Hoppa till innehållet

Efter lyxsmällen: Tessin sätter upp fond på 250 miljoner

Tessin trotsar oron på bostadsmarknaden och tar in 250 miljoner kronor till en ny fastighetsfond. Men konsekvenserna av lyxfiaskot Axxonen Properties kan stå klara först om ett år, enligt Jonas Björkman, vd på finansieringsplattformen.

Jonas Björkman, vd och medgrundare på Tessin.
Jonas Björkman, vd och medgrundare på Tessin.Foto: Press.

Finansieringsplattformen Tessin har nått en ny milstolpe och förmedlat över en miljard kronor till olika fastighetsprojekt sedan starten 2014.

Stockholmsbolagets affärsmodell möjliggör för småsparare att låna ut pengar till fastighetsutvecklare.

”Vi har alltid haft miljarden som ett tydligt mål, så det känns fantastiskt kul att passera det. Det gör oss till en av de stora crowdfundingplattformarna i Europa och bevisar att modellen verkligen är här för att stanna”, säger Jonas Björkman, vd och medgrundare.

För Di Digital avslöjar Jonas Björkman att Tessin just nu är i full färd med att sätta upp en fond för institutionella investerare. Enligt plan ska den ha en storlek på runt 250 miljoner kronor.

”Om det faller väl ut är tanken att fylla på den och lansera fler fonder framöver”, säger Jonas Björkman. 

Fonden ska lanseras inom kort, efter godkännanden från Finansinspektionen.

”Målet är att hitta fler kapitalkällor i Sverige och övriga Europa. Intresset har varit stort och det finns en tydlig efterfrågan att investera i säkerställda krediter eftersom man inte vet hur börsen kommer att utvecklas”, säger Jonas Björkman. 

Av den miljard som hittills förmedlats på plattformen har nästan 400 Mkr återbetalats till investerarna, tillsammans med en avkastning på runt 80 Mkr. 

Läs mer: Tessin trotsar bostadskrisen – tar in 22 Mkr och lanserar i Finland 

Men det innebär samtidigt att många projekt fortfarande löper, i en tid då den svenska fastighetsmarknaden svajar.

Enligt Jonas Björkman är det i första hand nyproduktionen av bostadsrätter som har mattats av. Investerarna är samtidigt mer eftertänksamma, till exempel med önskemål om försålda enheter, och vänder till viss del blicken från storstäderna.

”Investerarbasen ställer mycket högre krav nu än för två år sedan, just eftersom det är svårare marknad. Därför har vi fokuserat på ett brett utbud och de flesta segment utvecklas väldigt starkt, till exempel industrilokaler och hyresrätter”, säger Jonas Björkman.

Di Digital har under sommaren tagit del av kommunikation om att flera projekt blivit försenade på Tessins plattform, vilket i korthet innebär att utbetalningarna dröjer några extra månader. Långivarna kompenseras dock i form av räntebetalningar. 

”Det är egentligen en naturlig del av byggverksamhet och förseningarna beror på olika saker i varje specifikt fall. Men det är klart att något kan kopplas till den rådande marknadssituationen, där det kanske tagit längre tid än planerat att sälja bostäderna.”

Har andelen försenade projekt ökat på er plattform? 

”Nej, jag ser ingen sådan trend. Precis som bankerna kommer vi nog alltid att behöva hantera vissa oförutsedda händelser”, säger Jonas Björkman.

Hittills har Tessin drabbats av en större smäll. I slutet på maj ansökte bostadsutvecklaren Axxonen Properties om konkurs efter att ett lyxbygge på Kungsholmen stoppades. Bolaget hade tagit in 20 Mkr i lån genom Tessin och utfärdat preferensaktier värda ytterligare 50 Mkr via plattformen.

Läs mer: Lyxfiaskot första smällen för Tessins investerare 

Jonas Björkman har tidigare erkänt att framtiden är oviss för de som har investerat i projektet. Konkursen pågår fortfarande och pengarna riskerar gå upp i rök.

”Vi väntar in nästa steg i konkursen och informerar löpande investerarna efter bästa förmåga. Det kan nog ta uppemot ett år innan processen är helt klar”, säger Jonas Björkman.

För att undvika fler liknande problem har Tessin sedan något år tillbaka slutat förmedla preferensaktier. I dag finansieras alla projekt i stället via renodlade låneinstrument.

Målsättningen för resterande delen av 2018 är att lägga upp ett nytt projekt i veckan på Tessins plattform. Sedan starten har bolaget förmedlat runt 90 projekt.

”Vi ser ett fortsatt växande inflöde av förfrågningar från fastighetsutvecklare. En stor anledning är att bankerna fortsätter att strama åt sina krav”, säger han. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera