Annons

Efter mångmiljardköpet: Amerikanska jätten jagar fler svenska bolag

Paypals vd Dan Schulman på Izettles huvudkontor i Stockholm.
Paypals vd Dan Schulman på Izettles huvudkontor i Stockholm. Foto: Jonas Eng
Paypal köpte i fjol svenska Izettle för drygt 19 miljarder kronor. Men sammanslagningen är fortfarande i ett ”hyggligt tidigt skede”, säger Paypals vd Dan Schulman i en exklusiv intervju med Di Digital. Samtidigt öppnar han för fler svenska fintechförvärv. ”Vi riktar mycket av vår uppmärksamhet hit”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En hel del intressanta namn har genom åren passerat toppgarnityret på det amerikanska betalbolaget Paypal. 

Till grundarna räknas bland annat Peter Thiel, som senare blev Facebooks första externa investerare, och Ken Howery som är USA:s blivande ambassadör i Sverige. Även Tesla-grundaren Elon Musk kom in tidigt genom att hans onlinebank X.com slogs samman med det som skulle bli Paypal.

I jämförelse med dessa har den nuvarande vd:n Dan Schulman kanske inte samma internationella lyskraft. Han är en långvägare i den amerikanska storbolagsvärlden som bland annat har tillbringat 18 år på telekomjätten AT&T.

Men han basar över ett betydligt större bolag än sina föregångare. Borträknat Kina uppskattas Paypal nu sköta uppemot 30 procent av alla e-handelstransaktioner i världen och på sin digitala plattform har man nästan 270 miljoner aktiva konton.

I Sverige har bolaget traditionellt överskuggats av inhemska aktörer som Klarna och Trustly. Men i fjol gjorde man ett större insteg på den svenska marknaden genom köpet av Izettle – som då precis var på väg att börsnoteras – för drygt 19 miljarder kronor.

Vi lägger i snitt 1-3 miljarder dollar per år på uppköp och investeringar.

Det är för att träffa det svenska kortläsarbolaget som Dan Schulman under tisdagen är på besök i Stockholm. På Izettles kontor i Stockholm ska han bland annat ha ett stormöte med de anställda.

”Izettle är vårt största förvärv någonsin och innan köpet lade jag mycket tid på att lära känna bolaget. Men det är första gången jag träffar hela gänget”, säger han till Di Digital.

Läs även: Paypals vd till Di: Därför hoppar vi av Facebooks kryptovaluta 

Dan Schulman tillsammans med Paypal och Izettles populära kortdosor.
Dan Schulman tillsammans med Paypal och Izettles populära kortdosor. Foto: Jonas Eng (Di).

Som motiv till köpet lyftes Izettles styrka inom butiksbetalningar fram. På det området anses e-handelstunga Paypal ha sin största svaghet.

”Visionen är att ge handlarna en helhetslösning i en värld som blir alltmer digital och mobil. Och kanske att gå utöver det och bygga en öppen plattform där handlarna kan välja olika lösningar kring till exempel lagerhantering och fakturahantering”, säger Dan Schulman.

Hur långt har ni rent konkret kommit i den visionen?

”Vi är fortfarande i ett hyggligt tidigt skede. Jag vill inte översälja hur långt vi har kommit. Vi berättade om Izettle-köpet för över ett år sedan och därefter har vi varit tvungna att vänta på den brittiska konkurrensmyndighetens godkännande.”

Men nu är arbetet i gång och team från Paypal och Izettle jobbar tillsammans tvärs över bolaget, konstaterar Paypal-vd:n.

”De första elementen i den här visionen kommer att rullas ut tidigt nästa år. Men jag skulle säga att vi antagligen har 6-12 månader kvar tills Paypal och Izettle är integrerade.”

Izettle var en startup och ni är ett börsnoterat storbolag. Hur går det att foga samman bolagens kulturer?

”Teamen samsas väldigt väl och jag har inte märkt av någon friktion alls, men sånt här tar alltid lite tid. Dessutom var Izettle på väg att börsnoteras när vi köpte, så jag tror inte att distinktionen mellan privat och börsnoterat är särskilt viktig. Det är viktigare att man vill samma saker och har samma värderingar, och det har vi.”

Läs även: Paypals Sverigechef: Izettle får fria tyglar 

I fjol omsatte Paypal drygt 150 miljarder kronor. Bolagets stora kassako är en digital varukorgsknapp som följer med kunderna över olika e-handelssajter och påskyndar köpprocessen. Nästan 85 procent av av Paypals intäkter kommer enligt Wall Street Journal från de avgifter bolaget kan ta från e-handlare för detta.

Sedan Dan Schulman blev vd 2015 har han arbetat med att bredda bolaget. Bland annat har han öppnat Paypals stängda plattform genom att inleda samarbeten med konkurrenterna Visa och Mastercard. I utbyte mot att kortbolagen tar stora delar av intäkterna har takten i kundtillväxten flerdubblats och Paypal är nu på väg att nå 300 miljoner kunder i år, konstaterar Dan Schulman.

En annan del i strategin för att bli ett heltäckande betalbolag är att öppna plånboken. Utöver Izettle har Paypal de senaste åren köpt flera högprofilerade fintechbolag, däribland Braintree som sköter Ubers betalningar och Venmo, en amerikansk motsvarighet till Swish.

I våras investerade Paypal även drygt 100 miljoner kronor i den svenska privatekonomi-appen Tink.

”Varje kvartal tittar vi på över 250 bolag. Vi har en stark balansräkning och är väldigt aktiva både när det gäller investeringar och uppköp. Vi lägger i snitt 1-3 miljarder dollar per år på det. Men vi är inte bundna till den siffran – om vi hittar ett större objekt skulle vi lägga mer”, säger Dan Schulman.

Ni har köpt Izettle och investerat i Tink. Vad ser du i svensk fintech?

”Det är inspirerande med explosionen av startups i Sverige. Det kanske är något i vattnet här? Sverige är ett växthus för innovation och vi riktar mycket av vår uppmärksamhet hit.”

Läs även: Izettle-grundaren om nya ägaren: ”De har inte bett mig att lämna än” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer