engagemang och värdet per lyssnad timme har ökat”, sa Daniel Ek under ett samtal med investerare, för att förklara hur han tänker kring prishöjningarna.

Anledningen till att det är just familjeabonnemangen som höjs har att göra med att dessa är mest rabatterade i dag, framkom i samtalet.

Daniel Ek underströk också att Spotify bara under det senaste kvartalet ökat mängden innehåll på poddområdet med 20 procent och mängden musik med 13 procent. Så har det sett under en längre tid, samtidigt som priserna legat fast på de flesta marknaderna.

”Värde per lyssnad timme är det mest pålitliga sättet för oss att mäta när vi möjligtvis kan höja priset som ett verktyg för att växa vår affär”, sa han vidare.

Värdet han pratar om baseras på ett förhållande i hur mycket varje kund lyssnar i relation till spenderad krona på plattformen.

Daniel Ek förklarade vidare att spridningen mellan länderna där priset höjts – i såväl geografi som marknadspenetration och pris – fungerar som temperaturmätare för Spotify. 

Genom dessa ska bolaget lära sig under vilka förhållanden prisjusteringar inte får negativa effekter.

Exakt hur reaktionerna sett ut på respektive marknad vill Spotify inte gå in på.

”Vi gjorde det i Norge för ganska länge sedan, och där har vi inte sett någon negativ effekt alls”, sa dock vd:n som ett exempel.

Om Sverige är en sådan mogen marknad, där värdet per timme är högt nog att justera priset, återstår att se under de kommande månaderna.

I övrigt bjöd rapporten på få överraskningar. Omsättningen landade på 1 975 miljoner euro under tredje kvartalet, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 2 008 miljoner euro.

I dag behåller Spotify enbart en fjärdedel av sina intäkter medan resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. Bruttomarginalen om 24,8 procent kom in i linje med analytikernas förväntningar för kvartalet.

Rörelseförlusten på ebitda-nivå var något bättre än väntat under det tredje kvartalet, enligt Bloombergs analytikerestimat, och landade på 40 miljoner euro. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer